Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Religionskunskap
Tema: Introduktion till Religioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om de fem stora världsreligionerna, deras traditioner samt deras roll i samhället. Provets utformning syftar till att främja en djupare förståelse för dessa religioner och hur de påverkar människors liv och samhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att ge en översikt av de stora världsreligionerna, vilket inkluderar judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism. Eleverna ska få möjlighet att förstå religionernas roll i samhället och deras betydelse för människors liv.
Kunskapskrav
Eleven kan samtala om och redogöra för centrala begrepp, urkunder och traditioner inom några av de världsreligioner som behandlats.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande religioner är monoteistisk?
A) Hinduism
B) Buddhism
C) **Kristendom**
D) Polyteism
2. Vad kallas de fem världsreligionerna?
A) **Judendom, kristendom, islam, hinduism, buddhism**
B) Sikhism, hinduism, buddhism, nyandlighet, judendom
C) Kristendom, islam, atheism, hinduism, judendom
D) Buddhism, judendom, kristendom, taoism, shintoism
3. Vilken religion firar Ramadan?
A) Hinduiska religionen
B) Kristendomen
C) **Islam**
D) Judendomen
4. Vilken av följande personer är en viktig figur inom kristendomen?
A) Muhammad
B) **Jesus**
C) Buddha
D) Abraham
5. Vad betyder ordet “polyteism”?
A) En religion med flera gudar
B) En religion med en enda gud
C) En religion utan gud
D) **En religion med flera gudar**
6. Vilken helig bok tillhör judendomen?
A) **Tanakh**
B) Bibeln
C) Koranen
D) Vedas
7. Vad är en tradition inom hinduismen?
A) Dop
B) Fastan
C) **Kastsystemet**
D) Trosbekännelse
8. Vad är syftet med att förstå olika religioner?
A) För att få makt
B) **För att främja tolerans och respekt i samhället**
C) För att fördöma andra
D) För att skapa konflikt
9. Vilken religion kallas ofta “den judiska religionen”?
A) Kristendom
B) **Judendom**
C) Islam
D) Buddhism
10. Vilken religion är känd för att ha kastsystemet?
A) **Hinduismen**
B) Buddismen
C) Kristendom
D) Islam
11. Vilken av följande är en tro inom buddhismen?
A) **Återfödelse**
B) En gud
C) Kastsystem
D) Nåd
12. Vad är en helig plats för muslimer?
A) **Kaaba**
B) Tempel
C) Kloster
D) Synagoga
13. Vilken religion använder sig av symbolen av korset?
A) Islam
B) **Kristendom**
C) Judendom
D) Hinduism
14. Vilket begrepp hänvisar till ett livs- eller värdesystem utan gud?
A) **Icke-teism**
B) Monoteism
C) Polyteism
D) Ateism
15. Vilket av dessa sätt att praktisera tro är vanligt inom islam?
A) Ceremonier
B) **Böner**
C) Meditation
D) Ritualer
Resonerande frågor
1. Beskriv hur religion kan påverka människors identitet.
Denna fråga ger möjlighet för eleverna att reflektera över hur religion kan forma en individs självbild och värderingar.
2. Diskutera skillnader och likheter mellan de tre monoteistiska religionerna.
Här får eleverna möjlighet att visa på djupare förståelse av de specifika trosuppfattningarna och traditionerna.
3. Hur kan religioner bidra till både gemenskap och konflikter i samhället?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring religionens roll i sociala sammanhang.
4. Vilken betydelse har traditioner för religionsutövare?
Eleverna kan utforska hur traditioner både bevaras och förändras över tid inom olika religioner.
5. Reflektera över din egen relation till religion. Hur har den formats av din omgivning?
Denna fråga uppmuntrar personlig reflektion och koppling till egna upplevelser av religion.
6. Hur kan religionskunskap främja tolerans i samhället?
Här får eleverna möjlighet att resonera kring den praktiska tillämpningen av sin religionskunskap i interaktioner med andra.
7. Vilken roll spelar lärande om religionsfrihet i dagens samhälle?
Eleverna kan diskutera vikten av religionsfrihet och dess påverkan på sammanhållning i mångkulturella samhällen.
8. Vad kan individen göra för att främja förståelse mellan olika religioner?
Denna fråga ger utrymme för elever att tänka på aktiva sätt en individ kan bidra till ökad förståelse och respekt.
Bedömning
Provet kan bedömas på följande sätt:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, total 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad respons, total 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).