Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Historia – Sverige på 1700-talet

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Sverige på 1700-talet

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll såsom:
– “Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800: Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.”

Kunskapskrav

Provets utformning relaterar till kunskapskrav som berör:

  1. Eleverna ska kunna redogöra för centrala händelser och aktörer i svensk historia under 1700-talet.
  2. Eleverna ska kunna använda begrepp och historiska källor för att analysera och tolka det förflutna.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket år inträffade slaget vid Lützen?
    • A) 1632
    • B) 1632
    • C) 1628
    • D) 1640
  2. Vem var Sveriges kung under Stora nordiska kriget?
    • A) Gustav II Adolf
    • B) Karl XII
    • C) Oskar II
    • D) Gustav III
  3. Vilken av följande händelser ledde till Sveriges finanskris under 1700-talet?
    • A) Stora nordiska kriget
    • B) Gustav III:s statskupp
    • C) Reformationen
    • D) Slaget vid Poltava
  4. Vilket av följande yrken var vanligt för män under 1700-talet i Sverige?
    • A) Skollärare
    • B) Soldat
    • C) Skomakare
    • D) Kock
  5. Vad kallas den period av jordbrukets omvandling som började på 1700-talet?
    • A) Vikingatiden
    • B) Medeltiden
    • C) Den agrara revolutionen
    • D) Industrialismen
  6. Vad var syftet med den så kallade “Karolinska tiden”?
    • A) Att stärka centralmakten
    • B) Att bevara feodalismen
    • C) Att utöka handeln
    • D) Att invadera Norge
  7. När avskaffades ståndssamhället i Sverige?
    • A) 1718
    • B) 1809
    • C) 1814
    • D) 1820
  8. Vad var den viktiga händelsen år 1772 i svensk historia?
    • A) Regeringsformen antas
    • B) Karl XII:s död
    • C) Gustav III:s statskupp
    • D) Kriget mot ryssarna
  9. Vilken av följande grupper hade mest makt i ståndssamhället?
    • A) Borgare
    • B) Bönder
    • C) Adel
    • D) Präster
  10. Vad innebar det svenska “Östersjöväldet”?
    • A) Sveriges dominans i norra Europa
    • B) Sveriges kontroll över handel i Östersjöområdet
    • C) Sveriges kontroll över Norge
    • D) Sveriges expansion till Ryssland
Resonerande frågor
  1. Hur påverkade det Stora nordiska kriget Sveriges politiska och ekonomiska situation under 1700-talet? (Syftet är att låta eleverna analysera krigets långtgående effekter.)
  2. Diskutera hur dagens samhälle kan se tillbaka på 1700-talet och använda historiska händelser för att förstå samtida frågor. (Denna fråga förväntar sig att eleverna kopplar historiska perspektiv till nutidsfrågor.)
  3. Vad kan man lära sig om makt och motstånd genom att studera 1700-talets uppror i Sverige? (Syftet är att låta eleverna reflektera över begrepp som makt och hur dessa relationer har förändrats över tid.)
  4. Vilken roll spelade kulturella förändringar under 1700-talet för utvecklingen av svenskt samhälle? (Eleverna kan granska betydelsen av kultur och konst under en viss tidsperiod.)
  5. Analysera skillnaderna i levnadsvillkor mellan olika grupper i samhället under 1700-talet och hur dessa återspeglar det svenska ståndssamhället. (Syftet är att låta eleverna visa kunskap om sociala hierarkier och deras konsekvenser.)
Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Totalt 10 poäng, 1 poäng per korrekt svar.
  • Resonerande frågor: Totalt 10 poäng, 2 poäng per fråga.

Poängkrav:
E-nivå: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp
×