Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne eller kurs: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Näringsrik kost
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om näringsrik kost, matlagning och hygien. Provets mål är att ge en förståelse för vikten av en balanserad kost och hur man praktiskt kan tillaga näringsrika måltider.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
- Matlagning för olika sammanhang.
- Vikten av att äta varierat och balanserat för att må bra.
- Hur måltider kan fördelas över en dag.
[Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, Åk. 1-6]
Betygskriterier
- Eleven tillagar enkla måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem genom att använda i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
- Eleven värderar på ett enkelt sätt hur val och handlingar som förekommer i ett hem påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
[Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är inte ett näringsämne?
- A. Vitaminer
- B. Mineraler
- C. **Socker**
- D. Fetter
- Vilken typ av måltid ska ätas oftast under dagen?
- A. Snacks
- B. **Huvudmåltid**
- C. Dessert
- D. Frukost
- Vad står förkortningen “LCHQ” för inom kost?
- A. Långsam kolhydrater och kvalitetsproteiner
- B. **Low Carb High Quality**
- C. Låg kalorikost
- D. Lätt kolsyrad hälsodryck
- Vilket livsmedel är rikast på proteiner?
- A. **Kyckling**
- B. Morötter
- C. Bröd
- D. Pasta
- Vad är viktigt att tänka på vid matlagning?
- A. Att inte prata
- B. **Hygien**
- C. Att laga snabbt
- D. Endast använda ekologiska produkter
- Vilken av följande är en färskvara?
- A. **Mjölk**
- B. Konserver
- C. Snacks
- D. Torr pasta
- Vilket av följande livsmedel bör ingå i varje måltid?
- A. **Grönsaker**
- B. Godis
- C. Läsk
- D. Chips
- Samt vilken av följande näringsgrupper ger mest energi?
- A. **Fetter**
- B. Kolhydrater
- C. Proteiner
- D. Vitaminer
- Vilket begrepp beskriver renligheten vid matlagning?
- A. Rengöring
- B. **Hygien**
- C. Städtider
- D. Säkerhet
- Hur mycket vatten rekommenderas att dricka varje dag?
- A. **Cirka 1.5-2 liter**
- B. En halv liter
- C. 5 liter
- D. 1 liter
- Vilken måltid är oftast minst i mängd?
- A. **Snack**
- B. Lunch
- C. Middag
- D. Frukost
- Vad innebär det att vara vegetarian?
- A. Äter endast kött
- B. **Äter inte kött**
- C. Äter alltid fisk
- D. Äter mejeriprodukter
- Vad är måltidsplanering?
- A. Att laga mat
- B. **Att planera måltider för veckan**
- C. Att äta sällan
- D. Att fixa snabbluncher
- Varför är det viktigt med varierat intag av kost?
- A. **För att få i sig alla näringsämnen**
- B. För att det är gott
- C. För att äta trendy
- D. För att det ser bra ut
Resonerande frågor
- Varför är det viktigt att äta en balanserad kost?
Denna fråga uppmanar elever att resonera kring kostens betydelse för hälsa och välbefinnande. - Hur kan vi som konsumenter påverka våra matval på ett positivt sätt?
Frågan ger elever möjlighet att diskutera medvetna val och deras konsekvenser. - Vilka utmaningar kan vi möta när vi försöker äta hälsosamt?
Elever får reflektera över hinder och lösningar relaterade till kostval. - På vilket sätt kan matlagning bidra till en mer hälsosam livsstil?
Frågan öppnar för diskussion kring matlagnings fördelar och hur det påverkar våra liv. - Hur kan man anpassa måltider efter allergier eller kostpreferenser?
Denna fråga uppmuntrar till diskussion om individuella behov och anpassningar. - Vad betyder hållbar matlagning för dig?
Frågan uppmanar elever att reflektera över miljöaspekter och matlagning. - Hur kan vi använda vår kunskap om näringsrik kost i praktiken?
Att få elever att tänka på hur de kan tillämpa sina kunskaper i sitt dagliga liv. - Vilka livsmedel skulle du byta ut mot hälsosammare alternativ och varför?
Detta ger elever möjlighet att reflektera och förändra sina matvanor.
Bedömning
Provets total poäng blir 30 poäng, där:
- Faktafrågor: 15 frågor värderade till 1 poäng vardera (totalt 15 poäng)
- Resonerande frågor: 8 frågor värderade till 2 poäng vardera (totalt 16 poäng)
För betyget E krävs minst 8 poäng (3 från resonerande frågor). För betyget C krävs minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor). För betyget A krävs minst 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).