Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Grammatik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens formuleringar:
- “Formulera sig och kommunicera i tal och skrift”.
- “Ord och fraser som används i olika sammanhang”.
- “Några vanliga grammatiska strukturer och regler”.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskrav omfattar:
- “Eleven kan förstå och tillämpa några vanliga grammatiska strukturer i tal och skrift”.
- “Eleven kan göra enkla beskrivningar och förklaringar med hjälp av grammatiska regler”.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är korrekt?
a) He go to school.
b) He goes to school.
c) He going to school. - Vilket av följande är en korrekt pluralform?
a) Childs
b) Children
c) Childrens - Vilket av följande ord är ett verb?
a) Happy
b) Run
c) Quickly - Vilket av följande är korrekt i presens?
a) I am eat.
b) I eat.
c) I eats. - Vad är den korrekta formen av “to be” för “they”?
a) They are
b) They is
c) They be - Vilket av följande är en korrekt mening?
a) She playing piano.
b) She plays the piano.
c) She play piano. - Vilken mening är korrekt i förfluten tid?
a) She go to the store.
b) She went to the store.
c) She goes to the store. - Vilket av följande är en preposition?
a) In
b) Happy
c) Quickly - Vad är den korrekta tiden för “to be” i första person?
a) I is
b) I am
c) I are - Vilket av följande är korrekt?
a) He don’t like apples.
b) He doesn’t like apples.
c) He doesn’t likes apples.
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan presens och perfekt.
(Syftet är att upptäcka elevens förståelse för tidsformer och deras användning.) - Diskutera hur du skulle förbättra en text genom att använda olika grammatiska strukturer.
(Ger möjlighet för elever att reflektera över stil och variation i skriven engelska.) - Beskriv hur grammatisk korrekthet bidrar till tydlig kommunikation.
(Tvingar elever att tänka kritiskt på syftet med grammatik i språk.) - Ge exempel på hur felaktig användning av grammatik kan förändra betydelsen av en mening.
(Uppmuntrar till djupare analys av grammatiska strukturer.) - Resonera kring vikten av grammatik i språkstudier och hur det tillämpas i ditt dagliga liv.
(Ger en personlig koppling och ökar förståelsen för grammatikens praktiska betydelse.)
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt finns 10 faktafrågor (max 10 poäng).
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt finns 5 resonerande frågor (max 10 poäng).
Totalt: 20 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).