En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Slöjd – Återanvändning i syslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Slöjd

Tema: Återanvändning i syslöjd

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur återanvändning och hållbarhet kan tillämpas i slöjdämnet genom praktiska exempel och reflektioner kring sina skapelser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska under lektionen lära sig om hur man kan återvinna och återanvända olika textilier för att skapa nya produkter. Detta inkluderar att förstå hur man kan planera och göra val av material i en hållbar kontext och hur man kan samarbeta i grupper för att genomföra projekt.

Kunskapskrav

Eleven kan göra enkla skisser eller modeller av sina idéer för en produkt, och kan också använda verktyg och tekniker som krävs för att genomföra slöjdprocessen, inklusive att återanvända material.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material kan återanvändas i syslöjd?

A) Plastfolie

B) **Gamla kläder**

C) Papp

D) Tidningar

2. Vad betyder hållbarhet i enkelt språk?

A) Att spara pengar

B) **Att ta hand om miljön**

C) Att köpa nytt

D) Att vara snäll

3. Vilket av följande är ett exempel på att återvinna?

A) Att slänga saker i soporna

B) **Att göra något nytt av gamla textilier**

C) Att ge bort saker till kompisar

D) Att köpa nya kläder

4. Hur kan man planera sitt projekt i syslöjd?

A) Genom att inte tänka alls

B) **Genom att göra skisser och välja material**

C) Genom att bara improvisera

D) Genom att fråga läraren hela tiden

5. Varför är gruparbete viktigt i slöjd?

A) För att man ska prata mycket

B) **För att dela idéer och samarbeta**

C) För att man ska ha roligt

D) För att slippa arbeta själv

6. Vilket verktyg används vanligtvis för att klippa tyg?

A) Skruvmejsel

B) **Sax**

C) Hammare

D) Lim

7. Vad kan man göra för att förbättra sitt projekt?

A) **Reflektera och ta emot feedback**

B) Skriva på Facebook

C) Göra exakt samma som de andra

D) Sluta arbeta

8. Vilket av följande konstverk kan inspirera till att återanvända material?

A) Vanlig målning

B) **Skulptur av återvunnet material**

C) Fotografi

D) Teckning

9. Vad är en necessär?

A) **En liten väska för toalettartiklar**

B) En typ av kläder

C) En slags bok

D) En leksak

10. Hur kan vi använda mer hållbara material i framtiden?

A) Genom att alltid köpa nytt

B) **Genom att återanvända och välja ekologiska alternativ**

C) Genom att ignorera problem

D) Genom att fråga kompisar

11. Vilket material är bäst för att göra en väska av återvunna textilier?

A) **Gamla jeans eller t-shirtar**

B) Papperskassar

C) Plastpåsar

D) Kartonger

12. Vad kan man skapa av en gammal tröja?

A) **En väska eller en kudde**

B) En ny tröja

C) En bok

D) En stol

13. Vad betyder begreppet “syprocess”?

A) **Stegen i att skapa något med tyg**

B) Att rita på papper

C) Att handla på affären

D) Att diskutera med läraren

14. Vilken av följande projekt borde inte göras under lektionen?

A) **Att bygga ett hus**

B) Att sy en necessär

C) Att göra en väska

D) Att skapa en kasse av tygbitar

15. Hur kan man dokumentera sitt slöjdarbete?

A) Genom att inte skriva något

B) **Genom att göra skisser och skriva ner processer**

C) Genom att visa upp det för sina kompisar

D) Genom att glömma bort projektet

Resonerande frågor

1. Beskriv hur hållbarhet påverkar vårt val av material i syslöjd. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera djupare över vikten av hållbarhet.

2. Diskutera hur återanvändning kan bidra till att minska avfall. Eleverna får chansen att knyta sina skapelser till större miljöfrågor.

3. Hur kan grupparbete i slöjd främja kreativitet och innovation? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på de sociala aspekterna av lärande.

4. Reflektera över en utmaning du stött på under projektet och hur du övervann den. Eleverna får möjligheten att visa sin problemlösningsförmåga.

5. Hur kan du använda det du lärt dig om materialval i framtida projekt? Här får eleverna ge exempel på tillämpling av kunskapen.

6. Vad skulle du göra annorlunda nästa gång du arbetar med återanvändning? Denna fråga uppmanar till kritisk reflektion och lärande.

7. I vilken utsträckning tror du att människor är medvetna om hållbarhet? Eleverna ges möjlighet att diskutera och argumentera för sina åsikter.

8. Hur kan vi inspirera andra att använda återvunna material? Här kan eleverna tänka på sätt att sprida medvetenhet och kunskap.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). Resonerande frågor ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×