Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Grundläggande grammatik (subjekt-verb-ordning)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdighet i att använda subjekt-verb-ordning i engelska meningar. Provets fokus ligger på både identifiering och skapande av korrekta meningar, vilket är centralt för elevernas grammatiska kunskaper.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på grundläggande grammatik, specifikt att förstå och använda korrekt subjekt-verb-ordning i engelska meningar. Eleverna kommer att lära sig hur man bygger korrekta meningar.”
Kunskapskrav
“Eleverna ska kunna identifiera och använda subjekt-verb-ordningen i enkla meningar. De ska också kunna formulera egna meningar med korrekt grammatik.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är subjektet i meningen “She runs fast”?
- A) runs
- B) fast
- C) She
- D) None of the above
2. Vilken av följande meningar är korrekt?
- A) Eats John an apple.
- B) John eats an apple.
- C) An apple eats John.
- D) Apple John eats an.
3. Vilket av följande ord är ett verb?
- A) cat
- B) jump
- C) big
- D) blue
4. Vad är korrekt subjekt-verb-ordning?
- A) I like pizza.
- B) Pizza I like.
- C) Like I pizza.
- D) I pizza like.
5. Vem som spelar fotboll?
- A) Is he
- B) He is
- C) He
- D) Is football he
6. Vilken mening är korrekt?
- A) They plays games.
- B) They play games.
- C) Plays they games.
- D) Game they play.
7. Vad är subjektet i meningen “The dog barks”?
- A) The dog
- B) barks
- C) The
- D) dog
8. Vilka av följande formuleringar är(example) korrekt?
- A) She enjoy playing.
- B) She enjoys playing.
- C) Enjoys she playing.
- D) Playing enjoys she.
9. Vem gör läxan?
- A) I do my homework.
- B) My homework I do.
- C) Homework does I.
- D) I homework do.
10. Vilket av följande är inte ett subjekt?
- A) quickly
- B) He
- C) They
- D) She
11. Vad är verbet i meningen “The cat sleeps”?
- A) The
- B) sleeps
- C) cat
- D) None of the above
12. Vilken mening är ologisk?
- A) Apple is John eating.
- B) John eats apple.
- C) I eat apple.
- D) He eats apple.
13. Hur ska du formulera “You like ice cream” i negativ form?
- A) You likes not ice cream.
- B) You not like ice cream.
- C) You do not like ice cream.
- D) You’re not like ice cream.
14. Vem skriver en bok?
- A) She writes a book.
- B) Writes she a book.
- C) A book she writes.
- D) Book writes she.
15. Vad är verbet i “They jump high”?
- A) jump
- B) jump
- C) high
- D) They
Resonerande frågor
1. Förklara varför korrekt subjekt-verb-ordning är viktig i kommunikationen.
Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av grammatik i tydlig kommunikation.
2. Diskutera hur man kan identifiera subjekt och verb i en mening.
Genom att analysera meningens struktur kan eleverna visa djupare förståelse.
3. Ge exempel på en mening där subjekt-verb-ordningen kan vara förvirrande. Hur skulle du omformulera den?
Denna fråga uppmuntrar kritiskt tänkande kring grammatik och förbättring av meningar.
4. Varför tror du att grammatik kan variera mellan språk? Ge exempel.
Eleverna ges möjlighet att utforska olika språk och deras grammatiska strukturer.
5. Hur kan du tillämpa korrekt grammatik i dina egna skriftliga arbeten?
Frågan hjälper eleverna att koppla sina kunskaper till praktisk tillämpning.
6. På vilket sätt kan ett korrekt användande av grammatik förbättra läsförståelsen?
Detta bidrar till deras medvetenhet om hur grammatisk korrekthet stärker kommunikation.
7. Diskutera hur du personligen har upplevt svårigheter med grammatik. Vilka strategier använde du för att förbättra dig?
Eleverna ska reflektera över sina egna erfarenheter och utveckling.
8. Vad har du lärt dig genom denna lektion? Hur kommer du att tillämpa denna kunskap i framtiden?
Denna fråga ger eleverna chans att summera sina lärdomar och sätta dem i kontext.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).