Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Verb
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av verb i engelska, inklusive deras förmåga att konjugera verb och använda dem i meningsfulla sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: I årskurs 4–6 ska undervisningen i engelska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av engelska i tal och skrift, förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska samt förståelse av kulturella och sociala förhållanden i områden där engelska används. [Lgr 22, Engelska, Åk. 4-6]
Betygskriterier
Eleven visar i sina framställningar och interaktioner förmåga att uttrycka sig enkelt och begripligt med ord och fraser. [Lgr 22, Engelska, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett verb?
A) Ett substantiv
B) Ett ord som beskriver en handling
C) Ett adjektiv
D) En preposition
2. Vilken av följande är inte en verbform?
A) Infinitiv
B) Presens
C) Dativ
D) Preteritum
3. Vilken mening är korrekt?
A) I going to the store
B) I am going to the store
C) I go to the store now
D) I been to the store
4. Hur konjugerar du verbet “to have” i tredje person singular?
A) I have
B) You have
C) He/She/It has
D) They have
5. Vad är preteritum av verbet “to play”?
A) Playing
B) Played
C) Play
D) Plays
6. Vilket av följande är ett oregelbundet verb?
A) Go
B) Play
C) Jump
D) Talk
7. Vad betyder verbet “to be” i presens?
A) Varit
B) Är
C) Var
D) Verka
8. Vilken mening använder verbet “to do” korrekt?
A) He do his homework
B) He does his homework
C) He doing his homework
D) He done his homework
9. Vad är infinitivformen av verbet “saw”?
A) Saws
B) See
C) Seen
D) Seeing
10. Vilken av följande meningar är i framtid?
A) I will go to the park
B) I went to the park
C) I am going to the park
D) I go to the park
11. Vilket verb är korrekt konjugerat?
A) She catched the ball
B) She caught the ball
C) She catching the ball
D) She catche the ball
12. Vilken av följande verbformer är korrekt i denna mening: “Yesterday, I ___ to the store.”?
A) Go
B) Went
C) Going
D) Go to
13. Vad är presens formen av verbet “to eat”?
A) Eating
B) Eats
C) Ate
D) Eaten
14. Vad är framtidsformen av verbet “to write”?
A) Will write
B) Wrote
C) Writes
D) Writing
15. Vilket ord anger en handling i denna mening: “The dog runs fast.”?
A) Dog
B) Fast
C) Runs
D) The
Resonerande frågor
1. Hur använder du verb i ditt dagliga liv? Beskriv med exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över hur de använder verb i olika sammanhang.
2. Vad är skillnaden mellan att använda verb i presens och preteritum? Ge exempel.
Genom att svara på denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för tidsformer.
3. Hur påverkar användningen av oregelbundna verb din kommunikation? Ge exempel.
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera svårigheter och strategier i språkanvändning.
4. Varför är det viktigt att förstå verbens funktion i en mening? Resonera kring dess betydelse.
Eleverna kan visa djupare språklig insikt och analysförmåga.
5. På vilket sätt kan du förbättra din användning av verb? Ge konkreta exempel.
Eleverna ges möjlighet att diskutera personlig utveckling och strategier för språklig förbättring.
6. Hur kan man tydligt särskilja mellan olika verbformer? Diskutera med exempel.
Syftar till att eleverna ska formulera tankar kring grammatiska strukturer.
7. Vilka resurser kan du använda för att öva verb? Lista och resonera kring några av dem.
Ger eleverna möjlighet att visa att de kan använda källor för språkstudier.
8. Hur skiljer sig verbanvändningen mellan engelska och ditt modersmål? Diskutera skillnader och likheter.
Eleverna kan på så sätt dela kulturella och språkliga perspektiv.
Bedömning
Provet består av 15 frågor, där varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng. De resonerande frågorna bedöms med upp till 2 poäng beroende på kvalitet och djup i svaren.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).