Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Engelska – Intervju och presentation av en vän





Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Engelska

Tema: Intervju och presentation av en vän

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förmåga att kommunicera på engelska genom att formulera frågor och ge svar, samt att presentera sig själva och sina vänner, vilket ger en inblick i deras muntliga interaktion och användning av ordförråd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska även få möjlighet att öva på muntlig interaktion och användning av ett varierat ordförråd i samtal.”

Kunskapskrav

  • Eleven kan samtala om bekanta ämnen på engelska och ställa frågor.
  • Eleven kan ge enkla redogörelser och presentationer på engelska.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är huvudsyftet med att ställa frågor under en intervju?
    A) Att få information
    B) Att prata om sig själv
    C) Att avsluta konversationen
    D) Att förklara reglerna
    A
  2. Vilken av följande fraser kan användas för att uppmuntra någon att berätta mer?
    A) “Berätta inte för mig.”
    B) “Vad menar du med det?”
    C) “Jag har bråttom.”
    D) “Kanske nästa gång.”
    B
  3. Vilken av följande frågor är lämplig att ställa under en vänpresentation?
    A) “Gillar du skolan?”
    B) “Vad gör din vän på sin fritid?”
    C) “Hur gammal är du?”
    D) “Har du några syskon?”
    B
  4. Vad betyder “follow-up questions”?
    A) Frågor som inte är relaterade
    B) Frågor som ställs efter att något har sagts för att få mer information
    C) Frågor man ställer i slutet av konversationen
    D) Frågor som är svåra att svara på
    B
  5. Vilken aktivitet skulle vara lämplig för att öva intervju?
    A) Sitta tyst i klassen
    B) Diskutera i små grupper
    C) Intervjua varandra i par
    D) Göra individuella presentationer
    C
  6. Vad är en bra strategi när man presenterar någon?
    A) Prata snabbt
    B) Hålla sig till fakta och visa intresse
    C) Inte lyssna
    D) Prata bara om sig själv
    B
  7. Hur kan man visa att man lyssnar aktivt under en intervju?
    A) Genom att repetera vad den andra säger
    B) Genom att tänka på något annat
    C) Genom att kolla på klockan
    D) Genom att gå ifrån
    A
  8. Vilket uttryck kan man använda för att inleda en intervju?
    A) “Hej, hur mår du?”
    B) “Jag är här för att ställa frågor.”
    C) “Jag vet allt om dig.”
    D) “Låt oss sluta prata.”
    A
  9. Vad är viktigt att tänka på då man formulerar sina frågor?
    A) Att de är långa och krångliga
    B) Att de är relevanta och tydliga
    C) Att de är svåra
    D) Att de handlar om sig själv
    B
  10. Vilken typ av frågor ska man undvika vid en intervju?
    A) Öppna frågor
    B) Stängda frågor
    C) Komplexa frågor
    D) Personliga och störande frågor
    D
  11. Vad ska man alltid göra efter att någon har berättat något under en intervju?
    A) Tysta ner dem
    B) Ställa en följdfråga
    C) Byta ämne
    D) Gå vidare
    B
  12. Vad är en bra avslutning på en intervju?
    A) “Tack för din tid.”
    B) “Nu är det nog.”
    C) “Du svarade fel.”
    D) “Jag har inte tid.”
    A
  13. Vilket av följande syften har en vänpresentation?
    A) Att imponera på läraren
    B) Att lära känna varandra bättre
    C) Att undvika att prata
    D) Att ställa svåra frågor
    B
  14. Vad kan du göra för att förbereda dig inför en presentation?
    A) Skriva ned allt utan att ändra
    B) Repeterar och öva på din presentation
    C) Inte tänka på vad du ska säga
    D) Prata om andra ämnen
    B
  15. Vad innebär det att “presentera” någon?
    A) Att berätta om dem för andra
    B) Att bara nämna deras namn
    C) Att kritisera dem
    D) Att ge dem en present
    A

Resonerande frågor

  1. Vilka strategier kan användas för att få en bättre dialog under en intervju?
    Syftet är att eleverna ska reflektera över och utveckla sin förståelse för aktivt lyssnande och kommunikation.
  2. Hur kan man välja frågor som gör att en person öppnar sig mer?
    Frågan ger möjlighet att diskutera vikten av att ställa rätt typ av frågor för att få till en djupare förståelse av den andra personen.
  3. Varför är det viktigt att anpassa sin kommunikation beroende på samtalspartnern?
    Eleverna ges möjlighet att resonera om kultur, språk och individanpassning i sina svar.
  4. Hur kan du använda det du lärde dig om intervjutekniker i framtiden?
    Detta öppnar för framtida tillämpning av kommunikationsstrategier i olika sammanhang.
  5. Hur kan du ge konstruktiv feedback efter en presentation?
    Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på hur man ger och tar emot feedback på ett positivt sätt.
  6. Vilka egenskaper är viktiga för att vara en bra vän, och hur kan du formulera det under en presentation?
    Genom att besvara detta kan eleverna reflektera över vänskapens betydelse och hur man presenterar det för andra.
  7. Hur kände du när du presenterade din vän, och hur kan dessa känslor påverka din prestation?
    Eleverna ges möjlighet att utforska sina känslor kring presentationer som kan påverka självförtroendet.
  8. Vilka lärdomar tar du med dig från denna uppgift inför framtida kommunikativa situationer?
    Avslutande frågan sammanfattar elevernas insikter och lärdomar från intervjuer och presentationer.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera.

  • Betyg E: Minst 8 poäng (inklusive minst 0 poäng från resonerande frågor)
  • Betyg C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • Betyg A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)



Modern Tillbaka-knapp