Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Sverige på 1700-talet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll såsom:
– “Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800: Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.”
Kunskapskrav
Provets utformning relaterar till kunskapskrav som berör:
- Eleverna ska kunna redogöra för centrala händelser och aktörer i svensk historia under 1700-talet.
- Eleverna ska kunna använda begrepp och historiska källor för att analysera och tolka det förflutna.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år inträffade slaget vid Lützen?
- A) 1632
- B) 1632
- C) 1628
- D) 1640
- Vem var Sveriges kung under Stora nordiska kriget?
- A) Gustav II Adolf
- B) Karl XII
- C) Oskar II
- D) Gustav III
- Vilken av följande händelser ledde till Sveriges finanskris under 1700-talet?
- A) Stora nordiska kriget
- B) Gustav III:s statskupp
- C) Reformationen
- D) Slaget vid Poltava
- Vilket av följande yrken var vanligt för män under 1700-talet i Sverige?
- A) Skollärare
- B) Soldat
- C) Skomakare
- D) Kock
- Vad kallas den period av jordbrukets omvandling som började på 1700-talet?
- A) Vikingatiden
- B) Medeltiden
- C) Den agrara revolutionen
- D) Industrialismen
- Vad var syftet med den så kallade “Karolinska tiden”?
- A) Att stärka centralmakten
- B) Att bevara feodalismen
- C) Att utöka handeln
- D) Att invadera Norge
- När avskaffades ståndssamhället i Sverige?
- A) 1718
- B) 1809
- C) 1814
- D) 1820
- Vad var den viktiga händelsen år 1772 i svensk historia?
- A) Regeringsformen antas
- B) Karl XII:s död
- C) Gustav III:s statskupp
- D) Kriget mot ryssarna
- Vilken av följande grupper hade mest makt i ståndssamhället?
- A) Borgare
- B) Bönder
- C) Adel
- D) Präster
- Vad innebar det svenska “Östersjöväldet”?
- A) Sveriges dominans i norra Europa
- B) Sveriges kontroll över handel i Östersjöområdet
- C) Sveriges kontroll över Norge
- D) Sveriges expansion till Ryssland
Resonerande frågor
- Hur påverkade det Stora nordiska kriget Sveriges politiska och ekonomiska situation under 1700-talet? (Syftet är att låta eleverna analysera krigets långtgående effekter.)
- Diskutera hur dagens samhälle kan se tillbaka på 1700-talet och använda historiska händelser för att förstå samtida frågor. (Denna fråga förväntar sig att eleverna kopplar historiska perspektiv till nutidsfrågor.)
- Vad kan man lära sig om makt och motstånd genom att studera 1700-talets uppror i Sverige? (Syftet är att låta eleverna reflektera över begrepp som makt och hur dessa relationer har förändrats över tid.)
- Vilken roll spelade kulturella förändringar under 1700-talet för utvecklingen av svenskt samhälle? (Eleverna kan granska betydelsen av kultur och konst under en viss tidsperiod.)
- Analysera skillnaderna i levnadsvillkor mellan olika grupper i samhället under 1700-talet och hur dessa återspeglar det svenska ståndssamhället. (Syftet är att låta eleverna visa kunskap om sociala hierarkier och deras konsekvenser.)
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
- Faktafrågor: Totalt 10 poäng, 1 poäng per korrekt svar.
- Resonerande frågor: Totalt 10 poäng, 2 poäng per fråga.
Poängkrav:
E-nivå: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
C-nivå: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)