Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Sociala normer och roller

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för sociala normer och roller, samt deras förmåga att beskriva och ge exempel på hur dessa påverkar individer och samhällen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få förståelse för sociala normer och roller, hur de fungerar i samhället och hur dessa påverkar individers liv och interaktioner.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på sociala normer och roller samt hur dessa påverkar människor i olika situationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är ett exempel på en social norm?
A) Att alltid vara tyst i klassrummet.
B) Att gå till skolan.
C) Att äta varje dag.
D) Att ge varandra kramar.
Rätt svar: A

2. Vad kan hända om någon bryter mot en social norm?
A) De får alltid beröm.
B) De kan bli utsatta för sociala påtryckningar.
C) Inga konsekvenser alls.
D) De får alltid nya vänner.
Rätt svar: B

3. Vilken roll har du i skolan?
A) Elev
B) Lärarassistent
C) Ingen roll
D) Förälder
Rätt svar: A

4. Vilken av följande är inte en social norm?
A) Att alltid säga “Hej”.
B) Att tvätta händerna efter toalettbesök.
C) Att följa väderleksrapporten.
D) Att samlas i klassrummet.
Rätt svar: C

5. Vad är en social roll?
A) En regel för hur man ska uppföra sig vid middag.
B) En position i samhället.
C) Något som påverkar kläderna man bär.
D) En sorts relation mellan vänner.
Rätt svar: B

6. Hur kan normer variera mellan olika kulturer?
A) De är alltid lika.
B) De kan se olika ut och påverkas av traditioner.
C) De spelar ingen roll i vardagen.
D) De skapar alltid konflikter.
Rätt svar: B

7. Vad innebär det att bryta mot en norm?
A) Att få belöning.
B) Att gå emot förväntningarna.
C) Att bli mer populär.
D) Att alltid vara ensam.
Rätt svar: B

8. Vad handlar normer och förväntningar om?
A) Att reglera kläder.
B) Att styra hur vi beter oss i olika sammanhang.
C) Att skapa nya sporter.
D) Att alltid vara snäll mot djur.
Rätt svar: B

9. Vilken roll kan en student ha i skolan?
A) Den som alltid är tyst.
B) Den som ansöker om betyg.
C) Den som deltar i klassaktiviteter.
D) Den som aldrig kommer till skolan.
Rätt svar: C

10. Vad ger normer förväntningar på?
A) Hur man äter mat.
B) Hur man beter sig i olika sociala sammanhang.
C) Hur mycket man ska sova.
D) Hur man ska klä sig alla dagar.
Rätt svar: B

11. Vad kan vara ett resultat av positiva normer?
A) Att ingen bryr sig.
B) Att samhället blir mer sammanhållet.
C) Att alla gör exakt samma sak.
D) Att man alltid ska vara ensam.
Rätt svar: B

12. Hur kan man påverka normer?
A) Genom att alltid följa dem.
B) Genom att diskutera och ifrågasätta dem.
C) Genom att bara tänka på sig själv.
D) Genom att ignorera dem.
Rätt svar: B

13. Vad är en negativ norm?
A) En norm som skapar trygghet.
B) En norm som tvingar någon att vara tyst.
C) En norm som främjar vänskap.
D) En norm som alltid är positiv.
Rätt svar: B

14. Vilket påstående är korrekt?
A) Normer förändras aldrig.
B) Normer är alltid desamma.
C) Normer kan förändras över tid.
D) Normer är alltid svåra att förstå.
Rätt svar: C

15. Hur påverkar sociala normer oss?
A) De bidrar till oro.
B) De kan styra vårt beteende.
C) De har ingen betydelse.
D) De skapar fler problem.
Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Beskriv en social norm som du anser är viktig. Varför är den viktig för dig?
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring betydelsen av normer i sina liv.

2. Hur tror du att normer kan påverka ditt agerande i olika sociala situationer?
Frågan ger möjlighet att diskutera konkreta exempel på beteenden kopplade till normer.

3. Kan normer förändras över tid? Ge exempel på normer som har förändrats.
Eleverna ska kunna reflektera över hur förändringar i samhället påverkar normer.

4. Vad händer i ett samhälle där normerna bryts ofta?
Denna fråga uppmuntrar till djupare tankar om konsekvenserna av normbrytande.

5. Hur kan du bidra till att förändra en negativ norm?
Eleverna får möjlighet att diskutera aktivt engagemang och förändringsarbete.

6. Vilka roller spelar du i ditt liv? Hur påverkar dessa roller din identitet?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sin identitet och sina olika roller.

7. Vad skulle du göra om Du såg någon som bröt mot en viktig norm? Varför?
Syftet är att få eleverna att tänka på sina värderingar och agerande.

8. Diskutera skillnaden mellan sociala normer och lagar. Vad är viktigast för dig?
Denna fråga syftar till att väcka tankar om skillnader och likheter mellan normer och lagar.

Bedömning

Faktafrågorna kan ge en total av 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 3 poäng per fråga. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng med minst 3 poäng från de resonerande frågorna och för A krävs 18 poäng med minst 5 poäng från de resonerande frågorna.