Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Skriv en kort text om ditt framtida drömyrke
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka sina framtida drömmar och ambitioner på engelska genom att skriva en strukturerad text samt deras kännedom om relevant språk och ordförråd.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att eleverna ska få möjlighet att formulera sina framtida drömmar och ambitioner, samt att träna sin skrivförmåga på engelska. Eleverna ska lära sig att organisera sina tankar och beskriva yrken och intressen med hjälp av relevant språk. Fokus ligger på att öka deras självkänsla och kreativitet i skrift.
Kunskapskrav
- Eleven kan skriva enklare texter på engelska med en röd tråd.
- Eleven kan använda ett varierat ordförråd och grundläggande språkstruktur.
- Eleven kan återge sina tankar och idéer på ett begripligt sätt.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande yrken handlar om att hjälpa människor?
- A. Ingenjör
- B. **Läkare**
- C. Musiker
- D. Arkitekt
- Vad behöver du för att bli en bra läkare?
- A. Måla
- B. **Studera medicin**
- C. Bli rik
- D. Läsa böcker om matlagning
- Vilken egenskap behövs för att vara en bra lärare?
- A. **Tålamod**
- B. Hastighet
- C. Rikedomen
- D. Dansrörelser
- Vilket yrke innebär arbete med teknik?
- A. **Ingenjör**
- B. Lärare
- C. Författare
- D. Psykolog
- Vad handlar yrket psykologi om?
- A. **Människors beteenden**
- B. Härskarteknik
- C. Att laga bilar
- D. Att koda
- Vilket drömyrke nämndes ofta i klassen?
- A. Kock
- B. **Astronaut**
- C. Författare
- D. Designer
- Vad är viktigt för att nå sina drömmar?
- A. **Planering**
- B. Att ge upp
- C. Att vara lat
- D. Att alltid vara arg
- Vilken av följande saker kan öka din självkänsla?
- A. Att aldrig misslyckas
- B. **Att träna på att skriva**
- C. Att aldrig prata med andra
- D. Att inte höra på feedback
- Hur beskriver du ditt drömyrke för någon annan?
- A. Med svårigheter
- B. **Med entusiasm**
- C. Genom att undvika det
- D. Genom att vara osäker
- Vad handlar om att visualisera sina drömmar?
- A. **Visionstavla**
- B. Karta
- C. Lista
- D. Film
Resonerande frågor
- Vilka faktorer tror du påverkar dina framtida yrkesval? Beskriv dem kortfattat.
- Diskutera hur drömyrken kan förändras över tid och varför det är okej. Ge exempel.
- Hur kan du realistiskt börja arbeta mot ditt drömyrke idag? Formulera en plan.
- Vad lärde du dig om dig själv genom att skriva om ditt drömyrke? Reflektera.
- Hur kan du inspirera andra att följa sina drömmar baserat på det du har skrivit?
- Vad gör ditt drömyrke unikt jämfört med andra? Beskriv skillnaderna.
- Reflektera över vad som gör ett jobb intressant för dig. Ge tre exempel.
- Vad är din definition av framgång inom ditt drömyrke? Förklara.
Syftet med denna fråga är att få eleven att reflektera över sina val och påverkan kring dem.
Frågan syftar till att uppmuntra tankar om förändring och utveckling i livet.
Denna fråga vänder sig till elevernas förmåga att sätta mål och planera för framtida handlingar.
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska egna insikter och självreflektion.
Här uppmanas elever att tänka kring ledarskap och att dela sina insikter.
Frågan syftar till att få eleven att tänka kritiskt om sitt val av yrke.
Denna fråga hjälper till att konkretisera tankar kring yrkesval och intressen.
Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över sin egen syn på framgång.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).