Prov. Åk. 6. Engelska – Grammatik

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Engelska

Tema: Grammatik

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens formuleringar:

  • “Formulera sig och kommunicera i tal och skrift”.
  • “Ord och fraser som används i olika sammanhang”.
  • “Några vanliga grammatiska strukturer och regler”.
Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav omfattar:

  • “Eleven kan förstå och tillämpa några vanliga grammatiska strukturer i tal och skrift”.
  • “Eleven kan göra enkla beskrivningar och förklaringar med hjälp av grammatiska regler”.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket av följande är korrekt?
    a) He go to school.
    b) He goes to school.
    c) He going to school.
  2. Vilket av följande är en korrekt pluralform?
    a) Childs
    b) Children
    c) Childrens
  3. Vilket av följande ord är ett verb?
    a) Happy
    b) Run
    c) Quickly
  4. Vilket av följande är korrekt i presens?
    a) I am eat.
    b) I eat.
    c) I eats.
  5. Vad är den korrekta formen av “to be” för “they”?
    a) They are
    b) They is
    c) They be
  6. Vilket av följande är en korrekt mening?
    a) She playing piano.
    b) She plays the piano.
    c) She play piano.
  7. Vilken mening är korrekt i förfluten tid?
    a) She go to the store.
    b) She went to the store.
    c) She goes to the store.
  8. Vilket av följande är en preposition?
    a) In
    b) Happy
    c) Quickly
  9. Vad är den korrekta tiden för “to be” i första person?
    a) I is
    b) I am
    c) I are
  10. Vilket av följande är korrekt?
    a) He don’t like apples.
    b) He doesn’t like apples.
    c) He doesn’t likes apples.
Resonerande frågor
  1. Förklara skillnaden mellan presens och perfekt.
    (Syftet är att upptäcka elevens förståelse för tidsformer och deras användning.)
  2. Diskutera hur du skulle förbättra en text genom att använda olika grammatiska strukturer.
    (Ger möjlighet för elever att reflektera över stil och variation i skriven engelska.)
  3. Beskriv hur grammatisk korrekthet bidrar till tydlig kommunikation.
    (Tvingar elever att tänka kritiskt på syftet med grammatik i språk.)
  4. Ge exempel på hur felaktig användning av grammatik kan förändra betydelsen av en mening.
    (Uppmuntrar till djupare analys av grammatiska strukturer.)
  5. Resonera kring vikten av grammatik i språkstudier och hur det tillämpas i ditt dagliga liv.
    (Ger en personlig koppling och ökar förståelsen för grammatikens praktiska betydelse.)
Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt finns 10 faktafrågor (max 10 poäng).

Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt finns 5 resonerande frågor (max 10 poäng).

Totalt: 20 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng.

För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp