Prov. Åk. 6. Biologi – Människokroppen och dess organ och system

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Biologi

Tema: Människokroppen och dess organ och system

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas kunskap om människokroppen, dess organ och system samt deras funktioner och samverkan. Provets utformning syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och tillämpa sina kunskaper i biologi.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Människokroppen och dess organ och system samt deras funktioner och samverkan” [Lgr 22, Biologi, Åk. 6]

Betygskriterier

“Eleven kan ge exempel på delar av människokroppen och beskriva deras funktion” [Lgr 22, Biologi, Åk. 6 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande organ tillhör cirkulationssystemet?
    A) Lungor
    B) Hjärta
    C) Lever
    D) Mag-tarmkanalen
  2. Vad är funktionen hos njurarna?
    A) Att producera hormoner
    B) Att syresätta blodet
    C) Att filtrera blodet
    D) Att bryta ner mat
  3. Vilket organsystem ansvarar för att transportera syre?
    A) Matsmältningssystemet
    B) Nervsystemet
    C) Cirkulationssystemet
    D) Andningssystemet
  4. Vad är skelettets huvudsakliga funktion?
    A) Att ge stöd och skydd
    B) Att producera blodceller
    C) Att reglera kroppstemperaturen
    D) Att bryta ner näringsämnen
  5. Vilket av följande är en del av matsmältningssystemet?
    A) Hjärta
    B) Lungor
    C) Magsäck
    D) Tarmar
  6. Vad beskriver begreppet “organsystem”?
    A) En grupp av organ som fungerar oberoende
    B) En uppsättning celler
    C) En grupp av organ som arbetar tillsammans
    D) En typ av vävnad
  7. Vilket organsystem hjälper till att reglera kroppens temperatur?
    A) Skelettsystemet
    B) Huden
    C) Nervsystemet
    D) Cirkulationssystemet
  8. Vad är den primära funktionen hos lungorna?
    A) Att pumpa blod
    B) Att producerar enzymer
    C) Att syresätta blodet
    D) Att bryta ner mat
  9. Vilken process sker i matsmältningssystemet?
    A) Syresättning
    B) Nedbrytning av mat
    C) Produktion av hormoner
    D) Transport av syre
  10. Vad är den viktigaste funktionen av blodet?
    A) Att transportera näringsämnen och syre
    B) Att bryta ner avfall
    C) Att producera hormoner
    D) Att stödja kroppen
  11. Vilken del av nervsystemet ansvarar för medvetna handlingar?
    A) Centrala nervsystemet
    B) Perifera nervsystemet
    C) Autonoma nervsystemet
    D) Sympatiska nervsystemet
  12. Vad sker i levern?
    A) Syresättning av blod
    B) Avgiftning och metabolism
    C) Produktion av insulin
    D) Nedbrytning av mat
  13. Vilken typ av muskel är hjärtmuskeln?
    A) Glatt muskulatur
    B) Tvärstrimmig muskulatur
    C) Skelettmuskulatur
    D) Ingen muskulatur
  14. Vilket av följande beskriver immunförsvaret?
    A) Det är en del av matsmältningssystemet
    B) Det hjälper till att transportera syre
    C) Det försvarar kroppen mot sjukdomar
    D) Det producerar hormoner

Resonerande frågor

  1. Hur samverkar cirkulationssystemet och andningssystemet för att hålla kroppen i balans?
    (Syftet är att bedöma elevens förmåga att förklara interaktionen mellan systemen.)
  2. Vilka konsekvenser kan en ohälsosam livsstil ha på människokroppen?
    (Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över livsstilens påverkan på hälsan.)
  3. Varför är det viktigt att förstå kroppens olika organsystem?
    (Denna fråga syftar till att utforska elevernas insikt om kroppens komplexitet och betydelse.)
  4. Hur kan vi skydda våra organ från sjukdomar och skador?
    (Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på förebyggande åtgärder för deras hälsa.)
  5. På vilket sätt påverkar kost och motion våra organsystem?
    (Frågan syftar till att få eleverna att fundera över livsstilsvalens betydelse.)
  6. Hur bidrar skelettet till kroppens övergripande funktioner?
    (Syftet är att bedöma kunskapen om skelettets roll i kroppen.)
  7. Vilken roll har musklerna i kroppens rörelse?
    (Frågan syftar till att bedöma förståelsen av musklernas betydelse och funktion.)
  8. Diskutera hur organens samarbete är avgörande för vår överlevnad.
    (Syftet är att uppmuntra djupare analyser av organsystemens interaktion.)

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 3 poäng vardera. Totalt kan eleven få 39 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp