Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kungen Christian II: En kontroversiell regent

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för Kungen Christian II:s tid som regent och de viktiga händelser som präglade hans styre. Provets innehåll fokuserar på att ge insikt i hur Christian II påverkat Sveriges historia och de sociala strukturer som formats under hans regeringstid.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om tidsperioder i Sveriges historia, med fokus på viktiga personer och deras betydelse i samhällsutvecklingen, samt om hur regenter har påverkat både politiska och sociala strukturer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för viktiga händelser och personer under olika tidsepoker i Sveriges historia.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Kungen Christian II?

A. En dansk kung

B. En svensk kung

C. En norsk kung

D. **En kontroversiell regent**

2. Vad kännetecknar Christian II:s styre?

A. **Tyranni**

B. Demokrati

C. Anarki

D. Monarki

3. Vilken händelse kallas Stockholms blodbad?

A. En kunglig ceremoni

B. **En massaker på adelsmän i Sverige**

C. En fredsförhandling

D. En handelskonferens

4. Hur kom Christian II att påverka relationerna mellan Sverige och Danmark?

A. Genom att stärka dem

B. **Genom att försvaga dem**

C. Genom att ignorera dem

D. Genom att förena dem

5. Vad ledde till Christian II:s avsättning?

A. Folkligt stöd

B. **Motståndarnas kamp**

C. Utländsk intervention

D. Rika donatorer

6. Vilket år inträffade Stockholms blodbad?

A. 1512

B. **1520**

C. 1535

D. 1540

7. Vilken av följande påståenden beskriver bäst Christian II:s rykte?

A. En älskad ledare

B. **En hatad tyrann**

C. En respekterad diplomat

D. En populär reformator

8. Hur många familjer drabbades av Stockholms blodbad?

A. 50

B. 100

C. **70**

D. 80

9. Vilket land var Christian II:s hemland?

A. Sverige

B. **Danmark**

C. Norge

D. Finland

10. Vad var en av de mest kända av Christian II:s handlingar?

A. Fredsavtal

B. **Blodbadet**

C. Bygga ett slott

D. Skapa ett universitet

11. Hur betraktas Christian II i dagens samhälle?

A. Som en hjälte

B. **Som en kontroversiell figur**

C. Som en myt

D. Som en anonym person

12. Vilken händelse ledde direkt till Christian II:s fall?

A. En konspiration

B. **Maktkamp**

C. Utlandets påverkan

D. Naturkatastrof

13. Vad handlar läromedlet mest om angående Christian II?

A. **Hans tyranniska styre**

B. Hans militärtaktik

C. Hans diplomatiska sidor

D. Hans bidrag till konsten

14. När avtackades Christian II från tronen?

A. 1525

B. **1520**

C. 1530

D. 1535

15. Vad kan Christian II:s tid som kung lära oss?

A. **Att makt kan påverka samhällsstrukturer**

B. Att all makt leder till välstånd

C. Att kungar alltid är rättvisa

D. Att historia inte upprepar sig

Resonerande frågor

1. Vad anser du om Christian II:s beslut att genomföra Stockholms blodbad, och vilka konsekvenser ledde det till?

Syftet med frågan är att få eleverna att kritiskt reflektera över historiska händelser.

2. Hur skulle Sveriges historia sett ut om Christian II inte haft makten? Diskutera möjliga alternativ.

Frågan syftar till att uppmuntra kreativt och logiskt tänkande.

3. Analysera hur Christian II:s ledarskap kan jämföras med andra regenter från samma tidsperiod.

Eleven ges möjlighet att utföra en djupgående analys och jämförelse av olika styren.

4. Vad säger Kungen Christian II:s historia oss om makt och ansvar? Diskutera.

Frågan syftar till att knyta an till moderna finnande av maktens roll.

5. Vilka moral dilemman anser du fanns i Christian II:s beslut och styrning? Resonera kring detta.

Denna fråga bygger på att ställa elever inför och främja kritiskt tänkande.

6. Hur påverkar vår förståelse av Christian II:s historia dagens syn på makt?

Frågan uppmanar elever att reflektera över hur historia påverkar nutiden.

7. Vad lär du dig av Christian II:s regentskap som kan tillämpas idag?

Elever ges möjlighet att formulera egna lärdomar och tankar kring makt.

8. Vilken roll spelar berättelsen om Christian II i dagens historiska diskurs? Diskutera.

Frågan syftar till att öppna för diskussion och reflektion över aktuellt i historieskrivning.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 30 poäng (2 poäng per fråga) och resonerande frågor ger maximalt 10 poäng (5 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).