Prov. Åk. 6. Geografi – Förberedelse inför nationella provet

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas grundläggande kunskaper om jordens fysiska och humana geografi samt deras förståelse för hur dessa aspekter påverkar varandra, inklusive människans användning av naturresurser och hållbar utveckling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen i geografi ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om jordens fysiska och humanta geografi, hur dessa aspekter påverkar varandra, samt om människans användning av naturresurser och hållbar utveckling.

Kunskapskrav

Eleven ska visa grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och mönster och kunna beskriva hur naturens och människors processer formar livsmiljöer.

Prov

Faktafrågor

  • Vad är en naturresurs?
    A) En resurs som inte påverkar miljön
    B) En resurs som finns i naturen
    C) En resurs som skapas av människan
    D) En resurs som används av människor
  • Vilken av följande faktorer påverkar klimatet mest?
    A) Latitude
    B) Längdgrad
    C) Befolkningstäthet
    D) Urbanisering
  • Vad menas med ett ekosystem?
    A) En enkel organism
    B) En grupp av olika organismer som samverkar
    C) En typ av klimat
    D) En geografisk plats
  • Vad innebär hållbar utveckling?
    A) Att tillfredsställa dagens behov utan att äventyra framtida generationers behov
    B) Att utnyttja alla naturresurser
    C) Att förbättra ekonomiska förhållanden
    D) Att minska befolkningen
  • Nämn en vegetationszon som finns på jorden.
    A) Öken
    B) Alperna
    C) Staden
    D) Tundra
  • Hur kan människor påverka landskapet?
    A) Genom att bygga hus
    B) Genom att bevara naturen
    C) Genom att både bygga och skövla skogar
    D) Genom att plantera träd
  • Vilket syfte har en karta?
    A) Att berätta historier
    B) Att ge konstnärlig utsmyckning
    C) Att visa geografiska platser och vägar
    D) Att beskriva väderförhållanden
  • Vad är en konsekvens av klimatförändringar?
    A) Ökad arvsrätt
    B) Mer extremt väder
    C) Mindre nederbörd
    D) Större befolkningstillväxt
  • Vilket av följande är en typ av vegetation?
    A) Kust
    B) Berg
    C) Fält
    D) Skog
  • Vad är en skillnad mellan ekosystem och livsmiljö?
    A) Ekosystem omfattar interaktioner mellan organismer
    B) Livsmiljö är alltid en vattenmiljö
    C) Ekosystem kan inte vara på marken
    D) Livsmiljö samlar alla ekosystem
  • Vad kan vara ett positivt exempel på hur människor påverkar miljön?
    A) Nedhuggning av skog
    C) Föroreningar
    B) Återvinning och renovering
    D) Utvidgning av urbana områden
  • Vad kännetecknar ett subtropiskt klimat?
    A) Varma somrar och milda vintrar
    B) Kalla vintrar och varma sommardagar
    C) Hela året med konstant temperatur
    D) Mer nederbörd än solsken
  • Vad är en huvudorsak till avskogning?
    A) Naturliga katastrofer
    B) Jordbruk och urbanisering
    C) Bevarandeinitiativ
    D) Klimatförändringar
  • Vad är ett exempel på en miljöfråga?
    A) Olika kulturer
    B) Historia
    C) Litteratur
    D) Föroreningar och deras effekter
  • Vad kan man göra för att bidra till hållbar utveckling?
    A) Använda mer plast
    B) Minska matsvinn
    C) Köpa mer kläder
    D) Ignorera energiåtervinning

Resonerande frågor

  • Diskutera vikten av hållbar utveckling i dagens samhälle.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse för hållbarhetens betydelse.
  • Hur påverkar geografiska faktorer människors liv?
    Frågan ger eleverna en chans att utforska sambanden mellan geografi och sociala förhållanden.
  • Vilka strategier kan användas för att bevara olika vegetationszoner?
    Eleverna får möjlighet att presentera sina tankar kring bevarande och skydd av naturresurser.
  • Ge exempel på hur teknologiska framsteg kan bidra till att lösa miljöproblem.
    Frågan uppmuntrar eleverna att tänka innovativt kring teknologins roll i miljöfrågor.
  • Analysera effekterna av klimatförändringar på ett specifikt ekosystem.
    Detta ger elever möjlighet att visa på djup och analytisk förmåga i sitt resonemang.
  • Vad kan individer göra för att påverka sin egen miljöpåverkan?
    Elever kan kombinera personlig ansvarighet med bredare miljöfrågor i sin diskussion.
  • Vilken roll spelar utbildning i att öka medvetenheten om miljöfrågor?
    Elever ges här möjlighet att reflektera över utbildningens betydelse för miljöledarskap.
  • Beskriv hur befolkningstillväxt påverkar naturresurser.
    Detta ger elever fokus på samhällsutveckling och naturresurser i sina analyser.

Bedömning

Provets faktafrågor ger upp till 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera (totalt 24 poäng). För betyg E krävs minimum 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp