Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om svenska hav och sjöar, med fokus på ekosystem och biologisk mångfald. Provdelarna är utformade för att ge insikt i elevernas förståelse av viktiga arter, deras livsmiljöer samt människans påverkan på dessa ekosystem.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om ekosystemen i svenska hav och sjöar, deras biologiska mångfald, och hur dessa ekosystem interagerar med landekosystemet. Eleverna ska få kännedom om viktiga arter och deras livsmiljöer, och hur människans påverkan kan påverka dessa vattenekosystem.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva ekosystemen i svenska hav och sjöar, inklusive deras viktigaste arter och hur dessa arter samverkar. Eleven kan också ge exempel på hot och bevarandeåtgärder för dessa ekosystem.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en typ av vattenekosystem?
A. Skog
B. Öken
C. Insjö
D. Berg
2. Vilken art är ett exempel på en fisk i svenska sjöar?
A. Vildsvin
B. Abborre
C. Räv
D. Skulderpadde
3. Vad kallas den process när algblomning sker i sjöar?
A. Eutrofiering
B. Fotosyntes
C. Nedbrytning
D. Atmosfärisk nederbörd
4. Vilken av följande faktorer påverkar sjöars ekosystem negativt?
A. Rensning av skräp
B. Föroreningar
C. Plantering av träd
D. Vattensonering
5. Vilka organismer bidrar till den biologiska mångfalden i svenska hav?
A. Åsnor
B. Fiskar
C. Fåglar
D. Människor
6. Vilken av följande djurarter är en rovfisk?
A. Gädda
B. Abborre
C. Mört
D. Sik
7. Hur kan människor skydda vattenmiljön?
A. Genom att minska föroreningar
B. Genom att öka byggnationer
C. Genom att fiska mer
D. Genom att plantera fler träd
8. Vilken av följande växter är en vattenväxt?
A. Tall
B. Ek
C. Näckros
D. Björk
9. Vad innebär biologisk mångfald?
A. Mångfalden av olika arter i ett ekosystem
B. Antalet träd i en skog
C. Det totala antalet djur i ett område
D. Förändringar i miljön
10. Vilka faktorer bidrar till överfiske?
A. Minskad konsumtion
B. Ökad efterfrågan
C. Förbättrade fiskemetoder
D. Längre fiskeperioder
11. Vad betyder ekosystemets interaktion med landekosystemet?
A. Hur organismers överlevnad i vatten påverkar livet på land
B. Skillnader mellan vatten och land
C. Endast hur djur lever i skogar
D. Minskad biologisk mångfald
12. Vad är en konsekvens av algblomning?
A. Förbättrad vattenkvalitet
B. Syrebrist i vattnet
C. Fler fiskar i sjön
D. Minska mängden skaldjur
13. Vilka organismer är oftast de första som påverkas av föroreningar?
A. Stora fiskar
B. Mikroorganismer
C. Fågelarter
D. Stora däggdjur
14. Vilken åtgärd kan minska hoten mot biologisk mångfald?
A. Utfiska alla arter
B. Bevarandeåtgärder och skyddade områden
C. Öka byggnationen vid kusten
D. Minskad fiskekvoter
15. Vem kommer att påverkas mest av minskad biologisk mångfald i sjöar och hav?
A. Endast djur
B. Endast växter
C. Människor och djur
D. Ingen påverkas
Resonerande frågor
1. Beskriv hur olika arter i ett ekosystem är beroende av varandra. Denna fråga syftar till att analysera förhållanden mellan arter och skapa djupare förståelse för ekosystemet.
2. Vilka konsekvenser kan mänskligt agerande ha för svenska vattenekosystem och vad kan göras för att motverka negativa effekter? Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring mänsklig påverkan och föreslå lösningar.
3. Hur skiljer sig livet i en insjö från livet i havet? Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över variationer i ekosystem och hur dessa påverkar organismers liv.
4. Vilka åtgärder skulle du föreslå för att främja biologisk mångfald i svenska hav och sjöar? Denna fråga utmanar eleverna att tänka kreativt och strategiskt kring bevarande.
5. På vilket sätt kan utbildning om biologisk mångfald och ekosystem påverka framtida generationer? Frågan undersöker betydelsen av kunskap och medvetenhet för framtida förändring.
6. Reflektera över hur personlig konsumtion kan påverka ekosystemet i svenska sjöar. Frågan ger utrymme för personlig reflektion och ansvarstagande.
7. Vilken roll spelar lokala samhällen i att skydda vattenekosystem? Denna fråga uppmuntrar till diskussion om sambandet mellan samhälle och miljö.
8. Hur kan vi bäst använda forskning inom biologisk mångfald för att förbättra vattenekosystemens tillstånd? Frågan öppnar för reflektion över vikten av forskning och vetenskap i beslut om bevarande.
Bedömning
Provet kan bedömas på följande sätt:
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).