“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kungen Carl IX: En ny början för Sverige
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för Carl IX:s regeringstid och dess betydelse för Sveriges stabilisering efter en period av osäkerhet. Provets frågor ska ge eleverna möjlighet att delge vad de lärt sig under lektionerna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om hur Carl IX:s regeringstid bidrog till att stabilisera Sverige efter den osäkerhet som präglade perioden efter Erik XIV. Fokus kommer även att ligga på betydande politiska beslut och förändringar i det svenska samhället under hans styre.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Carl IX?
A) Erik XIV
B) Gustav Vasa
C) **Carl IX**
D) Karl XI
2. Vilket år tillträdde Carl IX som kung?
A) 1600
B) **1604**
C) 1611
D) 1599
3. Vad kallades den period som präglade Carl IX:s regeringstid?
A) Stormaktstiden
B) **Svante Sture-epoken**
C) Vasatiden
D) Medeltiden
4. Vilken utmaning stod Carl IX inför när han blev kung?
A) Invasioner av utländska makter
B) Ekonomisk recession
C) **Politisk instabilitet**
D) Hungersnöd
5. Hur påverkade Carl IX relationerna med adeln?
A) Han isolerade adeln
B) **Han samarbetade med dem**
C) Han avskaffade adeln
D) Han förföljde adeln
6. Vilken av följande åtgärder vidtog Carl IX för att stabilisera landet?
A) Förbjöd alla politiska partier
B) **Återställde ordning och stabilitet**
C) Skapade en ny religion
D) Införde skatter på mat
7. Hur hjälpte Carl IX till att förändra Sveriges politik?
A) Genom att föra krig
B) **Genom politiska reformer**
C) Genom att avsäga sig tronen
D) Genom att lämna landet
8. Vad var en av Carl IX:s huvudambitioner som kung?
A) Att erövra nya länder
B) **Att stabilisera Sverige**
C) Att göra Sverige till en stormakt
D) Att återuppta handelsavtal med andra länder
9. Vilken händelse skedde strax efter att Carl IX blev kung?
A) Kungen dog
B) Han började kriga
C) **Han mötte olika utmaningar**
D) Han gifte sig
10. Vad kan man säga om Carl IX:s arv?
A) Det hade ingen betydelse
B) **Det har påverkat framtida regenter**
C) Det var kortvarigt
D) Det leddes av motgångar
11. Vilket av följande var en viktig aspekt av Carl IX:s styre?
A) Att splittra landet
B) **Att ena de olika maktgrupperna**
C) Att erövra grannländer
D) Att införa ny teknologi
12. Vilken uppgift gavs eleverna i aktivitet delen av lektionsplaneringen?
A) Att skriva rapporter
B) **Att skapa affischer**
C) Att diskutera i par
D) Att leka rollspel
13. Vad handlade diskussionen under sammanfattningen om?
A) Skapa videos
B) **Vad eleverna hade lärt sig**
C) Att läsa böcker
D) Att göra läxor
14. Varför är citatet av Carl IX relevant för lektionen?
A) Det är upptaget ur en bok
B) **Det beskriver hans utmaningar**
C) Det är en känd fras
D) Det har ingen koppling
15. Vad krävdes för att vara en lyckad regent enligt Carl IX:s synsätt?
A) Att vara populär
B) **Att vara beslutsam och navigera genom svårigheter**
C) Att alltid vara enig med adeln
D) Att undvika alla konflikter
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Carl IX:s politik skiljde sig från hans föregångares. Syftet är att reflektera över skillnader och likheter i ledarskapsstil.
2. Reflektera över betydelsen av Svante Sture-epoken i förhållande till Carl IX:s regeringstid. Detta ger möjlighet att analysera en tidsperiods påverkan på efterföljande ledarskap.
3. Hur skulle Carl IX:s utmaningar som kung kunna jämföras med moderna ledares utmaningar? Frågan öppnar för samtal om tidlös ledarskapsprinciper.
4. Vilka lärdomar kan dras från Carl IX:s erfarenheter att leda under osäkerhet? Här ges eleverna möjlighet att koppla historiska exempel till nutid.
5. Diskutera hur relationen mellan kungamakten och adeln kan ha påverkat Sveriges utveckling. Frågan ger insikt i maktbalansens betydelse i historiska sammanhang.
6. Hur tror du att Carl IX:s beslut har påverkat Sveriges politiska struktur idag? Detta uppmuntrar till att tänka kritiskt kring historiska konsekvenser.
7. Resonera över de metoder som Carl IX använde för att hantera motgångar. Frågan möjliggör diskussion kring olika strategier och ledarskapstekniker.
8. Hur har Carl IX:s styre och arv bidragit till det moderna Sverige? Här erbjuds chansen att koppla historiska händelser till dagens samhälle.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där 15 poäng kommer från faktafrågorna och 15 poäng från de resonerande frågorna.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`