Prov

Prov

Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Verb

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om verb, deras former och användning i vardagliga sammanhang. Proven ger också möjlighet att säkerställa att eleverna kan förstå och utföra uppgifter relaterade till verb.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Kommunikationens innehåll – Innehållsområden som är välbekanta för eleverna. Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.” [Lgr 22, Engelska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo om vardagliga och väl bekanta ämnen.” [Lgr 22, Engelska, Åk. 4-6]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord är ett verb?
A) Hund
B) Katt
C) **Läsa**
D) Blomma

2. Vad är ett oregelbundet verb?
A) Verb som följer ett mönster
B) **Verb som inte följer vanliga böjningsmönster**
C) Verb i infinitivform
D) Verb som slutar på -ar

3. Vilken är korrekt preteritumform av verbet “springa”?
A) Springer
B) **Sprang**
C) Springt
D) Sprungit

4. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) **Jag springer till skolan.**
B) Jag sprangde till skolan.
C) Jag springde till skolan.
D) Jag språng till skolan.

5. Vad betyder tempus?
A) Ordets betydelse
B) **Tidsform som anger när något händer**
C) Verbets grundform
D) Oregelbundna verb

6. Vilket av följande är ett exempel på ett regelbundet verb?
A) Gå
B) **Äta**
C) Spela
D) Läsa

7. Vad är infinitivformen av verbet “prata”?
A) **Att prata**
B) Pratar
C) Pratade
D) Pratat

8. Vilket av följande är inte ett verb?
A) **Grön**
B) Hoppa
C) Skriva
D) Läsa

9. Vad blir presensform av verbet “tala”?
A) Talade
B) **Talar**
C) Talat
D) Tales

10. Vilken av följande former är korrekt?
A) **Gå!**
B) Gådes
C) Gådde
D) Gått

11. Vilken funktion har verb i en mening?
A) Att beskriva namn
B) **Att beskriva handlingar eller tillstånd**
C) Att ange tid
D) Att förklara betydelsen

12. Vilken är korrekt oregelbunden verbform av “se”?
A) **Såg**
B) Seende
C) Set
D) Ser

13. Vilken mening använder verbet på rätt sätt?
A) **Jag skriver ett brev.**
B) Jag skrev ett brev.
C) Skriver jag ett brev.
D) Brevet är skrivet.

14. Vad kallar man verbets ändelse?
A) Substantiv
B) **Stam**
C) Tempus
D) Infinitiv

15. Vilken av följande verbform är i perfekt?
A) **Har ätit**
B) Äta
C) Åt
D) Äter

Resonerande frågor

1. Diskutera hur utbytet av oregelbundna och regelbundna verb påverkar språket. (Ger elever möjlighet att visa sin förståelse för verbens betydelse och användning i olika sammanhang.)

2. Hur påverkar verbens tidsform berättandets känsla? Ge ett exempel. (Elever kan reflektera över verbens roll i att skapa stämning och dynamik i texter.)

3. Argumentera för varför det är viktigt att kunna konjugera verb korrekt. (Uppmanar elever att tänka kritiskt kring språkets betydelse och användning.)

4. Beskriv skillnaden mellan verb i aktiv och passiv form. (Skapar möjlighet för djupare analys av hur verb kan förändra meningens struktur och betydelse.)

5. Resonera kring hur olika kulturer använder verb för att uttrycka känslor. (Ger elever möjlighet att koppla språk till kultur och samhälle.)

6. Vilka strategier kan användas för att lättare komma ihåg oregelbundna verb? (Elever kan dela egna metoder och tekniker, vilket visar på självständighet i lärandet.)

7. Diskutera om det finns några regioner där verbformer förändras markant, och vad det kan bero på. (Uppmuntrar till att förstå språklig variation och dialekter.)

8. Hur kan en korrekt användning av verb påverka tydligheten i kommunikationen? (Elever visar på viktigheten av språklig precision för att förmedla budskap.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 60 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 5 poäng vardera. Bedömningen görs enligt följande:

E-nivå: 18 poäng
C-nivå: 30 poäng
A-nivå: 45 poäng