Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Engelska

Tema: Diskutera miljöfrågor på ett enkelt sätt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att diskutera miljöfrågor, uttrycka sina åsikter, samt använda relevant ordförråd i samtal om hållbarhet, klimatförändringar och miljöskydd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevernas förmåga att diskutera och uttrycka åsikter om aktuella miljöfrågor. Eleverna får möjlighet att öva sin muntliga kommunikation och använda relevant ordförråd i samtal om hållbarhet, klimatförändringar och miljöskydd. Fokus ligger på att få eleverna att tänka kritiskt och formulera sina egna åsikter.

Kunskapskrav

  • Eleven kan delta i samtal och diskussioner om bekanta ämnen på engelska.
  • Eleven kan uttrycka sin åsikt och ge enkla argument för sina tankar.
  • Eleven kan förstå och återge viktig information från diskussioner.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande faktorer bidrar mest till klimatförändringar?

  • A. Ökad vindkraft
  • B. Förbränning av fossila bränslen
  • C. Avskogning
  • D. Ökad solenergi

2. Vilken metod är mest effektiv för att minska avfall?

  • A. Förbränning av avfall
  • B. Återvinning
  • C. Gräva ner avfall
  • D. Sända avfall till deponi

3. Vilken av följande åtgärder kan individer ta för att spara energi?

  • A. Använda mer plast
  • B. Byta till energieffektiva apparater
  • C. Lämna lampor tända
  • D. Ha fönster öppna på vintern

4. Vilket av följande beskriver bäst begreppet “hållbar utveckling”?

  • A. Att tillfredsställa nuvarande behov utan att kompromissa med framtida generationers förmåga
  • B. Att förbättra ekonomin utan att tänka på miljön
  • C. Att använda alla resurser utan begränsningar
  • D. Att ignorera miljöproblem helt

5. Vilken typ av energi är förnybar?

  • A. Kol
  • B. Solenergi
  • C. Olja
  • D. Naturgas

6. Vad innebär källsortering?

  • A. Att slänga allt avfall i samma container
  • B. Att separera avfall för att kunna återvinna
  • C. Att bränna allt avfall
  • D. Att förpacka avfall i plast

7. Vad är ett exempel på en växthusgas?

  • A. Syre
  • B. Koldioxid
  • C. Kväve
  • D. Argon

8. Vilket påstående om plast är sant?

  • A. Plast är biologiskt nedbrytbart
  • B. Plast kan ta hundratals år att brytas ner
  • C. Plast försvinner snabbt i naturen
  • D. Plast orsakar ingen miljöpåverkan

9. Vad kan vara en konsekvens av överfiske?

  • A. Utsuddande av vissa fiskarter
  • B. Ökad mängd fisk i haven
  • C. Inga negativa konsekvenser
  • D. Bättre havsekoystem

10. Vilket av följande alternativ är en fördel med att cykla istället för att köra bil?

  • A. Det är dyrare
  • B. Det minskar koldioxidutsläppen
  • C. Det tar längre tid
  • D. Det kräver mer energi

11. Vilket av följande är en åtgärd för att motverka global uppvärmning?

  • A. Minska trädplantering
  • B. Öka användningen av förnybara energikällor
  • C. Använda mer kol
  • D. Öka avfallsmängden

12. Vad är en av innebörderna av “miljövänlig”?

  • A. Att orsaka minimal skada på miljön
  • B. Att öka föroreningarna
  • C. Att ignorera miljöfrågor
  • D. Att använda skadliga kemikalier

13. Vilken typ av energi är mest förknippad med förnyelse?

  • A. Kärnkraft
  • B. Vindkraft
  • C. Fossila bränslen
  • D. Biobränsle

14. Vad kan individer göra för att minska sitt koldioxidavtryck?

  • A. Köra längre avstånd
  • B. Använda kollektivtrafik
  • C. Konsumera mer kött
  • D. Öka matavfall

15. Vilket av följande är en attraktiv möjlighet för att öka medvetenhet om miljöfrågor?

  • A. Minska antalet miljöorganisationer
  • B. Engagera sig i lokala miljöinitiativ
  • C. Ignorera miljöfrågor helt
  • D. Enbart arbeta med industriella lösningar

Resonerande frågor

1. Vad tycker du är det största miljöproblemet idag, och hur kan vi tillsammans arbeta för att lösa det? Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera och formulera komplexa åsikter om miljöproblem.

2. Vilka skillnader ser du i hur unga och vuxna pratar om miljöfrågor? Hur tror du det påverkar vårt beteende? Frågan uppmanar till reflektion över generationsskillnader i miljökommunikation.

3. Hur kan vi engagera fler människor i diskussioner om miljön, och vad skulle vara effektiva sätt att sprida medvetenhet? Här får eleverna möjlighet att utveckla sina strategiska tankar kring engagemang.

4. Vilken roll spelar utbildning i att öka medvetenheten om miljöfrågor? Frågan öppnar upp för diskussion kring vikten av utbildning i miljöfrågor.

5. Hur kan teknologi bidra till att lösa miljöfrågor? Eleverna kan reflektera över och argumentera för teknikens roll i hållbarhet.

6. På vilket sätt kan individuella val påverka miljön? Syftet är att få eleverna att fundera på innebörden av personligt ansvar.

7. Vilken effekt kan sociala medier ha på miljömedvetenhet? Här får eleverna diskutera moderna verktygs inverkan på miljöfrågor.

8. Kan företag ha ett ansvar för att skydda miljön, och i så fall hur? Frågan leder till diskussioner kring företagsansvar och hållbarhet.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem: För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).