Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Att skapa en kort berättelse om en resa
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en kreativ berättelse på engelska, inklusive användning av beskrivande språk och en tydlig struktur. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sina upplevelser och känslor kopplade till en resa.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevernas förmåga att skriva och berätta på engelska. Eleverna ska få möjlighet att öva sig på att formulera en berättelse, använda beskrivande språk och skapa en röd tråd i sitt berättande. Fokus ligger på att stärka den kreativa skrivförmågan och att uttrycka tankar och känslor relaterade till en resa.
Kunskapskrav
- Eleven kan skriva enklare texter på engelska om bekanta ämnen.
- Eleven kan använda grundläggande språkstruktur och ett enkelt och begripligt språk.
- Eleven kan beskriva händelser och personer i sina texter.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas den del av en berättelse där konflikten presenteras?
A) Inledning
B) Mitt
C) Avslutning
D) **Mitt** - Vilket av följande är viktigt när man beskriver platser i en berättelse?
A) Att använda mycket fakta
B) **Att använda beskrivande språk**
C) Att korta ner texten
D) Att undvika känslor - Vad bör en effektiv avslutning på en berättelse inkludera?
A) En ny karaktär
B) **En sammanfattning av händelserna**
C) En fråga till läsaren
D) En oväntad twist - Vad menas med att ha en “röd tråd” i berättelsen?
A) Att beskriva färger
B) **Att ha en tydlig struktur i berättandet**
C) Att skapa förvirring
D) Att inkludera många karaktärer - Vad kan hjälpa till att fånga läsarens intresse?
A) En lång inledning
B) **Fascinerande detaljer och känslor**
C) En orelaterad historia
D) En lista över ting - Vilken del av berättelsen kommer först?
A) Mitt
B) Avslutning
C) **Inledning**
D) Konflikt - Vad är en av fördelarna med att skriva om verkliga resor?
A) Det är alltid enklare
B) **Man kan referera till egna känslor och upplevelser**
C) Man behöver inte tänka på fakta
D) Berättelsen blir kortare - Vad kan du göra för att förbättra din text?
A) Skriva om den
B) Be om feedback
C) **Både A och B**
D) Göra ingenting - Vilken känsla är viktig att beskriva när man skriver om resor?
A) Trötthet
B) **Glädje**
C) Rädsla
D) Sorg - Vilket av följande är ett bra sätt att avsluta en berättelse?
A) **Sammanfatta händelserna**
B) Inkludera nya karaktärer
C) Lämna läsaren osäker
D) Avsluta mitt i en mening - Vad kan en bild i en berättelse hjälpa till med?
A) Att göra texten längre
B) **Att illustrera känslor eller händelser**
C) Att förvirra läsaren
D) Att ta plats i boken - Vilket av följande är en del av den kreativa skrivprocessen?
A) Skriva snabbt utan att tänka
B) **Brainstorma idéer**
C) Inte revidera texten
D) Göra slut på tiden - Vad ska man fokusera på under skrivprocessen?
A) Stylistiska skillnader
B) **Beskriva sina tankar och känslor**
C) Att få klart texten snabbt
D) Att göra en lång berättelse - Vilken sorts språk ska användas för att göra berättelsen mer engagerande?
A) Teoretiskt språk
B) **Beskrivande och levande språk**
C) Formellt språk
D) Kortfattat språk - Vilket av följande kan göra en resa minnesvärd?
A) En perfekt planering
B) En vän med kamera
C) **Oförutsedda händelser**
D) Bara långa resor
Resonerande frågor
- Vad är betydelsen av känslor i en berättelse?
Syftet är att låta eleverna diskutera hur känslor påverkar både skrivande och läsarens upplevelse. - Hur kan vi förbättra våra berättelser genom feedback?
Frågan uppmuntrar eleverna att reflektera över vikten av att ta emot och ge konstruktiv kritik. - Vilka tekniker kan vi använda för att beskriva en plats mer levande?
Här får eleverna möjlighet att tänka kreativt kring strategier för beskrivningar. - Hur kan en berättelse påverka läsarens känslor?
Frågan syftar till djupare analys av berättandets påverkan på läsaren. - Vad betyder det att skriva en personlig berättelse?
Det ger elever möjlighet att utforska vikten av autenticitet i skrivande. - Hur kan en oväntad twist i berättelsen förhöja spänningen?
Denna fråga stimulerar till reflektion om berättelsens struktur och dynamik. - Vad innebär det att ha en tydlig karaktärsutveckling i berättelsen?
Eleverna kan diskutera betydelsen av karaktärer för berättelsens framåtrörelse. - På vilket sätt kan illustrationer komplettera texten?
Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring samspelet mellan text och bild.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 40 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).