Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande begrepp kring religioner, deras funktioner, samt kulturell och traditionell betydelse i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Olika religioners grundläggande tro och traditioner, samt deras funktion i samhället.”

Kunskapskrav

Provet fokuserar på följande kunskapskrav:

  • Förmåga att beskriva och ge exempel på olika religioner samt deras tro och traditioner.
  • Förmåga att reflektera över och diskutera vikten av respekt och tolerans mellan olika religioner.
  • Förmåga att förstå och beskriva hur religion påverkar kultur och samhälle.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är inte en av de fem största världsreligionerna?
    • A) Hinduism
    • B) Buddhism
    • C) Scientologi
    • D) Kristendom
  2. Vilken religion har Koranen som helig skrift?
    • A) Islam
    • B) Kristendom
    • C) Judendom
    • D) Hinduism
  3. I vilken religion är återfödelse en central tro?
    • A) Kristendom
    • B) Hinduism
    • C) Judendom
    • D) Buddhism
  4. Vilket av följande är en högtid inom judendomen?
    • A) Ramadan
    • B) Yom Kippur
    • C) Diwali
    • D) Jul
  5. Vilken symbol är förknippad med kristendomen?
    • A) Halvmånen
    • B) Korset
    • C) Dharma-hjulet
    • D) Stjärnan
  6. Vad kallas den heliga platsen för buddhister?
    • A) Stupa
    • B) Synagoga
    • C) Tempel
    • D) Moské
  7. Vad symboliserar den gyllene regeln i religioner?
    • A) Att alltid ge till andra
    • B) Att behandla andra som man själv vill bli behandlad
    • C) Att alltid följa regler
    • D) Att vara snäll mot djur
  8. Vilken av följande är en central tradition inom hinduismen?
    • A) Ramadan
    • B) Puja
    • C) Påsk
    • D) Hanukkah
  9. Vad är en viktig funktion av religion i samhället?
    • A) Att skapa konflikter
    • B) Att ge mening och sammanhang
    • C) Att förbjuda vetenskap
    • D) Att styra ekonomin
  10. Vilken ritual utförs ofta vid övergången till vuxenlivet i många kulturer?
    • A) Dop
    • B) Initiation
    • C) Bröllop
    • D) Begravning
  11. Vilken symbol representerar islam?
    • A) Korset
    • B) Stjärnan
    • C) Halvmåne
    • D) Lotusblomma
  12. Vilken högtid firas för att fira judarnas befrielse från Egypten?
    • A) Diwali
    • B) Passover
    • C) Eid al-Fitr
    • D) Midsommar
  13. Vad karakteriserar en polyteistisk religion?
    • A) Tro på flera gudar
    • B) Tro på bara en gud
    • C) Frånvaro av gudomar
    • D) Tro på en högsta gud
  14. Vilken av följande är en vanlig tema i religiöst berättande?
    • A) Moraliska lärdomar
    • B) Vetenskaplig forskning
    • C) Ekonomi och politik
    • D) Teknologiska innovationer

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur religion kan bidra till samhällets stabilitet.
    Syftet är att utforska relationen mellan religion och social sammanhållning.
  2. Reflektera över hur de olika religionerna kan samexistera i ett multikulturellt samhälle.
    Frågan syftar till att analysera betydelsen av tolerans och respekt.
  3. Jämför och analysera skillnaderna mellan ritualer i två olika religioner.
    Detta främjar djupare förståelse för traditioners roll.
  4. Vad innebär det att ha en personlig tro i dagens samhälle?
    Frågan öppnar upp för diskussion kring individens eget förhållande till religion.
  5. På vilket sätt påverkar religion kultur och konst?
    Frågan syftar till att utforska sambandet mellan religion och kreativa uttryck.
  6. Hur kan berättelser och myter framkalla känslor och identitetskänsla?
    Denna fråga uppmanar till reflektion kring berättandets kraft.
  7. Diskutera vikten av religion i att förstå olika livsåskådningar.
    Frågan syftar till att understryka religionens roll i människors liv.
  8. Hur kan utbildning om olika religioner främja tolerans och respekt?
    Detta belyser utbildningens betydelse för samhällelig harmonin.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, varav minst 0 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.