Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Vasa
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper om Vasa och dess betydelse i svensk historia samt hur makt och teknik samverkar under stormaktstiden. Provets frågor är utformade för att både testa faktakunskaper och förmågan att resonera kring historiska händelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800.
- Kampen om den politiska makten i Norden.
- Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige.
- Uppror och motstånd mot kungamakten.
Betygskriterier
Eleven visar grundläggande kunskaper om historiska förhållanden och beskriver likheter och skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnet. [Lgr 22, Historia, Åk. 6]
Prov
Faktafrågor
- När sjösattes Vasa?
- 1628
- 1632
- 1618
- 1628
- Vilken av följande faktorer bidrog mest till att Vasa sjönk?
- Överlastad med kanoner
- Instabil konstruktion
- Hårda vindar
- Brister i besättningens träning
- Vem var kungen under tiden för Vasa?
- Karl IX
- Gustav II Adolf
- Gustav Vasa
- Erik XIV
- Vad symboliserar Vasa för Sverige?
- Kriget mot Ryssland
- Stormaktstiden
- Reformationen
- Den svenska flottan
- Vad hände med Vasa efter att den sjösattes?
- Den sjönk
- Den blev ett krigsskepp
- Den återvände till varvet
- Den blev museum
- Vilket material användes främst för att bygga Vasa?
- Stål
- Teak
- Ek
- Ek
- Hur många kanoner hade Vasa?
- 20
- 50
- 64
- 30
- Vilken plats i Stockholm är känd för Vasa?
- Skansen
- Vasamuseet
- Gamla Stan
- Abba-museet
- Vad är en “regalskepp”?
- Ett handelsfartyg
- Ett kungligt stridsfartyg
- Ett fartyg för passagerare
- Ett forskningsfartyg
- Vad representerade Vasa i termer av teknik och design?
- Ingenjörskonst
- Den tidens överlägsna sjöteknik
- Traditionell konstruktion
- Föråldrad teknik
Resonerande frågor
- Diskutera de möjliga orsakerna till Vasas konstruktion. Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera flera perspektiv på händelsen.
- Hur påverkar Vasas historia synen på kungamakten i Sverige idag? Eleverna uppmanas att reflektera över samtida liknelser.
- Vilka lärdomar kan modern teknik dra från Vasas byggprocess? Denna fråga ger möjlighet att knyta historien till nutida teknik.
- Hur representerar Vasa den kulturella identiteten hos Sverige? Eleverna kan resonera kring identitetsfrågor och nationell stolthet.
- Kan Vasas sjunkande ses som en varning för övermod inom maktutövning? Här får eleverna möjlighet att koppla händelsen till nutida maktfrågor.
- Hur kan Vasa påverka vår förståelse av svensk marin historia? Syftet är att koppla Vasa till den maritima historien.
- Vilka var de sociala och ekonomiska effekterna av Vasas sjunkande? Eleverna ges möjlighet att diskutera de bredare konsekvenserna.
- Hur kan Vasas historia kopplas till moderna skepp och deras konstruktion? Detta ger en plattform för att diskutera teknologiska framsteg.
Bedömning
Provets bedömning baseras på 15 poäng för faktafrågor och 40 poäng för resonerande frågor. Totalt 55 poäng.
Poängkrav för betyg:
- E-nivå: Minst 25 poäng
- C-nivå: Minst 40 poäng
- A-nivå: Minst 45 poäng och poäng på resonerande frågor