En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Religionskunskap – Etiska Frågor och Livsåskådningar

Prov i Religionskunskap

Årskurs: 5
Ämne: Religionskunskap
Tema: Etiska Frågor och Livsåskådningar

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur olika religioner hanterar etiska frågor och moraliska dilemman, samt hur dessa relaterar till livsåskådningar i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus handlar om hur olika religioner hanterar etiska frågor och moraliska dilemman, samt hur dessa frågor relaterar till livsåskådningar i samhället. Eleverna ska få en förståelse för hur religion kan vägleda beslut och handlingar i livet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och diskutera centrala etiska frågor inom olika religioner och hur dessa frågor relaterar till individens moraliska val.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar etik om?
A) Praktiska handlingar
B) Teorier bakom rätt och fel
C) Känslor
D) Urval av regler

2. Vilken regel beskrivs som “Gyllene regeln”?
A) Behandla andra som du själv vill bli behandlad
B) Stötta alltid dina vänner
C) Var alltid ärlig
D) Gör ingen skada

3. Vilken av följande är ett etiskt dilemma?
A) Att välja mat
B) Att avgöra om en ljugare ska straffas
C) Att ha roligt
D) Att gå till sängs i tid

4. Hur påverkar livsåskådningar vårt beslutsfattande?
A) Genom att begränsa oss
B) Genom att forma våra värderingar
C) Genom att förvirra oss
D) Genom att ge oss fler alternativ

5. Vilken religion fokuserar starkt på medkänsla?
A) Judendom
B) Kristendom
C) Buddhism
D) Hinduism

6. Vad betyder moral?
A) Faktiska handlingar och värderingar
B) Teorier om rätt och fel
C) Känslor och tankar
D) Tystnad i konflikter

7. Vilket etiskt begrepp handlar om att stå upp för det som är rätt?
A) Rättvisa
B) Medkänsla
C) Tystnad
D) Skvaller

8. Vilket av följande är en viktig aspekt av etik?
A) Känslor
B) Traditioner
C) Värderingar
D) Nya idéer

9. Vilken av följande är inte ett etiskt dilemma?
A) Vem ska vinna en tävling?
B) Ska man bli vegetarian?
C) Ska dödsstraffet avskaffas?
D) Ska man hjälpa behövande?

10. Vad är en livsåskådning?
A) En åsikt om vädret
B) En uppsättning värderingar och tro
C) En typ av sport
D) En matlagningsteknik

11. Hur bidrar etik till samhället?
A) Genom att skapa förvirring
B) Genom att försvara egoism
C) Genom att främja förståelse och respekt
D) Genom att skapa regler

12. Vad innebär begreppet rättvisa?
A) Ge alla samma sak
B) Behandla folk på ett rättvist sätt
C) Att alltid vinna
D) Att aldrig ge efter

13. Vilken är en viktig princip inom kristendomen?
A) Att alltid ta ledningen
B) Att skydda sig själv
C) Att älska sin nästa
D) Att alltid vara tyst

14. Vilket av följande är en konsekvens av etiska val?
A) Inga konsekvenser
B) Påverkan på andra människor
C) Bara positiva resultat
D) Personligt missnöje

15. Vad är ett moraliskt val?
A) En egoistisk handling
B) En åsikt
C) Ett val baserat på värderingar
D) En tradition

Resonerande frågor

1. Diskutera hur din personliga tro påverkar ditt etiska tänkande.
Syfte: Tillämpa personlig förståelse på teorin om livsåskådningar.

2. Ge exempel på ett etiskt dilemma du har stött på och hur du resonerade kring det.
Syfte: Uppmuntra till reflektion och djupare insikt kring egna erfarenheter.

3. Hur kan samhället dra nytta av etiska diskussioner?
Syfte: Stimulera till kritisk tänkande om etiska frågors relevans i samhället.

4. Varför är det viktigt att vara öppen för andras perspektiv i etiska frågor?
Syfte: Utveckla förståelse för interkulturell och interreligiös dialog.

5. Reflektera över ett exempel där religiösa värderingar ställts på prov i samhälle.
Syfte: Utmana elevernas analytiska förmåga och deras förståelse för komplexiteten i etiska frågor.

6. Hur kan etik och moral tillämpas i skolan?
Syfte: Koppla teori till elevernas vardag och skapa relevans.

7. Beskriv hur “Gyllene regeln” kan tillämpas i sociala situationer.
Syfte: Uppmuntra till tillämpning av etiska principer i praktiken.

8. Diskutera skillnaden mellan lag och moral. Kan lagar vara omoraliska?
Syfte: Utforma kritiskt tänkande kring lagens roll i etiska frågor.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng.
För att få betyg:
E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)