Prov. Åk. 5. Geografi – Kust och hav






Prov

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Geografi

Tema: Kust och hav

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om kust och hav, inklusive geografiska objekt, klimatets påverkan samt hållbar utveckling kopplat till fiske.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen, inklusive ett urval av hav, sjöar, floder och öar. Vidare ska undervisningen fokusera på klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.

Kunskapskrav

Eleven har grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas det område där havet möter land?

A) Innanhav

B) Strand

C) Kust

D) Viken

2. Vilken typ av kust kännetecknas av klippor?

A) Sandstrand

B) Klippstrand

C) Damm

D) Lagoon

3. Vilket av följande påståenden är sant om ekosystem?

A) Alla arter lever totalt isolerat i sina ekosystem.

B) Arter inom ett ekosystem samverkar och påverkar varandra.

C) Ekosystem påverkas inte av människan.

D) Endast växter ingår i ett ekosystem.

4. Vilken växtart är typisk för mangroveskogar?

A) Tall

B) Ek

C) Mangrove

D) Björk

5. Vad kan vara en följd av klimatförändringar i haven?

A) Ökad isbildning

B) Minskad salthalt

C) Höjda havsnivåer

D) Fler korallrev

6. Vad kallas metoden att fiska på ett sätt som skyddar havets resurser?

A) Intensivt fiske

B) Hållbart fiske

C) Oreglerat fiske

D) Overfishing

7. Hur påverkar människan havsmiljön?

A) Genom att plantera träd

B) Genom att släppa ut skräp och kemikalier

C) Genom att bevara naturen

D) Genom att skapa naturreservat

8. Vilken typ av kustområde är typiskt för Sverige?

A) Öken

B) Skärgård

C) Tropisk kust

D) Klippig kust

9. Vilken inverkan har havets temperatur på livet i havet?

A) Temperatur påverkar inte livet i havet.

B) Den påverkar arters livsmiljöer och fortplantning.

C) Bara salthalten påverkar livet.

D) Temperatur förändras inte.

10. Vad handlar klimatets påverkan på livet i havet om?

A) Endast djurens överlevnad

B) Både djurens och växternas livsmiljöer

C) Bara växternas livsmiljöer

D) Ingen påverkan alls

11. Vad omfattar ett ekosystem?

A) Bara djur

B) Djur, växter och deras livsmiljö

C) Bara växter

D) Inga organismer

12. Vad är ett exempel på en negativ mänsklig påverkan på kuster?

A) Utförande av forskning

B) Upprättande av marina reservat

C) Utsläpp av plast

D) Skydd av havsområden

13. Vilket av följande är en typ av kust?

A) Sandstrand

B) Berg

C) Öken

D) Skog

14. Vad karakteriserar sjöar i förhållande till havet?

A) Sjöar är alltid salta

B) Sjöar är sötvatten

C) Sjöar är djupare än havet

D) Sjöar är alltid varma

15. Vad är en av de viktigaste uppgifterna för hållbar utveckling inom fiske?

A) Att öka fångsten

B) Att säkerställa att fiskbestånden bevaras

C) Att ersätta naturliga fiskar med konstgjorda

D) Att fiska oreglerat

Resonerande frågor

1. Diskutera hur förändringar i klimatet kan påverka havets ekosystem och vilka konsekvenser detta kan ha för människan. För att uppvisa kunskap på A-nivå förväntas eleverna utforska kopplingen mellan klimatförändringar och dess effekter på både djur- och växtliv.

2. Analysera hur människans aktiviteter kan påverka livsmiljöerna i havet. Här får eleverna möjlighet att resonera kring konkreta exempel på mänsklig påverkan och de långsiktiga konsekvenser som dessa har.

3. Beskriv vad hållbar utveckling innebär för fiskeindustrin och varför det är viktigt. Denna fråga öppnar för djupare förståelse av begreppen hållbarhet och ansvar inom fiske.

4. Jämför olika typer av kuster och diskutera deras betydelse för lokala ekosystem. Genom denna jämförelse kan eleverna visa djup kunskap om biologisk mångfald och miljöpåverkan.

5. Reflektera över vilket ansvar vi har för att skydda havets resurser. Denna fråga ger eleverna chansen att framföra egna åsikter och förslag, vilket visar en djupare förståelse för ämnet.

6. Hur kan utbildning bidra till en bättre förståelse och skydd av havsmiljöer? Eleverna ges möjlighet att resonera om utbildningens roll i bevarande och medvetenhet kring havets problematik.

7. Vilka metoder kan användas för att undersöka havets ekologiska status? Eleverna uppmanas att tänka kritiskt och föreslå metoder som visar på deras analytiska förmåga.

8. Förklara varför det är viktigt att arbeta med hållbar fiske i praktiken. Denna fråga ger eleverna möjlighet att presentera sina kunskaper om den praktiska tillämpningen av hållbarhet inom fiske och dess betydelse.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor värda 1 poäng vardera och 8 resonerande frågor värda 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp