Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kungen Gustav Vasa: Fadern till Sverige som vi känner det
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Gustav Vasas liv, politik och reformer samt hans betydelse för Sveriges utveckling under 1500-talet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om de viktiga händelserna i Sveriges historia, speciellt hur olika regenter bidragit till nationens utveckling, samt hur Gustav Vasa påverkade Sveriges politiska och religiösa landskap under 1500-talet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
- Vem var Gustav Vasa?
- A) En svensk filosof
- B) En kung som bidrog till Sveriges enande
- C) En upptäcktsresande
- D) En svensk poet
- Vilken viktig händelse var Dackefejden?
- A) Ett handelsavtal
- B) Ett uppror mot Gustav Vasa
- C) En strid om tronen
- D) En fredsförhandling
- Vad innebar reformationen för Sverige?
- A) Förändring av kungamakten
- B) Övergång till protestantismen
- C) En ny konstitution
- D) Inledning av krig
- Vilka reformer genomförde Gustav Vasa?
- A) Agrar reform
- B) Kyrkoreform och centralisering av makten
- C) Skolreform
- D) Ingen reform
- Vad inspirerade Gustav Vasa i sin kamp mot Kristian II?
- A) Krig och konflikter i Europa
- B) Sveriges frihet och enande
- C) Ekonomiska intressen
- D) Religiösa tvister
- Vilken betydelse har Gustav Vasa för den svenska statens utveckling?
- A) Han gjorde Sverige enat och starkt
- B) Han lade grunden för en stark centralmakt
- C) Han orsakade inbördeskrig
- D) Han avskaffade monarkin
- Vilka var Gustav Vasas barn?
- A) Johan III och Karl IX
- B) Lars och Björn
- C) Hans och Erik
- D) Olof och Gustav
- Vilket år blev Gustav Vasa kung av Sverige?
- A) 1492
- B) 1523
- C) 1531
- D) 1544
- Hur förändrades makten i Sverige under Gustav Vasas regeringstid?
- A) Makten centraliserades
- B) Makten decentraliserades
- C) Makten delades mellan adeln
- D) Makten blev mer folkstyrd
- Vad innebar Gustav Vasas citat “Det är en stor skillnad mellan att vara en kung och att vara en kung av folket”?
- A) Makten är en ensam börda
- B) Vikten av att vara folkets representant
- C) Kungens liv är fyllt av rikedomar
- D) Folket är alltid emot kungen
- Vilken roll spelade Gustav Vasas dynasti i Sveriges historia?
- A) Inga viktiga roller
- B) Skapade förvirring och konflikt
- C) Stabiliserade och formade framtiden för Sverige
- D) Försvagade landet
- Vad karaktäriserade Gustav Vasas regeringstid i kulturell aspekter?
- A) Ingen kulturell utveckling
- B) Stöd för konst och litteratur
- C) Förbud mot all kultur
- D) Endast fokus på krig
- Vad handlade Gustav Vasas konflikter med den danska kungen om?
- A) Kontroll över Sverige och maktfrågor
- B) Handelsavtal
- C) Religion
- D) Kulturella frågor
- Vad var en av de långsiktiga effekterna av Gustav Vasas reformer?
- A) Ett splittrat land
- B) Etablering av en stark centralmakt
- C) En återgång till feodalism
- D) Ingen effekt
- Vad var syftet med Gustav Vasas kyrkoreform?
- A) Att slå ner all religion
- B) Att minska kyrkans makt och styra över religionen
- C) Att sprida katolicismen
- D) Att stödja påven
Resonerande frågor
- Diskutera hur Gustav Vasas ledarstil skiljde sig från tidigare svenska kungar. Frågan ger eleverna möjlighet att visa djupgående kunskap om kungens unika egenskaper.
- Reflektera över vilken inverkan Gustav Vasas reformer har haft på senare svenska politiska ledare. Eleverna kan här visa sin förståelse för långsiktig påverkan i historien.
- Hur kan vi relatera Gustav Vasas beslut och handlingar till dagens politiska frågor? Denna fråga låter eleverna dra paralleller mellan dåtid och nutid.
- Analysera den dynamik som skapades mellan stat och kyrka under Gustav Vasas tid. Elever får möjlighet att diskutera maktförhållanden och påverkan.
- Vilka tekniker använde Gustav Vasa för att stärka sin maktposition? Frågan låter eleverna visa kunskap om politiska strategier.
- Hur skulle Sverige ha sett ut idag om Gustav Vasa inte hade blivit kung? Här får eleverna möjlighet att tänka kritiskt och spekulativt kring historia.
- Vilka andra regenter kan jämföras med Gustav Vasa och varför? Denna fråga ger möjlighet att koppla samman olika historiska kontexter.
- Beskriv hur Gustav Vasas arv fortsatt att påverka Sverige fram till idag. Eleverna kan visa förståelse för historiska linjers långsiktiga konsekvenser.
Bedömning
Provets totala poäng: 39 punkter. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).