Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Biologi
Tema: Reproduktion och fortplantning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om reproduktion och fortplantning hos djur och växter, samt deras förmåga att förklara och jämföra olika reproduktionsstrategier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll omfattar grundläggande begrepp och processer relaterade till fortplantning hos djur och växter, inklusive yttre och inre befruktning samt olika former av reproduktion såsom kloning, befruktning och embryoutveckling.
Kunskapskrav
Eleven beskriver och förklarar livsprocesser hos organismer och gör enkla jämförelser mellan olika reproduktionstyper och deras betydelse för artens överlevnad. Eleven kan också förklara de grundläggande delarna av djurens och växternas fortplantning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas den typ av reproduktion där en växt gör en kopia av sig själv?
A) Sexuell reproduktion
B) Asexuell reproduktion
C) Kloning
D) Avkomma
2. Vilken del av en blomma producerar pollen?
A) Ståndare
B) Pistill
C) Frö
D) Kronblad
3. Vid vilken typ av befruktning läggs äggen utanför kroppen?
A) Inre befruktning
B) Yttre befruktning
C) Kloning
D) Asexuell reproduktion
4. Vad behövs för att befruktning ska ske hos blommor?
A) Pollen måste nå pistillen
B) Frökroppar
C) Ståndare
D) Fröämnen
5. Vilket djur har yttre befruktning?
A) Hund
B) Gädda
C) Katt
D) Krokodil
6. Vad kallas det som utvecklas till ett frö efter befruktning?
A) Pollen
B) Äggcell
C) Fröämne
D) Ståndare
7. Vilken funktion har könsdrift hos människor?
A) För att föda ungar
B) För parning
C) För både njutning och fortplantning
D) För pollinering
8. Vilken del av en växt ansvarar för fröutvecklingen?
A) Ståndare
B) Blad
C) Rot
D) Pistill
9. Vad är embryoutveckling?
A) Utvecklingen av befruktade ägg
B) Utvecklingen av en organism från zygot till vuxen individ
C) Utvecklingen av frö
D) Utvecklingen av pollen
10. Vad är vikten av pollinering?
A) Det möjliggör befruktning av blommor
B) Det ger syre
C) Det hjälper växter att växa
D) Det producerar frön
11. Vilket djur är ett exempel på inre befruktning?
A) Fisk
B) Groda
C) Sköldpadda
D) Människa
12. Vilken metod av reproduktion innebär att avkomman är genetiskt identisk med föräldern?
A) Sexuell reproduktion
B) Asexuell reproduction
C) Kloning
D) Befruktning
13. Vad är kloning?
A) En process av naturligt urval
B) En form av sexuell reproduktion
C) En form av asexuell reproduktion där en organism kopieras
D) En metod för befruktning
14. Vad innebär fröutveckling?
A) Processen av pollinering
B) Utvecklingen av ett frö från fröämne efter befruktning
C) Utvecklingen av ägg
D) Utvecklingen av djur
15. Vilken av följande faktorer påverkar djurs fortplantning mest?
A) Klimatområde
B) Tillgång på vatten
C) Fortplantningsstrategi
D) Föda
Resonerande frågor
1. Jämför och kontrastera för- och nackdelar med yttre och inre befruktning.
Syftet är att eleven ska visa förståelse för olika fortplantningsmetoders påverkan på avkommans överlevnad och utveckling.
2. Förklara hur pollinering påverkar reproduktionen hos blommor och varför det är viktigt för ekosystemet.
Eleven kan visa djup kunskap om hur växter är beroende av djur för sin fortplantning och hur detta samspel påverkar miljön.
3. Diskutera skillnaderna i embryoutveckling mellan däggdjur och fåglar.
Denna fråga ger eleven möjlighet att systematiskt analysera och jämföra utvecklingsstadier hos olika djurgrupper.
4. Hur kan människans förståelse av fortplantning påverka bevarande av hotade arter?
Eleven får möjlighet att koppla sina biologiska kunskaper till praktiska tillämpningar inom bevarande och ekologi.
5. Analysera hur kloning kan påverka biologisk mångfald.
Frågan ger en chans att diskutera fördelar och nackdelar med kloning i ett bredare ekologiskt och etiskt perspektiv.
6. Vilken roll spelar fortplantning i evolutionsteorin?
Eleven får möjlighet att koppla fortplantningens betydelse till evolution och naturligt urval.
7. Beskriv hur kulturella och sociala faktorer kan påverka människans reproduktionsstrategier.
Frågan ger möjlighet till en djupare analys av hur olika samhällen ser på fortplantning.
8. Hur kan förändringar i miljön påverka reproduktion och fortplantning hos djur och växter?
Denna fråga syftar till att analysera sambandet mellan miljöpåverkan och livscykler inom biologin.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
Poängkrav:
E-nivå: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)