Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Diskutera populärkultur (filmer, musik, sport)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och diskutera aktuella fenomen inom populärkulturen, samt deras förmåga att uttrycka sina egna åsikter på engelska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att förstå och diskutera aktuella fenomen inom populärkulturen, inklusive filmer, musik och sport. Eleverna ska få möjlighet att uttrycka sina egna åsikter, ställa frågor och diskutera med varandra. Fokus ligger på att utveckla deras förmåga att kommunicera på engelska i relation till ämnet populärkultur.
Kunskapskrav
- Eleven kan delta i samtal och diskussioner om populärkultur och andra aktuella ämnen på engelska.
- Eleven kan uttrycka sina åsikter och ge exempel som stöd för sina tankar.
- Eleven kan återge och diskutera information från samtal och diskussioner.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande filmer handlar om en ungdom som blir en populär sångare?
- A. The Lion King
- B. **High School Musical**
- C. Finding Nemo
- D. Toy Story
- Vad kan man säga är en viktig aspekt av populärmusik?
- A. **Sångens budskap**
- B. Antalet instrument
- C. Längden på låten
- D. Skivbolaget
- Vilken sport är känd för sina “World Series”?
- A. **Baseball**
- B. Fotboll
- C. Tennis
- D. Ishockey
- Vilken typ av film är ofta känd som en “romantic comedy”?
- A. Actionfilm
- B. Skräckfilm
- C. **Romantisk komedi**
- D. Dokumentär
- Vilket av följande band är mest kända för låten “Yellow”?
- A. Coldplay
- B. **Coldplay**
- C. U2
- D. Maroon 5
- Vad syftar termen “populärkultur” på?
- A. Traditionell kultur
- B. **Aktuella fenomen inom media och underhållning**
- C. Historiska händelser
- D. Religiösa riter
- Vilken av följande är en känd musikfestival?
- A. **Woodstock**
- B. Nobelpriset
- C. Hela Sverige bakar
- D. Bokmässan
- Vilken sport är känd som “the beautiful game”?
- A. Basket
- B. **Fotboll**
- C. Tennis
- D. Golf
- Vad innebär uttrycket “box office”?
- A. Filmens kostnad
- B. **Filmens intäkter**
- C. Filmens lågprisbiljetter
- D. Filmens skådespelare
- Vem är känd för låten “Thriller”?
- A. Elvis Presley
- B. Madonna
- C. **Michael Jackson**
- D. Justin Bieber
- Vad handlar de flesta romantiska filmer om?
- A. Vänskap
- B. **Kärlek**
- C. Äventyr
- D. Mysterier
- Vilken kategori av film fokuserar ofta på verkliga händelser?
- A. Komedi
- B. **Biografi**
- C. Science fiction
- D. Fantasy
- Vilken artist är känd för att använda visuella effekter i sina framträdanden?
- A. Duran Duran
- B. Adele
- C. **Lady Gaga**
- D. Billie Eilish
- Vilken av följande serier handlar om en grupp vänner i New York?
- A. **Friends**
- B. The Office
- C. How I Met Your Mother
- D. Seinfeld
Resonerande frågor
- Diskutera hur populärkultur kan påverka våra åsikter och beteenden. Ge ett konkret exempel. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och knyta sina egna erfarenheter till teorin.)
- Varför tror ni att vissa filmer eller låtar blir mer populära än andra? Hur påverkar marknadsföring denna process? (Syftet här är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt om popularitet och dess mekanismer.)
- Jämför populärkulturen idag med hur den var när era föräldrar var unga. Vilka skillnader ser ni? (Syftet är att stimulera till jämförande analys och förståelse för förändring över tid.)
- Hur ser ni på betydelsen av sociala medier i spridningen av populärkultur idag? Diskutera både positiva och negativa aspekter. (Syftet är att få eleverna att tänka på den teknologiska och sociala kontextens påverkan på populärkultur.)
- Diskutera upplevelsen av att se en film med vänner jämfört med att se den själv. Hur påverkar sällskapet er uppfattning av filmen? (Syftet är att få dem att reflektera över sociala interaktioner och delad upplevelse.)
- Vad anser ni gör en film eller låt tidlös? Beskriv vilka element som bidrar till denna tidlöshet. (Syftet är att låta dem tänka djupare på vad som gör att viss kultur förblir relevant över tid.)
- Hur tror ni att populärkultur kommer att förändras i framtiden? Vilka trender ser ni redan nu? (Syftet är att uppmuntra framtidsreflektion och trendanalys.)
- Kan ni ge exempel på hur populärkultur har speglat sociala frågor? Vad säger det om vårt samhälle? (Här uppmanas eleverna att tänka på kulturen som en spegel av samhället och dess utmaningar.)
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 30 poäng, där varje korrekt svar ger 2 poäng. Resonerande frågor ger totalt 16 poäng där varje fråga ger 2 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).