Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Drottning Margareta Leijonhjerte: En drottning i skuggan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för Drottning Margareta Leijonhjerta och hennes betydelse i svensk historia, samt hur hennes liv speglar kvinnors roller under hennes tid.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få inblick i betydelsefulla personer i Sveriges historia, särskilt kvinnor och deras inflytande, och hur Margareta Leijonhjerte spelade en roll under en tid av politisk oro och förändring.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Margareta Leijonhjerte?
A) En känd författare
B) En kunglig rådgivare
C) En drottning
D) En historisk person under 1500-talet
2. Vad var Gustav Vasas relation till Margareta?
A) Hon var hans hustru
B) Hon var hans syster
C) Hon var hans dotter
D) Hon var hans kusin
3. Vilken roll hade Margareta Leijonhjerte efter Gustav Vasas död?
A) Hon blev drottning igen
B) Hon var en politisk aktör
C) Hon drog sig tillbaka från offentligheten
D) Hon flyttade utomlands
4. Vad bidrog Margareta med under Gustav Vasas regeringstid?
A) Hon kämpade krig
B) Hon gav råd och stöd
C) Hon byggde skolor
D) Hon reste mycket
5. Vad är en av de viktiga lärdomarna från Margareta Leijonhjertas liv?
A) Att kvinnor inte kan påverka
B) Att osynligt ledarskap kan vara av stor betydelse
C) Att kungar alltid har mer makt
D) Att historia handlar om män
6. Vilken betydelse hade Margareta för framtiden av svenska regenter?
A) Hon skapade lagar
B) Hon formade kungarnas värderingar
C) Hon tog kontroll över landet
D) Hon reste utomlands
7. Vad var en av utmaningarna för Margareta efter Gustav Vasas död?
A) Att hantera maktbalansen
B) Att fly från Sverige
C) Att leda armén
D) Att utbilda soldater
8. Vilket citat kopplar nära till Margareta Leijonhjertas liv?
A) “Bakom varje man står en kvinna.”
B) “Det är alltid män som styr.”
C) “Kvinnor är ofta de osynliga pelarna i ett samhälle.”
D) “Historien handlar bara om krig.”
9. Varför är Margareta Leijonhjerte en viktig figur i svensk historia?
A) Hon var en krigshjälte
B) Hon var en diplomat
C) Hennes politiska inflytande i sitt förhållande till makten
D) Hon skrev mycket litteratur
10. Vilket århundrade levde Margareta Leijonhjerta i?
A) 1400-talet
B) 1500-talet
C) 1600-talet
D) 1700-talet
11. Vilken typ av liv led Margareta Leijonhjerta som drottning?
A) Hon var i ständig konflikt
B) Hon var en djup och reflekterande ledare
C) Hon reste mycket
D) Hon var isolerad från andra
12. Vad anses vara en av Margareta Leijonhjertas viktigaste gärningar?
A) Att skapa nya lagar
B) Att vägleda sina barn politiskt
C) Att leda landet i krig
D) Att bygga palats
13. Hur påverkade Margareta synen på kvinnor i politiska roller under hennes tid?
A) Hon visade att kvinnor kunde vara inflytelserika
B) Hon visade att kvinnor inte bör påverka
C) Hon förde kvinnor tillbaka till hushållen
D) Hon var osynlig i historien
14. Vad karakteriserade Margareta Leijonhjerte som person?
A) Hon var en krigare
B) Hon var strategisk och omtänksam
C) Hon var bara en trogen hustru
D) Hon var ointresserad av politik
15. Vad lär vi oss av Margareta Leijonhjertas liv idag?
A) Makt är allt
B) Historien är enbart manlig
C) Kvinnors bidrag är avgörande för historien
D) Ingen bör studera historia
Resonerande frågor
1. Reflektera över Margareta Leijonhjertas roll som politisk aktör. Hur tror du att hennes strategier påverkade maktbalansen?
Syftet är att eleverna ska analysera Margareta Leijonhjertas strategier och politiska handlingar och deras påverkan.
2. Diskutera hur Margareta Leijonhjertas liv har påverkat senare generationers syn på kvinnors roller i politiken. Vilka exempel kan kopplas till aktuella händelser idag?
Denna fråga syftar till att eleverna ska jämföra historiska och moderna perspektiv och förstå historiska konsekvenser.
3. Hur skulle Sverige sett ut idag om Margareta Leijonhjerta aldrig hade existerat? Vilka historiska faktorer skulle ha förändrats?
Syftet här är att stimulera kreativ och kritisk tänkande, samt förmågan att historiskt analysera.
4. Vilken betydelse hade Margareta Leijonhjerta för sin tids kvinnor? Hur kan hennes liv inspirera dagens kvinnor?
Eleverna får här möjlighet att reflektera över jämställdhet och kvinnors rättigheter, både historiskt och idag.
5. Diskutera varför det är viktigt att inkludera kvinnor som Margareta Leijonhjerta i historieskrivningen. Hur formar detta vår förståelse av historia?
Frågan syftar till att uppmuntra diskussion om historiens objektivitet och representation.
6. Reflektera över hur personliga erfarenheter avledande till politiska förändringar. Kan du ge exempel på moderna ledare som påverkats av sina bakgrunder?
Här får eleverna möjlighet att koppla historiska exempel till nuvarande samhällsfrågor.
7. Vad skulle du säga är Margareta Leijonhjertas mest betydelsefulla arv? Hur kan detta förstås i dagens samhälle?
Syftet är att få elever att aktivt diskutera och formulera betydande historiska arv och deras relevans idag.
8. Vilka likheter ser du mellan Margareta Leijonhjerta och moderna kvinnliga ledare? Vad kan vi lära av dessa likheter?
Denna fråga utmanar eleverna att koppla historia till nuläget och att se trender i ledarskap och kön.
Bedömning
Provet bedöms med poängsystem där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. Totalt kan eleverna få maximalt 30 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).