Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religion i Media och Samhälle
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur religioner presenteras i media och deras förmåga att kritiskt granska dessa framställningar samt diskutera dess påverkan på samhällssynen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus handlar om hur religioner presenteras i media och hur dessa framställningar påverkar människors uppfattningar och fördomar om olika trossamfund. Eleverna kommer att lära sig att kritiskt granska och analysera mediebilder av religion.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och diskutera hur religioner framställs i media och vilket intryck detta ger samt hur det kan påverka samhällssynen på olika religioner.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande medier kan påverka vår syn på religion?
A) Radio
B) Tidningar
C) TV
D) All of the above - Hur kan film påverka uppfattningar om religion?
A) Genom att informera om fakta
B) Genom att skapa känslor
C) Genom att skriva historia
D) Genom att forma åsikter - Vad innebär det att kritiskt granska mediebilder av religion?
A) Att helt bortse från dem
B) Att akta sig för fördomar
C) Att bedöma källor och budskap
D) Att analysera och reflektera över innehållet - Vilken typ av framställning kan skapa negativa fördomar om religioner?
A) Positiva reportage
B) Känslomässiga filmer
C) Negativa nyhetsartiklar
D) Forskning och rapporter - Vilket exempel är en positiv framställning av religion?
A) En komedi
B) En skräckfilm
C) En dokumentär om interreligiös dialog
D) En politisk debatt - Hur kan sociala medier påverka uppfattningen om religion?
A) Genom att sprida falska nyheter
B) Genom att främja positiva diskussioner
C) Genom att nå ut till många människor på en gång
D) Genom att helt ignorera ämnet - Vilket av följande stämmer om medier och religion?
A) Media har ingen påverkan
B) Media kan både positivt och negativt påverka
C) Media är alltid objektivt
D) Media skapar bara förutfattade meningar - När kan religion framställas med fördomar?
A) När den presenteras neutralt
B) När positiva aspekter lyfts fram
C) När media vinklar informationen negativt
D) När flera röster hörs - Vad kan förbättra representationen av religion i media?
A) Färre reportage
B) Ökad förståelse och respekt
C) Mer kritik
D) Ingen förändring - Vilken påverkan kan film- och TV-berättelser ha på ungdomars attityder till religion?
A) Ingen påverkan
B) Stora socio-kulturella påverkan
C) Bara intressant
D) Positiv enbart - Hur sammanfattas ofta diskussionen om religion i media?
A) Det finns alltid fakta
B) Det finns ofta en bias
C) Det är aldrig negativt
D) Det intresserar inte ungdomar - Vilken utgångspunkt är viktig i medierapportering av religion?
A) Att vara så saklig som möjligt
B) Att vara respektfull mot alla livsåskådningar
C) Att bara rapportera fakta
D) Att undvika känslor - Vilka fördomar kan förstärkas genom media?
A) Inga
B) Stereotyper
C) Allt som inte diskuteras öppet
D) Positiva faktorer - Vad kan man kritisera i mediers framställning av religioner?
A) Ingenting
B) Att den kan vara ensidig
C) Att den är otillgänglig
D) Att den är för generell - Vilket är ett resultat av en negativ mediebild av en religion?
A) Större förståelse
B) Ökade fördomar
C) Mer intresse
D) Ökad respekt
Resonerande frågor
- Diskutera hur media har förändrat vår uppfattning om religioner och ge konkreta exempel.
Denna fråga ger möjlighet att visa förmåga till djupgående analyser. - Analysera varför vissa religioner får mer negativ medial uppmärksamhet än andra.
Här kan eleverna reflektera över maktstrukturer och olika trossamfund. - Vilka ansvar har medier idag när de rapporterar om religion?
Denna fråga öppnar för diskussion om etiska aspekter inom journalistik. - Hur kan eleverna själva bidra till en mer positiv representation av religion i media?
Eleverna får möjlighet att föreslå egna initiativ och lösningar. - Ge exempel på en film eller serie som framställer religion på ett intressant sätt och motivera varför.
Kan lyfta fram elevernas analysförmåga och insikter. - Hur kan sociala medier anpassas för att minska fördomar?
Diskussion om konkreta åtgärder och insatser. - Vilka är de viktigaste insikterna från lektionen angående religion och media?
Knyt an till syftet med undervisningen för att exemplifiera lärande. - Hur kan religion skiljas åt mellan olika mediaformat (film, nyheter, sociala medier)?
Här får eleverna visa att de kan göra komplexa jämförelser.
Bedömning
Punktfördelning:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng).
Minimi poäng för betyget E: 8 poäng.
Minimi poäng för betyget C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
Minimi poäng för betyget A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).