“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Bollspel
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom bollspel, inklusive deras förståelse för regler, teknik och samarbete i gruppaktiviteter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. [Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 4-6]
Betygskriterier
- Eleven genomför aktiviteter i natur- och utemiljö på ett fungerande sätt utifrån syftet med aktiviteterna och utifrån olika förhållanden.
- Eleven förebygger på ett fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter. [Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas en teknik där man för bollen framåt genom att stöta den med foten?
A) Passning
B) Dribbling
C) Skott
D) Dribbling - Vilket av följande är ett exempel på ett bollspel?
A) Basket
B) Löpning
C) Simning
D) Cykling - Vad är viktigt för att lyckas i ett lagspel?
A) Tävlingsanda
B) Samarbete
C) Styrka
D) Snabbhet - Vilken av följande aktiviteter är inte ett bollspel?
A) Fotboll
B) Volleyboll
C) Skidåkning
D) Handboll - Vad handlar dribbling om?
A) Att skjuta bollen
B) Att föra bollen framåt med fötterna
C) Att passa bollen
D) Att fånga bollen - Vilken av följande tekniker innebär att skicka bollen till en medspelare?
A) Dribbling
B) Passning
C) Skott
D) Finta - Vad bör man tänka på för att förebygga risker i samband med bollspel?
A) Inte spela för hårt
B) Använda skyddsutrustning
C) Känna till reglerna
D) Träna mycket - Vad innebär samarbete i bollspel?
A) Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål
B) Att tävla mot varandra
C) Att spela ensam
D) Att alltid vinna - Vilket bollspel spelas ofta med en orange boll och en korg?
A) Handboll
B) Basket
C) Volleyboll
D) Rugby - Vad är en viktig egenskap för en bra lagspelare?
A) Att vara snabb
B) Att vara stark
C) Att kunna samarbeta
D) Att vara tyst - Vilken åldersgrupp gäller reglerna i Lgr 22 för idrott och hälsa?
A) Åk 1-3
B) Åk 4-6
C) Åk 7-9
D) Gymnasiet - Hur länge pågår en typisk match i fotboll?
A) 90 minuter
B) 60 minuter
C) 30 minuter
D) 120 minuter - Vad innebär “skott” i bollspel?
A) Att försöka få bollen i mål
B) Att passa
C) Att dribbla
D) Att be om hjälp - Vilken teknik kan användas för att ta bollen ifrån en motspelare?
A) Byta
B) Tackling
C) Dribbla
D) Pass - Vad kallas en spelare som försvarar mot motståndarlaget?
A) Försvarare
B) Anfallare
C) Målvakt
D) Domare
Resonerande frågor
- Hur kan samarbete i ett bollspel påverka matchens utgång?
Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av lagarbete. - Vilka tekniker tycker du är mest avgörande i ett bollspel och varför?
Denna fråga ska leda till en djupare diskussion om färdigheter. - Kan du ge exempel på situationer där ett bra samarbete har räddat en match?
Eleverna får möjlighet att dela personliga erfarenheter och insikter. - Hur kan olika bollspel bidra till en aktiv livsstil?
Detta kräver att eleverna kopplar teori till praktiska exempel. - Vad anser du är den största utmaningen i att spela bollsporter?
Denna fråga hjälper eleverna att identifiera och analysera svårigheter. - Hur kan man förbättra samarbetet inom en grupp under spel?
En chans för eleverna att tänka på ledarskap och gruppdynamik. - Vilken roll har regler i ett bollspel, och hur påverkar de spelets karaktär?
Eleverna får reflektera kring reglernas betydelse för rättvisa och struktur. - Hur påverkar fysisk aktivitet vår hälsa på lång sikt genom lagsporter?
Eleverna kopplar idrott till hälsa, vilket ger en större kontext.
Bedömning
Provets sammanlagda poäng är 28, fördelat på 15 poäng för faktafrågorna (1 poäng för varje korrekt svar) och 13 poäng för resonerande frågor (1,5 poäng för varje svar).
- För betyg E krävs minst 8 poäng.
- För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`