Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Intervjuteknik
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i intervjuteknik, inklusive deras förmåga att ställa relevanta frågor och lyssna aktivt under en intervju. Provets utformning kommer att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper både genom faktafrågor och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion kommer vi att fokusera på intervjuteknik. Centralt innehåll omfattar att utföra och använda intervjumetoder i syfte att inhämta och bearbeta information. Eleverna ska även få kunskaper kring hur man ställer frågor och lyssnar aktivt i en intervju.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra en intervju och formulera frågor som är relevanta för det ämne som intervjun handlar om. Eleven visar även viss förmåga att lyssna och följa upp svaren på ett sätt som bidrar till fortsatt dialog.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en intervju?
- A) Att samla in information
- B) Att underhålla
- C) Att få svar på frågor
- D) Att göra reklam
- Vilken typ av frågor är bra att ställa under en intervju?
- A) Slutna frågor
- B) Öppna frågor
- C) Ja/nej frågor
- D) Villkorsfrågor
- Vad innebär aktivt lyssnande?
- A) Att tänka på nästa fråga
- B) Att verkligen höra vad den andra säger
- C) Att avbryta ofta
- D) Att ge råd direkt
- Ge ett exempel på en sluten fråga.
- A) Vad tycker du om att läsa?
- B) Gillar du att läsa?
- C) Berätta om din favoritbok.
- D) Vad betyder läsning för dig?
- Varför är feedback viktig efter en intervju?
- A) För att förbättra sina färdigheter
- B) För att blanda sina idéer
- C) För att be om hjälp
- D) För att avsluta intervjun
- Vad beskriver en bra intervjuare?
- A) En som pratar mycket
- B) En som inte lyssnar
- C) En som ställer bra frågor
- D) En som är nyfiken
- Vilket av följande kännetecknar en bra fråga i en intervju?
- A) Den är irrelevant
- B) Den kan inte följas upp
- C) Den öppnar för diskussion
- D) Den är för personlig
- Hur bör en intervju avslutas?
- A) Med att ställa fler frågor
- B) Med att sammanfatta intervjun
- C) Genom att tacka för intervjun
- D) Genom att be om kontaktinformation
- Vilket exempel är en öppen fråga?
- A) Är du glad?
- B) Hur känns det för dig?
- C) Har du läst den här boken?
- D) Vad tycker du om filmen?
- Vad kan vara en konsekvens av att inte lyssna aktivt under en intervju?
- A) Missade viktiga svar
- B) Fler följdfrågor
- C) En trevlig samtalston
- D) En djupare förståelse
- Hur kan en intervjuare uppmuntra till mer omfattande svar?
- A) Genom att avbryta
- B) Genom att ställa följdfrågor
- C) Genom att hålla tyst
- D) Genom att byta ämne
Resonerande frågor
- Vilket av de tre intervjuformerna (öppen, halvöppen, sluten) anser du är mest effektiv för att samla in djupgående information? Förklara varför.
Syftet är att låta eleverna reflektera över intervjuformernas effektivitet.
- Hur kan aktivt lyssnande påverka resultatet av en intervju?
Syftet är att utvärdera förståelsen för vikten av aktivt lyssnande.
- Vilka utmaningar kan uppstå under en intervju och hur kan man hantera dem?
Syftet är att uppmuntra till problematisering av intervjusituationen.
- Diskutera betydelsen av förberedelser när man genomför en intervju.
Syftet är att fördjupa kunskap om vikten av noggranna förberedelser.
- På vilket sätt kan kulturella skillnader påverka intervjuer?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring hur olika bakgrunder kan påverka intervjusituationer.
- Hur kan feedback efter en intervju förändra intervjuarens framtida metoder?
Syftet är att få eleverna att reflektera över lärprocessen efter en intervju.
- Känner du att du har tillräcklig kunskap för att genomföra en intervju? Motivera ditt svar.
Syftet är att låta eleverna utvärdera sin egen beredskap och självförtroende.
- Vilken roll spelar empati i intervjuteknik och hur kan det påverka resultatet?
Syftet är att uppmuntra till en djupare insikt om relationen mellan intervjuare och intervjuad.
Bedömning
Provet bedöms totalt med 30 poäng, fördelat på faktafrågor och resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.