Prov. Åk. 5. Geografi – Norden

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Geografi

Tema: Norden

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat:

  • “Norden: lägesbestämning, geografiska förhållanden och hur dessa påverkar människors liv och verksamhet.”
  • “Kartor och andra geografiska informationskällor.”
Kunskapskrav

Provets koppling till ämnets kunskapskrav fokuserar på:

  • “Eleven kan beskriva och förklara centrala geografiska begrepp som är kopplade till Norden.”
  • “Eleven kan använda kartor och andra geografiska informationskällor på ett fungerande sätt.”
  • “Eleven kan göra enkla analyser av geografiska problem och frågor.”

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket av följande länder ingår inte i Norden?
    • A) Sverige
    • B) Finland
    • C) Danmark
    • D) Polen
  2. Vad kallas Sveriges huvudstad?
    • A) Göteborg
    • B) Stockholm
    • C) Malmö
    • D) Uppsala
  3. Vilken av följande sjöar är den största i Sverige?
    • A) Vänern
    • B) Vänern
    • C) Storsjö
    • D) Mälaren
  4. Vilket land har flest öar i Norden?
    • A) Sverige
    • B) Norge
    • C) Finland
    • D) Danmark
  5. Vad är en fjord?
    • A) Ett högt berg
    • B) En djup, smal vik
    • C) En typ av skog
    • D) En ö i havet
  6. Vilket av följande språk talas inte i Norden?
    • A) Svenska
    • B) Danska
    • C) Tyska
    • D) Norska
  7. Vad kallas det mest kända berget i Norge?
    • A) Kebnekaise
    • B) Galdhøpiggen
    • C) Mount Everest
    • D) Kilimanjaro
  8. I vilken del av Norden ligger Lappland?
    • A) I Danmark
    • B) I Sverige och Finland
    • C) I Norge
    • D) I Island
  9. Vilket av följande djur är vanligt i den nordiska faunan?
    • A) Älg
    • B) Lejon
    • C) Kamel
    • D) Tiger
  10. Vad är “midnattssol”?
    • A) När solen går ner tidigt
    • B) När solen inte går ner under sommaren
    • C) En typ av solenergi
    • D) En typ av solfjäder
  11. Hur många länder ingår i Norden?
    • A) 3
    • B) 5
    • C) 6
    • D) 7
  12. Vilken av följande kuster är känd för sin skärgård?
    • A) Stockholms skärgård
    • B) Norrlands kust
    • C) Svenska västkusten
    • D) Jyllands kust
  13. Vad är ett typiskt nordiskt klimat?
    • A) Kalla vintrar och milda somrar
    • B) Varmt och torrt
    • C) Tropiskt klimat
    • D) Ökenklimat
  14. Vilket hav ligger väster om Norge?
    • A) Östersjön
    • B) Norra atlanten
    • C) Medelhavet
    • D) Kaspiska havet
  15. Vilket av följande är en viktig resurs i Norden?
    • A) Skog
    • B) Petrol
    • C) Socker
    • D) Vete
Resonerande frågor
  1. Beskriv hur de geografiska förhållandena i Norden påverkar livsvillkoren för invånarna.

    Syftet är att låta eleverna analysera och resonera kring samband mellan geografi och människors liv.

  2. Diskutera hur klimatet i Norden kan påverka jordbruk och livsmedelsproduktion.

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla klimatfaktorer till ekonomiska och praktiska aspekter.

  3. Jämför den nordiska kulturen med en annan kultur och belys likheter och skillnader.

    Genom denna jämförelse kan eleverna visa djupare förståelse för kulturella aspekter och mångfald.

  4. Hur kan kartor och geografisk information användas för att förstå och lösa samhällsproblem i Norden?

    Denna fråga uppmuntrar till diskussion om verktyg och metoder inom geografi.

  5. Resonera kring vikten av att bevara naturresurserna i Norden och deras betydelse för framtiden.

    Här får eleverna möjlighet att analysera hållbarhetsfrågor och framtida utmaningar.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välmotiverat svar (max 15 poäng)

För att uppnå betyg krävs följande poäng:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)

×