En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Engelska – Fiktiva berättelser






Prov: Fiktiva berättelser

Prov: Fiktiva berättelser

Årskurs:
6

Ämne:
Engelska

Tema:
Att berätta en fiktiv historia

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och berätta en fiktiv historia. Genom provet ska eleverna visa sina skrivkunskaper och användning av berättelsestruktur, karaktärsutveckling samt beskrivande språk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevernas förmåga att skapa och berätta fiktiva historier. Eleverna ska få möjlighet att arbeta med berättelsestruktur, karaktärsutveckling och att använda beskrivande språk för att fängsla läsaren. Fokus ligger på att öka kreativiteten och förbättra berättande färdigheter.

Kunskapskrav

  • Eleven kan skriva enklare berättelser på engelska.
  • Eleven kan använda grundläggande språk och struktur i sin skrivning.
  • Eleven kan skapa karaktärer och händelser i sina berättelser.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas den del av en berättelse där konflikter introduceras?
    • A. Avslutning
    • B. Klimax
    • C. Inledning
    • D. Lösning
  2. Vilken stund i berättelsen är oftast den mest spännande?
    • A. Inledning
    • B. Avslutning
    • C. Klimax
    • D. Introduktion
  3. Vilken av följande är en typisk element av en fiktiv berättelse?
    • A. Statistik
    • B. Karaktärer
    • C. Diagram
    • D. Data
  4. Vad är syftet med att använda beskrivande språk i skrivande?
    • A. Att skapa förvirring
    • B. Att göra texten kortare
    • C. Att fängsla läsaren
    • D. Att undvika känslor
  5. Vilket av följande är INTE en typ av fiktiv berättelse?
    • A. Saga
    • B. Biografi
    • C. Äventyr
    • D. Mysterium
  6. Vad kallas den del där berättelsens problem löses?
    • A. Inledning
    • B. Konflikt
    • C. Avslutning
    • D. Klimax
  7. Vad är viktigt för karaktärsutveckling i en berättelse?
    • A. Att karaktärerna inte förändras
    • B. Att karaktärerna växer eller förändras
    • C. Att karaktärerna alltid är glada
    • D. Att karaktärerna inte har några mål
  8. Vilken struktur följer de flesta berättelser?
    • A. Konflikt – Klimax – Avslutning – Inledning
    • B. Inledning – Konflikt – Klimax – Avslutning
    • C. Avslutning – Klimax – Inledning – Konflikt
    • D. Klimax – Inledning – Avslutning – Konflikt
  9. Vilken av följande är ett exempel på konflikttyp i en berättelse?
    • A. Människa mot människa
    • B. Människa mot natur
    • C. Människa mot maskin
    • D. Alla ovanstående
  10. Vad betyder “miljö” i sammanhanget av en berättelse?
    • A. Berättelsens längd
    • B. Platsen där berättelsen utspelar sig
    • C. Antalet karaktärer
    • D. Berättelsens tema
  11. Vilken känsla skapas vanligtvis genom användning av beskrivande språk?
    • A. Känsla av att vara okunnig
    • B. Känsla av närhet och inlevelse
    • C. Känsla av distans
    • D. Känsla av tristess
  12. I vilken del av en berättelse introduceras huvudkaraktärerna oftast?
    • A. Inledning
    • B. Konflikt
    • C. Klimax
    • D. Avslutning
  13. Vad är det centrala temat i en berättelse?
    • A. Att vara ointressant
    • B. Huvudidén eller budskapet
    • C. Att vara av så många sidor som möjligt
    • D. Att vara en rolig historia
  14. Vilken typ av berättelse involverar ofta magiska eller fantastiska element?
    • A. Facklitteratur
    • B. Historisk roman
    • C. Fantasy
    • D. Advokatberättelse
  15. Vad är en “plot twist”?
    • A. En föreläsning om skrivarens tekniker
    • B. En oväntad vändning i berättelsen
    • C. En typ av karaktär
    • D. En typ av text

Resonerande frågor

  1. Vilken del av din berättelse är du mest stolt över och varför?
    Syftet är att få eleven att reflektera över sitt eget arbete och uttrycka specifika känslor kopplade till skapandet.
  2. Hur kan en fiktiv historia påverka hur vi ser på verkliga situationer?
    Frågan uppmuntrar till djupare tänkande och kopplar fiktion till verklighet.
  3. Vad tycker du är viktigast i en berättelse: karaktärerna, miljön eller handlingen? Varför?
    Denna fråga låter eleven analysera och prioritera viktiga element i berättande.
  4. Kan du ge exempel på hur du skapat karaktärer i din berättelse?
    Här får eleven möjlighet att förklara sin kreativitet och valprocess i karaktärsskapande.
  5. Vad inspirerade dig att skriva just din berättelse?
    Denna fråga uppmanar eleven att reflektera över sina motivationsfaktorer.
  6. Hur kan feedback från dina klasskamrater förändra din berättelse?
    Frågan ger möjlighet att diskutera vikten av samarbete och kritik i kreativa processer.
  7. Vilka känslor ville du förmedla i din berättelse och hur gjorde du det?
    Här kan eleven beskriva tekniker för att skapa känslor genom text.
  8. Hur skulle du överraska dina läsare med en oväntad vändning i din berättelse?
    Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande kring berättelsens struktur och dynamik.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande kriterier:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (max 16 poäng)

För att uppnå betyg:

  • E: Totalt minst 8 poäng
  • C: Totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)