Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Biologi
Tema: Livets utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det fokuserar på följande citat: “Livets utveckling och evolutionens mekanismer, exempelvis naturligt urval och dess betydelse för organismernas liv och evolution.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven inkluderar följande:
– Eleven kan beskriva och förklara centrala begrepp inom evolution och livets utveckling.
– Eleven kan ge exempel på hur organismer har anpassat sig till sin miljö över tid.
– Eleven kan redogöra för naturvetenskapliga undersökningar och diskutera resultat.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är naturligt urval?
A) En typ av djur
B) En process där de mest anpassade överlever
C) En mekanism för evolution
D) En metod för att plantera träd
2. Vilken organism är ett exempel på en art som har utvecklats genom naturligt urval?
A) Katt
B)
C) Finches (Darwins finkar)
D) Hund
D) Fisk
3. Vad betyder evolution?
A) Förändring av miljö
B) Förändring av arter över tid
C) Skapelse av nya arter
D) Stabilitet i arter
4. Vad är en art?
A) En grupp av organismer som kan föröka sig med varandra
B) En biologisk klassificering
C) En typ av livsmiljö
D) En specifik plats i naturen
5. Vilket av följande påståenden om DNA är sant?
A) DNA är alltid lika för alla organismer
B) DNA är en kod som bär information för organismer
C) DNA förändras aldrig
D) DNA är ett protein
6. Vilken typ av bevis är viktig för att studera evolution?
A) Statistiskt bevis
B) Fossil och genetik
C) Ljud och ljus
D) Djurens beteenden
7. Vad betyder begreppet “anpassning”?
A) En förändring som gör en organism mer lämpad för sin miljö
B) En ny art
C) En snabb förändring
D) En process av att dö
8. Vilka faktorer kan påverka naturligt urval?
A) Klimat och livsmiljö
B) Människans påverkan
C) Både A och B
D) Inga faktorer
9. Vad kan man lära sig av att studera utdöda arter?
A) Inga slutsatser
B) Hur miljön påverkar ställningen av djur
C) Utvecklingen av levande arter över tid
D) Djurens utseende
10. Hur länge har livet funnits på jorden?
A) 500 år
B) 1000 år
C) 10 000 år
D) Över 3,5 miljarder år
Resonerande frågor
1. Beskriv hur naturligt urval påverkar en arts utveckling.
Syftet är att ge elever möjlighet att förklara komplexa evolutionära processer.
2. Diskutera varför anpassningar är viktiga för överlevnad i olika miljöer.
Detta ger möjlighet att visa förståelse för ekologiska samband.
3. Ge exempel på en specifik art och redogör för dess anpassningar till sin miljö.
Frågan ger eleverna möjlighet att visa på detaljerad kunskap.
4. Hur kan fossila fynd hjälpa oss att förstå evolutionen?
Elever får här möjlighet att koppla teori till praktiska bevis.
5. Reflektera över hur människans aktiviteter påverkar naturligt urval i dagens samhälle.
Denna reflektionsfråga visar elevernas förmåga att koppla biologiska koncept till aktuella frågor.
Bedömning
Provets bedömning kan göras med följande poängsystem:
– Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 10 poäng möjligt.
– Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger mellan 1 och 3 poäng. Totalt 8 poäng möjligt.
– E-nivå: Minst 8 poäng (inklusive 0 poäng från resonerande frågor)
– C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)