Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation och Division
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av multiplikation och division, samt deras förmåga att lösa problem som involverar dessa matematiska operationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas färdigheter i multiplikation och division med större tal. Eleverna kommer att få möjlighet att öva på uppställningsmetoder samt tillämpa sina kunskaper för att lösa praktiska problem.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna utföra multiplikation och division av flerledtal med korrekt uppställning samt kunna tillämpa dessa operationer i problemlösning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är resultatet av 7 x 8?
- A) 54
- B) **56**
- C) 64
- D) 48
2. Om du har 36 äpplen som ska delas mellan 9 personer, hur många får var och en?
- A) **4**
- B) 3
- C) 5
- D) 6
3. 12 x 15 är lika med?
- A) 150
- B) 140
- C) **180**
- D) 160
4. Vad är 81 delat med 9?
- A) 8
- B) **9**
- C) 10
- D) 7
5. Vad är 100 x 7?
- A) 600
- B) 700
- C) **700**
- D) 800
6. 45 delat med 5 ger?
- A) 6
- B) **9**
- C) 8
- D) 7
7. Vad är 9 x 9?
- A) 81
- B) 70
- C) **81**
- D) 90
8. Om en vara kostar 45 kronor och du köper 3 stycken, hur mycket kostar varorna sammanlagt?
- A) 120
- B) **135**
- C) 150
- D) 125
9. Vad är 64 delat med 8?
- A) 8
- B) **8**
- C) 7
- D) 6
10. Multiplicera 13 med 4 ger?
- A) 52
- B) 56
- C) **52**
- D) 54
11. Vad är 18 delat med 2?
- A) 9
- B) **9**
- C) 8
- D) 7
12. 25 x 4 är lika med?
- A) 100
- B) **100**
- C) 95
- D) 90
13. Vad är 72 delat med 6?
- A) **12**
- B) 10
- C) 11
- D) 13
14. Multiplicera 6 med 10 ger?
- A) 50
- B) **60**
- C) 70
- D) 80
15. Vad är resultatet av 30 delat med 5?
- A) **6**
- B) 7
- C) 8
- D) 9
Resonerande frågor
1. Förklara hur du skulle lösa en multiplikationsuppgift med tre siffror. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i uppställning och beräkningstekniker.
2. Diskutera hur division kan tillämpas i vardagliga situationer, ge exempel. Frågan uppmuntrar en koppling mellan teori och praktik.
3. Beskriv sambandet mellan multiplikation och division och ge exempel på hur man kan använda dem i samma problem. Frågan hjälper eleverna att resonera kring maten och förstå begreppen djupare.
4. Ge ett exempel på hur multiplikation kan hjälpa dig i budgetering. Denna fråga ger en konkret koppling till elevernas liv och styrker deras förståelse.
5. Om du ger exempel på hur division används, vilka praktiska situationer kan du tänka dig? Den ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att tillämpa sina kunskaper.
6. Beskriv hur du kan använda multiplikation för att lösa problem med att organisera ett event. Frågan uppmuntrar till kreativt tänkande och tillämpning av kunskaper.
7. Resonera kring fördelarna med att förstå multiplikation och division i skolan. Denna fråga uppmuntrar reflektion över det lärande som eleverna genomgår.
8. Hur skulle du förklara begreppen multiplikation och division för en yngre elev? Frågan gör det möjligt för elever att visa sin förmåga att förklara och kommunicera matematiska idéer.
Bedömning
Provets bedömning kan göras med följande poängsystem:
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
- Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.