“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kungen Karl X Gustav: Krigarkungen och hans tid
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Karl X Gustavs liv, hans militära strategier samt hur han bidrog till Sveriges stormaktstid. Provets frågor syftar till att fånga både fakta och djupare förståelse för ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om Karl X Gustavs liv och regeringstid, särskilt hans strategiska militära beslut och hur han bidrog till att stärka Sveriges makt under den tidiga moderna perioden, inklusive hans roll i krigen mot Danmark och Polen.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
- Vilket krig var Karl X Gustav mest känt för?
A) Finska kriget
B) Skånska kriget
C) Nordiska kriget
D) Torstensonska kriget - När blev Karl X Gustav kung av Sverige?
A) 1654
B) 1620
C) 1654
D) 1660 - Vilken strategi använde Karl X Gustav under sina krig?
A) Stående armé
B) Rörelsekrigföring
C) Belägringar
D) Starkt försvar - Vad var en konsekvens av Karl X Gustavs död?
A) Stabilitet i Sverige
B) Större makt till Danmark
C) Politisk osäkerhet
D) Mer makt till adeln - Hur påverkade hans strategier den svenska armén?
A) Försämrade moral
B) Ökade effektivitet
C) Minskat antal soldater
D) Inga förändringar - Vad hette Karl X Gustavs mor?
A) Elisabet
B) Maria
C) Kristina
D) Sofia - Vilket år dog Karl X Gustav?
A) 1660
B) 1660
C) 1663
D) 1656 - Vad var Karl X Gustavs relation till Danmark?
A) Allierad
B) Den fiende
C) Motståndare
D) Neutral - Vilken av följande titlar hade Karl X Gustav?
A) Hertig av Skåne
B) Kung av Sverige
C) Furste av Finland
D) Greve av Göteborg - Vad var en viktig faktor i hans militära framgångar?
A) Svag diplomati
B) Strategiska allianser
C) Liten armé
D) Interna konflikter - Vilken var en av Karl X Gustavs visioner för Sverige?
A) Allians med Ryssland
B) Styrka i utrikespolitik
C) Neutralitet
D) Expansion österut - Vad var en av hans viktigaste segrar?
A) Slaget vid Lützen
B) Slaget vid Nyborg
C) Slaget vid Stäket
D) Slaget vid Breitenfeld - Hur förändrades Sverige under Karl X Gustavs regeringstid?
A) Minskad befolkning
B) Ökning av territorium
C) Stagnation
D) Ingen förändring - Vilket land stod i konflikt med Sverige under hans styre?
A) Norge
B) Danmark
C) Finland
D) Estland - Vilken typ av taktiker använde Karl X Gustav?
A) Passiv defensiv
B) Snabba offensiver
C) Grönlandsstrategi
D) Belägring - Hur beskrev samtidens människor Karl X Gustav?
A) Som en dålig strategist
B) Som en krigarkung
C) Som en diplomat
D) Som en svag ledare
Resonerande frågor
- Diskutera hur Karl X Gustavs strategiska beslut har påverkat dagens Sverige.
Syftet är att se hur eleverna kan koppla historiska beslut till nutida konsekvenser. - Reflektera över de etiska aspekterna av krigföring under Karl X Gustavs tid.
Frågan ger elever möjligheten att visa djupare insikter och analysera historiska händelser. - Hur skulle Sverige kunna se ut idag om Karl X Gustav inte hade blivit kung?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring alternativhistorier. - Vilken roll tror du att propaganda spelade under Karl X Gustavs tid?
Elever ska kunna resonera kring informationshantering och dess påverkan på samhället. - Analys av Karl X Gustavs ledarskap och hur det kan jämföras med moderna ledare.
Denna fråga uppmanar till att analysera och jämföra historiska och samtida kontexter. - I vilken utsträckning skiljer sig Karl X Gustavs krig från moderna konflikter?
Frågan ger elever möjlighet att visa sin förståelse för hur krigföring har utvecklats. - Vad kan vi lära oss av Karl X Gustavs strategier i dagens värld?
Denna öppna fråga syftar till att dra lärdom av historia i samtida sammanhang. - Hur viktig tror du karaktären Karl X Gustav var för Sveriges nationella identitet?
Syftet är att få eleverna att resonera kring identitet och kulturhistoria.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. Totalt kan eleverna få 30 poäng. För att nå olika betygsnivåer gäller följande:
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt (inklusive 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng totalt (inklusive 5 poäng från resonerande frågor).
“`