Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Centrala begrepp och källkritik
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevens kunskaper och förståelse för centrala begrepp inom historia samt deras förmåga att använda källkritik i analys av historiska källor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
- Centrala ord och begrepp inom historia, samt hur dessa kan användas för att förstå historiska händelser och samband.
- Historiska källor, deras användning och hur de kan bidra till att förstå historia. [Lgr 22, Historia, Åk. 6]
Betygskriterier
- Elven kan använda ämnesspecifika ord och begrepp på ett enkelt sätt.
- Eleven kan beskriva och ge exempel på hur historiska källor används. [Lgr 22, Historia, Åk. 6]
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder begreppet “historia”?
A) Studiet av framtiden
B) Studiet av nutida händelser
C) Studiet av människors förflutna och historiska händelser
D) Studiet av geografi
C) Studiet av människors förflutna och historiska händelser - Vilken typ av historisk källa är en dagbok?
A) Muntlig källa
B) Skriftlig källa
C) Materiell källa
D) Visuell källa
B) Skriftlig källa - Vad innebär källkritik?
A) Att läsa många böcker
B) Att analysera och bedöma källors trovärdighet
C) Att skriva sin egen historia
D) Att samla in fotografier
B) Att analysera och bedöma källors trovärdighet - Vilken av följande källor är en materiell källa?
A) En tidning
B) En statue
C) En intervju
D) En film
B) En statue - Varför är det viktigt att studera historia?
A) För att förstå vår nutid
B) För att få högsta betyg
C) För att kunna påverka framtiden
D) För att förbättra sin skrivförmåga
A) För att förstå vår nutid - En historisk källa kan vara…
A) Endast skriftlig
B) Muntlig eller visuell men aldrig materiell
C) Skrivna dokument, objekt eller vittnesmål
D) Endast böcker och tidskrifter
C) Skrivna dokument, objekt eller vittnesmål - Vilken av följande personer skulle kunna vara en historisk källa?
A) En tidskrift
B) En levande person som bevittnat en händelse
C) En roman
D) En tecknad film
B) En levande person som bevittnat en händelse - Vad menas med “centrala begrepp” i historia?
A) Ord som är svåra att förstå
B) Begrepp som hjälper oss att förstå historiska sammanhang
C) Ovanliga ord som ingen använder
D) Framträdande personer i historien
B) Begrepp som hjälper oss att förstå historiska sammanhang - När uppstod källkritik som begrepp?
A) Under medeltiden
B) Under renässansen
C) På 1900-talet
D) Det finns ingen specifik tid
C) På 1900-talet - Vilken källa ger direkt information om en historisk händelse?
A) En sekunda källa
B) En primär källa
C) En referenskälla
D) Ingen källa
B) En primär källa - Källkritik inkluderar att ställa frågor som…
A) När och var skrevs källan?
B) Hur många sidor har boken?
C) Vem skrev boken?
D) Vilket språk är boken skriven på?
A) När och var skrevs källan? - Historiska källor används för att…
A) Avslöja hemligheter
B) Bekräfta myter
C) Förstå och analysera tidigare händelser
D) Samla pengar
C) Förstå och analysera tidigare händelser - Varför kan det vara bra att använda flera källor?
A) För att göra det enklare
B) För att få en bredare och mer objektiv bild
C) För att göra det svårare
D) För att testa sina egna åsikter
B) För att få en bredare och mer objektiv bild - En “källa” kan vara…
A) Endast bok
B) Alltid positiv
C) Varje dokument eller objekt som ger historisk information
D) Endast gammal
C) Varje dokument eller objekt som ger historisk information - Vad är en av implikationerna av att vara källkritisk?
A) Man kan lita blint på källor
B) Man utvecklar en förståelse för olika perspektiv inom historia
C) Man sparar tid
D) Man undviker att läsa
B) Man utvecklar en förståelse för olika perspektiv inom historia
Resonerande frågor
- Hur kan vi förstå vår nutid genom att studera historiska händelser?
Syftet med denna fråga är att låta eleverna koppla historiska händelser till aktuella samhällsfrågor, vilket visar deras djupare förståelse och kritiska tänkande. - Varför är källkritik viktigt i vår moderna värld?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över betydelsen av källkritik i dagens informationssamhälle. - Hur kan historiska källor påverka vår uppfattning om en händelse?
Frågan syftar till att eleverna ska analysera hur olika källor kan ge olika perspektiv på samma händelse. - Om en historisk källa visar sig vara felaktig, hur kan det påverka vår förståelse av det förflutna?
Eleverna får möjlighet att resonera kring konsekvenserna av felaktiga källor och deras inverkan på historiens berättelser. - Hur kan vi använda källkritik för att bedöma dagens nyhetsmedier?
Här får eleverna koppla de kunskaper de fått om källkritik till vår samtid och nyhetsinformation. - Hur skulle historia kunna se ut om källkritik inte fanns?
Denna fråga låter eleverna föreställa sig ett scenario utan källkritik och vad det skulle betyda för vår förståelse av historia. - Diskutera hur olika perspektiv på en historisk händelse kan samexistera.
Eleverna får reflektera över mångfalden i historieuppfattning och diskutera vikten av olika synsätt.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje korrekt svar på en faktafråga ger 1 poäng, medan varje resonerande fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djup och insikter i svaret.
- För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
- För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.