Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Verb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplar till läroplanen genom att innehålla moment som:
- Ordens olika betydelser, samt hur de används i olika sammanhang.
- Ordklasser, med fokus på substantiv, verb och adjektiv.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven kan härledas till dessa krav:
- Eleven kan med viss säkerhet använda verb i olikaformer i skrift och tal.
- Eleven kan förstå och förklara betydelsen av verb i olika sammanhang.
- Eleven kan anpassa språket efter kommunikationssituationer.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ord är ett verb?
- a) stol
- b) springa
- c) vacker
- d) gärna
- Vilken form av verbet “att springa” är i presens?
- a) springer
- b) sprang
- c) sprungit
- d) springa
- Vad är formen för verbet “att äta” i tredje person singular i presens?
- a) ätit
- b) äter
- c) åt
- d) äta
- Vilken av följande meningar innehåller ett verb i perfekt?
- a) Jag springer varje dag.
- b) Han har sprungit i flera timmar.
- c) Springa är roligt.
- d) Vi springer snabbt.
- Vilken verbform är “sprang”?
- a) preteritum
- b) presens
- c) infinitiv
- d) supinum
- Vad kallas verb som beskriver en aktivitet?
- a) statiska verb
- b) dynamiska verb
- c) hjälpverb
- d) reflexiva verb
- Vilken av följande meningar har felaktig verbböjning?
- a) Jag gjorde läxan.
- b) Hon går till skolan.
- c) Vi se en film.
- d) De skriver ett brev.
- Vilken tid är verbet “skulle” i?
- a) presens
- b) futurum
- c) perfekt
- d) preteritum
- I meningen “De har klivit upp tidigt”, vilket verb används?
- a) klivit
- b) upp
- c) har
- d) tidigt
- Vad är det korrekta verbet i följande mening: “Jag ___ min kompis igår.”
- a) träffar
- b) träffade
- c) träffat
- d) träffa
- “Hon ___ en bok just nu.” Vad är det rätta verbet i presens?
- a) läsa
- b) läser
- c) läst
- d) läser ni
- Vad kallas verb som används för att förändra betydelsen av andra verb?
- a) huvudverb
- b) hjälpverb
- c) transitiva verb
- d) intransitiva verb
Resonerande frågor
- Förklara varför det är viktigt att kunna böja verb korrekt i svenskan. (Syftet är att bedöma förmågan att reflektera över språkets struktur och funktion.)
- Diskutera skillnaden mellan aktiva och passiva verbformer och ge exempel på var och en. (Ger möjlighet att visa djupare förståelse av verb och deras användning.)
- Beskriv hur verbens betydelse kan förändras beroende av hur de används i en mening. (Syftar till att undersöka elevernas förmåga att tänka kritiskt kring språkbruk.)
- Resonera kring hur användningen av hjälpverb kan påverka betydelsen i meningar. (Frågan fokuserar på att visa förståelse för verbkomplexitet och nyanser.)
- Tänk på en bok eller film där verb spelar en central roll. Beskriv en scen och hur verbens användning bidrar till förståelsen av berättelsen. (Ger en chans att knyta ihop språket med andra kulturella uttryck.)
- Analysera en mening du själv har skrivit och förklara hur verbet driver handlingen framåt. (Möjlighet för egen reflektion och analys av språkligt arbete.)
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar och de resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och relevans i svaret.
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt
- C-nivå: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)