Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Geografi
Tema: Världskartan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av världskartan och deras förmåga att kunna identifiera och beskriva olika länder, kontinenter och geografiska drag. Provets utformning är avsedd att skapa en djupare insikt i hur kartor används och betydelsen av kartografiska begrepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Den lektion syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för världskartan, inklusive hur man läser och tolkar kartan samt identifierar olika länder, kontinenter och geografiska drag. Lektionen fokuserar på viktiga kartografiska begrepp.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna känna igen och namnge länder, kontinenter och större geografiska drag på en världs- eller politisk karta. De ska dessutom kunna beskriva hur kartor används för att representera världen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken är världens största kontinent?
A) Europa
B) Afika
C) **Asien**
D) Nordamerika
2. Vad är syftet med en världskarta?
A) Att ge detaljerade gator
B) Att visa en viss stad
C) **Att ge en översikt över globens länder och geografiska drag**
D) Att visa väderprognoser
3. Nämn två stora hav.
A) Indiska havet, Medelhavet
B) **Stilla havet, Atlanten**
C) Norska havet, Östersjön
D) Svarta havet, Kaspiska havet
4. Vad betyder kartans skala?
A) Antalet länder på kartan
B) **Förhållandet mellan avstånd på kartan och avstånd i verkligheten**
C) Hur många språk som talas i ett land
D) Antalet städer på kartan
5. Vilken karta visar fysiska drag såsom berg och dalar?
A) Politisk karta
B) Temakarta
C) **Fysisk karta**
D) Klimat karta
6. Vad kallas en karta som fokuserar på ett visst ämne, t.ex. befolkning?
A) Fysisk karta
B) **Temakarta**
C) Politisk karta
D) Världskarta
7. I vilken del av världen ligger Amazonas regnskog?
A) Nordamerika
B) **Sydamerika**
C) Afrika
D) Australien
8. Vilken är den minsta kontinenten?
A) **Oceanien**
B) Europa
C) Antarktis
D) Asien
9. Vilket av följande länder ligger i Nordamerika?
A) Brasilien
B) **USA**
C) Ryssland
D) Egypten
10. Vad kallas de linjer som hjälper oss att hitta riktning på en karta?
A) Koordinater
B) Symboler
C) **Riktlinjer**
D) Skala
11. Vilken är den största oceanen?
A) Atlanten
B) Indiska oceanen
C) **Stilla havet**
D) Arktiska havet
12. Vad är en del av en karta som förklarar vad de olika symbolerna betyder?
A) Orientering
B) Nyckel
C) **Legende**
D) Skala
13. Vilket av följande är ett exempel på ett geografiskt drag?
A) **Berg**
B) Land
C) Stad
D) Flod
14. Vad kallas det område som ligger vid ekvatorn?
A) Polerna
B) **Tropikerna**
C) Tempererade zonen
D) Subtropikerna
15. Vilken karta visar politiska gränser?
A) Fysisk karta
B) **Politisk karta**
C) Temakarta
D) Allmän karta
Resonerande frågor
1. Beskriv hur kartor påverkar vår förståelse av världen. (Syftet är att låta eleverna reflektera över kartors betydelse.)
2. Diskutera vikten av att kunna läsa och tolka olika typer av kartor. (Frågan ger utrymme för djupgående resonemang om kartografi.)
3. Ge exempel på hur kartor kan vara användbara vid resor och planering. (Eleverna uppmanas tänka kritiskt kring praktiska tillämpningar.)
4. Hur kan en temakarta ge en annan bild av ett område än en politisk karta? (Eleverna får möjlighet att jämföra och kontrastera olika karttyper.)
5. Vad tror du skulle hända om vi inte hade kartor? (Frågan öppnar för kreativt tänkande och reflektion.)
6. Välj ett land och förklara hur landets geografiska läge påverkar dess kultur och ekonomi. (Eleverna får analysera samspelet mellan geografi och samhälle.)
7. Hur kan vi använda kartor för att förstå globala utmaningar, såsom klimatförändringar? (Eleverna uppmanas till kritiskt tänkande och aktuella samhällsfrågor.)
8. Reflektera över hur digitala kartor förändrar vårt sätt att navigera och förstå världen. (Ger elever möjlighet att koppla teori till modern teknologi.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng för välgrundade och utförliga svar. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).