En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 5. Slöjd – Metallslöjd

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Slöjd

Tema: Metallslöjd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom metallslöjd, speciellt deras förståelse för metallers egenskaper, användning av verktyg, samt förmåga att planera och genomföra slöjdprojekt. Provets upplägg syftar till att både testa faktakunskaper och ge eleverna möjlighet att resonera kring sina val och erfarenheter i metallslöjd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna provkonstruktion testas elevernas kunskaper inom “metall, deras egenskaper och hur de kan formas och bearbetas”. Det omfattar även “verktyg och tekniker som används i metallslöjd.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav fokuserar på att eleverna ska kunna planera och utföra enklare slöjdprojekt i metall, samt resonera kring val av material och funktion i sina skapelser.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken metall är känd för att vara lätt och korrosionsbeständig?
    • A) Stål
    • B) **Aluminium**
    • C) Koppar
    • D) Zink
  2. Vilket verktyg används vanligtvis för att klippa metall?
    • A) Fil
    • B) **Vinkelkap**
    • C) Skruvdragare
    • D) Hammare
  3. Vad kallas processen då man förenar två metallbitar?
    • A) Slipning
    • B) **Svetsning**
    • C) Slipning
    • D) Bockning
  4. Vilken typ av metall används ofta för elektriska ledningar på grund av sin goda ledningsförmåga?
    • A) Stål
    • B) Aluminium
    • C) **Koppar**
    • D) Titan
  5. Vad är viktigt att tänka på vid användning av svetsmaskin?
    • A) Att ha handskar på sig
    • B) **Säkerhetsglasögon är ett måste**
    • C) Använda full kroppsskydd
    • D) Allt ovan
  6. Vilken metod används för att ge metall en fin yta?
    • A) Bockning
    • B) Skärning
    • C) **Polering**
    • D) Svetsning
  7. Vad är en av de största fördelarna med att använda aluminium i projekt?
    • A) Det är tungt
    • B) **Det är lätt och hållbart**
    • C) Det är dyrt
    • D) Det lämnar flisor
  8. Vilken metall är sårbar för korrosion om den inte behandlas?
    • A) **Stål**
    • B) Aluminium
    • C) Titan
    • D) Guld
  9. Vilket av följande verktyg används för att forma metall?
    • A) **Hammare**
    • B) Slangklippare
    • C) Vinkelbord
    • D) Spikpistol
  10. Vad är det bästa sättet att skydda sig mot metallspån?
    • A) Ha på sig shorts
    • B) **Använda skyddsglasögon och långärmat**
    • C) Arbeta utan handskar
    • D) Jobba snabbt
  11. Vad är det viktigaste att tänka på vid design av en metallprodukt?
    • A) **Funktion och säkerhet**
    • B) Endast kostnad
    • C) Storlek
    • D) Materialval
  12. Vilken typ av svetsning används ofta i metallslöjd för att sammanfoga plåtar?
    • A) Punktsvetsning
    • B) **TIG-svetsning**
    • C) MIG-svetsning
    • D) Buntsvetsning
  13. Vad kännetecknar koppar som metall?
    • A) **God elektrisk ledningsförmåga**
    • B) Hårdhet
    • C) Låg smältpunkt
    • D) Korrosionsbeständighet
  14. Vilken säkerhetsåtgärd bör alltid vidtas när man arbetar med metallverktyg?
    • A) Använda hörselskydd
    • B) **Ha på sig skyddsglasögon**
    • C) Arbeta ensam
    • D) Hög musik
  15. Vilken funktion har filen i metallslöjd?
    • A) Forma
    • B) **Bearbeta och jämna ytor**
    • C) Klippa
    • D) Svetsa

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du valde metall till ditt projekt och varför.

    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över materialval utifrån projektets krav.

  2. Diskutera de tekniska utmaningar du stötte på under arbetet och hur du löste dem.

    Frågan tillåter elever att visa problemlösning och teknisk förståelse.

  3. Hur kan du använda behandlade metaller i framtida projekt för att förbättra hållbarheten?

    Ger elever möjlighet att koppla sina erfarenheter till konceptet hållbarhet.

  4. Reflektera över säkerhetsåtgärderna i metallslöjd och deras betydelse.

    En chans för elever att visa sin förståelse för praktiska och teorier kring säkerhet.

  5. Konkurrera i vilka metallprodukter som är mest lättanvända och funktionella.

    Ger elever möjlighet att resonera kring design och funktionalitet.

  6. Ge exempel på hur olika metaller kan påverka den design du valt.

    Frågan låter elever koppla material till design och estetik.

  7. Hur kan du involvera hållbarhet i ditt val av metall och tillverkningsmetoder?

    Elever kan tänka på miljöpåverkan och blanda in moderna tillverkningsmetoder.

  8. Vilka lärdomar tar du med dig till framtida slöjdprojekt?

    En möjlighet att samla sina erfarenheter och reflektioner.

Bedömning

Provets bedömning sker med poängsättning där faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 2 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).