Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Slöjd
Tema: Kombinera material i slöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kombinera olika material för att skapa en funktionell produkt och att resonera kring val av material och tekniker.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att låta eleverna kombinera olika material – trä, metall och textil – för att skapa en mer komplex och funktionell produkt. Eleverna får möjligheter att experimentera med olika material och tekniker, och lär sig hur dessa kan komplettera varandra. Lektionen syftar också till att stärka kreativiteten och problemlösningsförmågan.
Kunskapskrav
Eleven kan planera och genomföra ett mer avancerat slöjdprojekt som involverar flera material. De kan också resonera kring val av material och tekniker samt reflektera över sitt arbete.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande material är INTE vanligt i slöjd?
A) Trä
B) Metall
C) Plast
D) **Papper**
2. Vad är en vanlig teknik för att förena trä och metall?
A) Sömnad
B) **Skruvning**
C) Limning
D) Klippning
3. Vilket av följande material är mest lämpligt för att skapa en mjuk yta?
A) Trä
B) **Textil**
C) Metall
D) Plast
4. Vilken säkerhetsåtgärd bör man tänka på när man arbetar med metall?
A) Använda handskar
B) **Använda skyddsglasögon**
C) Ha en hjälm
D) Bära skyddsskor
5. Vilket material är ofta det enklaste att forma?
A) **Textil**
B) Metall
C) Trä
D) Glas
6. Vad är viktigt att tänka på när man väljer material till en leksak?
A) Utseende
B) **Säkerhet**
C) Vikt
D) Färg
7. Vilket av följande verktyg används ofta för sömnad?
A) Skruvmejsel
B) **Nål**
C) Hammare
D) Såg
8. Hur kan man bäst fästa textil på trä?
A) Skruva fast den
B) **Limma den**
C) Sys fast den
D) Klippa den
9. När är det lämpligt att använda lim?
A) Vid tunga strukturer
B) **Vid lätta och medeltunga material**
C) Endast vid trä
D) Vid metallprodukter
10. Vad kan hända om man kombinerar fel material?
A) Ingenting
B) Produktens utseende kan försämras
C) **Produkten kan bli opraktisk eller osäker**
D) Det kan bli billigare
11. Vilket av följande påståenden är korrekt?
A) Trä är alltid bättre än metall
B) **Materialval beror på produktens syfte**
C) Metaller kan inte kombineras med textil
D) Plast kan inte användas i slöjd
12. Vad är en viktig del av slöjdprocessen?
A) Att arbeta självständigt utan hjälp
B) **Att planera och reflektera över arbetet**
C) Att slutföra projektet på kortast möjliga tid
D) Att ignorera materialens egenskaper
13. När man syr ihop två material, vad är viktigt att tänka på?
A) Färgerna
B) **Tygernas kompatibilitet**
C) Materialens vikt
D) Att det ser snyggt ut
14. Vilken metod kan användas för att förstärka en produkts hållbarhet?
A) Använda flödande lim
B) **Använda skruvar**
C) Skära materialet mindre
D) Använda korta stygn
15. Vilket material är mest hållbart för utomhusbruk?
A) **Metall**
B) Trä
C) Textil
D) Papper
Resonerande frågor
1. Beskriv processen du gick igenom för att välja material till ditt projekt. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för materialval.
2. Vilka utmaningar stötte du på när du kombinerade olika material? Beskriv detta för att ge eleverna chans att reflektera över problem och lösningar.
3. Hur påverkar materialens egenskaper den slutgiltiga produkten? Elever kan demonstrera djup förståelse av materialens betydelse.
4. Resonera kring hur estetik och funktionalitet kan gå hand i hand i ett slöjdprojekt. Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt på design.
5. Ge exempel på hur du använde säkerhetsåtgärder under ditt slöjdarbete. Denna fråga låter eleverna visa sin medvetenhet om säkerhet.
6. Hur skulle du förbättra ditt projekt om du fick chansen? Elevernas reflektion kan visa deras förmåga att tänka framåt.
7. Vilka tekniker tyckte du var mest effektiva och varför? En chans för eleverna att jämföra och analysera metoder.
8. Hur kan dina erfarenheter från detta projekt påverka framtida slöjdprojekt? Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina lärdomar till framtiden.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och grundligt besvarad fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng möjliga.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).