Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Engelska

Tema: Väderprognoser och rapportering på engelska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda engelska termer och fraser kopplade till väder och väderprognoser. Eleverna ska visa att de kan beskriva väderförhållanden och formulera väderprognoser på ett korrekt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kommer att kopplas till följande centrala innehåll: “introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till väder och väderprognoser. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika väderförhållanden och hur man presenterar en väderprognos.”

Kunskapskrav

Provet kommer att utvärdera följande kunskapskrav: “Eleverna ska kunna namnge olika vädertyper och använda dessa i meningar. De ska också kunna formulera och presentera väderprognoser på engelska.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder “sunny” på svenska?

A. Regnigt

B. Soligt

C. Molnigt

D. Snöigt

2. Vilket av följande påståenden beskriver bäst vädret när det snöar?

A. It is sunny.

B. It is snowing.

C. It is windy.

D. It is raining.

3. Hur skulle du beskriva vädret om det är blåsigt?

A. It is quiet.

B. It is windy.

C. It is cold.

D. It is hot.

4. Vilket av följande alternativ är korrekt för att formulera en väderprognos?

A. Tomorrow it will be sunny.

B. Yesterday it was raining.

C. Today it is windy.

D. I like snow.

5. Vad kallar man en person som presenterar väderprognoser?

A. A teacher.

B. A scientist.

C. A weather presenter.

D. A doctor.

6. Vad betyder “It is raining” på svenska?

A. Det är soligt.

B. Det är snöigt.

C. Det regnar.

D. Det är blåsigt.

7. Vilken av följande väderleksrapporter beskriver en varm dag?

A. It is snowing.

B. It is hot and sunny.

C. It is raining.

D. It is cloudy.

8. Vilket väder bör man vara försiktig med när man är utomhus för att det kan vara farligt?

A. Thunderstorms.

B. Sunny days.

C. Windy days.

D. Cloudy days.

9. Vilket av följande väderord handlar om fuktigt väder?

A. Dry.

B. Cold.

C. Rainy.

D. Sunny.

10. Om det är dimma, hur påverkar det sikten?

A. It reduces visibility.

B. It improves visibility.

C. It has no effect on visibility.

D. It makes it sunny.

11. Hur ofta görs väderprognoser?

A. Each year.

B. Daily.

C. Weekly.

D. Monthly.

12. Vad innebär “cloudy” på svenska?

A. Regnigt.

B. Molnigt.

C. Varmt.

D. Kallt.

13. Vilket väder är oftast förknippat med vinter?

A. Snowy.

B. Hot.

C. Humid.

D. Sunny.

14. Vad kallas det när det inte regnar eller snöar?

A. Foggy.

B. Rainy.

C. Dry.

D. Windy.

15. Vilken typ av väder kan påverka människors humör negativt?

A. Sunny.

B. Windy.

C. Rainy.

D. Snowy.

Resonerande frågor

1. Hur kan vädret påverka våra dagliga aktiviteter och rutiner?

Syftet är att få eleverna att reflektera över sambandet mellan väder och livsstil.

2. Varför tror du att det är viktigt att kunna förstå väderprognoser?

Denna fråga syftar till att uppmuntra eleverna att diskutera vikten av väderkunskap.

3. Vilket väder skulle du välja om du kunde påverka vädret, och varför?

Frågan ger eleverna möjlighet att uttrycka personliga åsikter och preferenser.

4. Hur skulle du förbereda dig för en föreslagen aktivitet om vädret inte är som förväntat?

Syftet är att studenten ska tänka på hur man kan anpassa sig vid olika väderförhållanden.

5. Diskutera hur olika kulturer kan ha olika attityder mot väder.

Tanken är att eleverna ska analysera kulturella perspektiv och väder.

6. Vilka väderfenomen tycker du är mest intressanta och varför?

Denna fråga låter eleverna utforska sina intressen angående väder.

7. Hur kan vädret påverka miljön?

Syftet är att få eleverna att tänka på vädrets inverkan på naturen och miljön.

8. På vilket sätt tror du att väderprognoser hjälper oss att planera våra liv?

Eleverna ges möjlighet att fundera över hur väderprognoser är en del av samhällsplanering.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågor ger 2 poäng var, totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).