Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Religionskunskap
Tema: Hinduism och Kastsystemet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hinduismens centrala läror och traditioner, samt att förstå hur kastsystemet påverkar individens liv och det indiska samhällets struktur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus handlar om hinduismens centrala läror, traditioner och det indiska kastsystemet. Eleverna ska förstå hur dessa element påverkar individens liv och det indiska samhällets struktur och traditioner.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala begrepp och traditioner inom hinduismen samt beskriva hur kastsystemet påverkar människors liv och samhälle.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas den hinduiska skaparguden?
A. Vishnu
B. Shiva
C. Brahma
D. Ganesha
2. Vilket begrepp handlar om plikt inom hinduismen?
A. Karma
B. Dharma
C. Moksha
D. Samsara
3. Hur många huvudsakliga kastgrupper finns det i det indiska kastsystemet?
A. Tre
B. Fyra
C. Fem
D. Sex
4. Vilken av följande gudar är känd för att bevara världen?
A. Vishnu
B. Brahma
C. Shiva
D. Krishna
5. Vad står “Karma” för inom hinduismen?
A. Världens skapelse
B. Gärningar och deras konsekvenser
C. Självförverkligande
D. Livscykel
6. Vad beskriver termen “Moksha” inom hinduismen?
A. Lidande
B. Återfödelse
C. Befrielse
D. Det högsta målet för själen
7. Vad kallas den cykliska naturen av liv och död inom hinduismen?
A. Dharma
B. Karma
C. Samsara
D. Moksha
8. Vilka är de fyra kasterna?
A. Kshatriyas, Vaishyas, Shudras, Avarna
B. Shudras, Daliter, Brahminer, Vaishyas
C. Brahminer, Kshatriyas, Vaishyas, Shudras
D. Daliter, Kshatriyas, Vaishyas, Avarna
9. Vad är de viktigaste hinduiska skrifterna?
A. Koranen
B. Bibeln
C. Veda
D. Tao-te-King
10. Vem är känd för att ha avskaffat kastsystemet?
A. B.R. Ambedkar
B. Mahatma Gandhi
C. Jawaharlal Nehru
D. Mother Teresa
11. Vilket av följande är en hinduiskt högtid?
A. Ramadan
B. Diwali
C. Thanksgiving
D. Påsk
12. Vad kallas tron på återfödelse?
A. Karma
B. Samsara
C. Dharma
D. Moksha
13. Vilken typ av religion är hinduismen?
A. Polyteistisk
B. Monoteistisk
C. Ateistisk
D. Agnostisk
14. Vad kallas ceremonier i hinduismen?
A. Pilgrimsfärder
B. Ritualer
C. Pujas
D. Offer
15. Vad symboliserar lotusblomman inom hinduismen?
A. Renhet och upplysning
B. Lidande
C. Skapelse
D. Olycka
Resonerande frågor
1. Beskriv hur kastsystemet har påverkat det indiska samhällets struktur.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sociala strukturer och deras långsiktiga effekter.
2. Hur påverkar hinduiska traditioner och ritualer människors vardag?
Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera hur religion influerar livsstilar.
3. Diskutera betydelsen av Dharma och Karma i ett kosmiskt perspektiv.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att föra djupare resonemang kring filosofiska koncept.
4. Hur kan förståelsen av hinduismen hjälpa oss att förstå mångfalden i dagens samhälle?
Syftet är att låta eleverna reflektera över kulturell mångfald och dess betydelse.
5. Analysera skillnaderna mellan kastsystemet och moderna sociala system.
Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande kring sociala hierarkier.
6. På vilket sätt kan hinduiska gudar representera olika aspekter av livet?
Syftet är att låta eleverna utforska symbolik och representation inom religion.
7. Reflektera över hur kastsystemet kan relateras till dagens diskussioner om social rättvisa.
Syftet är att koppla historiska begrepp till nutida frågor om jämlikhet.
8. Vilken roll spelar ritualer i hinduisk tro och hur påverkar de gemenskapen?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera religionens inverkan på samhällsliv.
Bedömning
Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng vardera)
Resonerande frågor: Max 8 poäng (2 poäng vardera)
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).