Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges klimat och väder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges klimat och väder, specifikt deras förståelse för olika klimatzoner, vädertypers påverkan på samhället samt faktorer som påverkar klimatet i Sverige.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på klimatet och vädret i Sverige. Vi kommer att lära oss om de olika klimatzonerna i Sverige, hur väder påverkar vår vardag, samt de faktorer som påverkar klimatet i vårt land.
Kunskapskrav
Eleven beskriver och förklarar Sveriges klimat och de olika vädertyperna samt deras inverkan på samhälle och natur.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är skillnaden mellan klimat och väder?
A) Klimat handlar om aktuella förhållanden, medan väder handlar om genomsnitt över tid.
B) Klimat är genomsnittliga väderförhållanden över tid, medan väder är de aktuella förhållandena.
C) Klimat handlar om förändringar i årstiderna, medan väder är vad som händer idag.
D) Klimat påverkas endast av mänskliga aktiviteter, medan väder inte gör det.
2. Vilken av följande klimatzoner finns i Sverige?
A) Tropiskt klimat
B) Ökenklimat
C) Tempererat klimat
D) Arktiskt klimat
3. Vad är en konsekvens av väder på jordbruket?
A) Jordbruk påverkas inte av väder.
B) Väder påverkar skördar och växtsäsonger.
C) Väder bestämmer vilken typ av djur som får hållas.
D) Väder påverkar endast skördarnas kvalitet.
4. Vilket väder är typiskt för vintern i Sverige?
A) Hög värme
B) Kraftigt regn
C) Snöfall eller minusgrader
D) Mycket sol
5. Vad avgör vilket klimat en region har?
A) Endast latitud
B) Latitud och havsströmmar
C) Enbart höjd över havet
D) Befolkningstäthet
6. Vilken typ av väder kan orsaka översvämningar?
A) Extremväder som kraftigt regn
B) Torrt och soligt väder
C) Värmeböljor
D) Vindbyar
7. Vad påverkar hur vädret kan variera under en vecka?
A) Djurens beteende
B) Atmosfäriska förhållanden
C) Människors aktiviteter
D) Jordens rotation
8. Vilken faktor påverkar mest hur vegetation ser ut i en klimatzon?
A) Befolkningens påverkan
B) Klimatet
C) Lokala lagar
D) Djurpopulationens storlek
9. Vilken av följande är inte en faktor som påverkar klimatet?
A) Latitud
B) Husens färg
C) Havsströmmar
D) Höjd över havet
10. Hur länge varar typiskt ett vädermönster?
A) Det kan variera, men oftast dagar till veckor.
B) Det är alltid ett genomsnitt över flera månader.
C) Det varar endast i timmar.
D) Det är alltid konstant.
11. Vilket av följande väderfenomen är en typ av extremväder?
A) Soligt väder
B) Storm
C) Lätt regn
D) Mild bris
12. Vad är en viktig anledning till att studera klimat och väder?
A) För att kunna planera och anpassa aktiviteter.
B) För att öka energikostnader.
C) För att påverka växhuseffekten.
D) För att undvika att odla.
13. Vad kan man använda för att mäta temperatur?
A) Vattenkanna
B) Termometer
C) Anemometer
D) Hygrometer
14. Vilken typ av väder kan påverka sportaktiviteter?
A) Regn
B) Normal temperatur
C) Klart väder
D) Låg luftfuktighet
15. Vilket av följande påståenden är korrekt?
A) Väder har ingen påverkan på människors liv.
B) Klimat och väder är samma sak.
C) Väder kan förändras snabbt, medan klimat är långsiktigt.
D) Växthusgaser påverkar endast klimatet, inte vädret.
Resonerande frågor
1. Beskriv vad som menas med klimatzoner och ge exempel på hur de kan påverka livet i Sverige. (Syftet är att möjliggöra en djupgående diskussion om hur klimatzoner korrelerar med livsmiljöer.)
2. Resonera kring hur extremväder, som stormar och översvämningar, kan påverka samhällen och ekonomier. (Syftet är att belysa samverkan mellan natur och samhälle.)
3. Analys av havsströmmarnas betydelse för Sveriges klimat. Hur skulle Sverige påverkas om dessa förändrades? (Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande kring klimatpåverkan.)
4. Diskutera hur mänsklig aktivitet kan förändra klimatet. Sätt in exempel från fältet. (Syftet är att förstå sambanden mellan mänsklighet och miljö.)
5. Reflektera över hur kunskapen om vädret kan påverka våra personliga beslut i vardagen. (Syftet är att belysa den praktiska tillämpningen av kunskap.)
6. Hur kan vi som samhälle förbereda oss bättre för väderrelaterade klimatförändringar? (Syftet är att diskutera beredskap och anpassning till väderförändringar.)
7. Resonera omkring varför det är viktigt att förstå skillnaden mellan klimat och väder när vi talar om miljöfrågor. (Syftet är att knyta an klimat och väder till aktuella miljödebatter.)
8. Hur påverkar barn och ungas uppfattning om väder och klimat deras framtidsutsikter och intressen? (Syftet är att uppmuntra till reflektion om långsiktiga konsekvenser av miljöutbildning.)
Bedömning
Provets faktafrågor ger upp till 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 8 poäng, där varje fråga kan ge max 2 poäng beroende på djup och relevans i argumentationen.
Minst 8 poäng krävs för betyg E, vilket innebär att eleverna måste svara korrekt på 8 faktafrågor. För betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor). För att få A behöver eleven minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).