Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Simning
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom simteknik, deras förståelse för de olika simformerna samt deras förmåga att tillämpa säkerhetsåtgärder vid simning. Provets upplägg är utformat för att främja en djupgående reflektion och tillämpning av kunskaper inom temat simning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Simning som en livsviktig färdighet, samt olika simformer och deras teknik. [Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 4-6]
Betygskriterier
Eleven visar grundläggande kunskaper om simteknik och kan utföra olika simformer, exempelvis ryggsim, bröstsim, frisim och fjärilssim, och använda dem i vattenlekar och vid längre simtävlingar. [Lgr 22, Idrott och hälsa, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken simform utförs med ansiktet nedåt och med armarna i en cirkulär rörelse?
A. Ryggsim
B. **Bröstsim**
C. Frisim
D. Fjärilssim
2. Vilket påstående beskriver en säkerhetsåtgärd vid simning?
A. Simma alltid ensam
B. **Altid simma med en kompis**
C. Dyka utan att kontrollera djupet
D. Använda hörlurar när man simmar
3. Vid vilket simtag rör sig armarna växelvis?
A. **Frisim**
B. Bröstsim
C. Ryggsim
D. Fjärilssim
4. Vilken simform kräver mest teknik och styrka?
A. Bröstsim
B. **Fjärilssim**
C. Ryggsim
D. Frisim
5. Vad är en viktig aspekt av att kunna simma?
A. **Säkerhet i vatten**
B. Att vinna tävlingar
C. Bara för att det är roligt
D. Ingen betydelse
6. Vilken av följande simtekniker är bäst för långdistanssimning?
A. Fjärilssim
B. **Frisim**
C. Bröstsim
D. Ryggsim
7. Vad innebär “vattenvana”?
A. Att simma snabbt
B. **Att känna sig trygg i vattnet**
C. Att dyka djupt
D. Att simma långa sträckor
8. Vilken av följande är en rekommenderad aktivitet i samband med simning?
A. Att simma med kläder
B. **Att värma upp innan simning**
C. Att simma direkt efter att ha ätit
D. Att göra saltvatten gurgling
9. Vid vilken simform ligger simmaren på rygg?
A. **Ryggsim**
B. Bröstsim
C. Frisim
D. Fjärilssim
10. Vilket ord beskriver hastigheten på simning?
A. Långsam
B. **Takt**
C. Djup
D. Bred
11. Vad ska du göra om du ser någon som kämpar i vattnet?
A. Skrika högt
B. **Larma en vuxen eller räddningspersonal**
C. Hoppa i själv utan att tänka
D. Titta på utan att agera
12. Vilken av följande simformer är lättare för nybörjare?
A. **Bröstsim**
B. Frisim
C. Fjärilssim
D. Ryggsim
13. Vilken av följande saker är viktigast att tänka på vid simning i öppet vatten?
A. **Säkerhetsutrustning**
B. Att simma snabbt
C. Att ha badanläggning
D. Att dyka ner
14. Vilken simteknik används för livräddning?
A. Bröstsim
B. **Ryggsim**
C. Fjärilssim
D. Frisim
15. Hur kan simning bidra till en hälsosam livsstil?
A. **Det förbättrar konditionen och stärka musklerna**
B. Det är en tråkig aktivitet
C. Man blir alltid blöt
D. Det påverkar inte hälsan
Resonerande frågor
1. Resonera kring varför simning är en livsviktig färdighet och ge exempel på situationer där detta kan vara avgörande.
Syftet med denna fråga är att uppmuntra eleverna att reflektera över vikten av simning i olika sammanhang.
2. Vad anser du är den största utmaningen med att lära sig simma, och hur kan du övervinna den?
Denna fråga ger möjlighet för eleverna att dela med sig av personliga erfarenheter och strategier.
3. Hur kan simning som aktivitet bidra till social gemenskap? Ge exempel.
Här kan eleverna diskutera de sociala aspekterna av simning och hur det sammanför människor.
4. Diskutera hur simning kan användas som en metod för att hantera stress.
Frågan bjuder in till att utforska simningens terapeutiska och avslappnande fördelar.
5. Vad tycker du är den mest betydelsefulla säkerhetsåtgärden vid simning, och varför?
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt på säkerhet och dess betydelse i vatten.
6. Resonera om hur simning kan påverka en persons livsstil. Vilken inverkan har det på hälsa och välbefinnande?
En djupgående diskussion kring simningens bredare påverkan på liv och hälsa.
7. Hur kan teknikutveckling inom simning, som nya simdräkter eller simredskap, påverka simmarnas prestation? Ge exempel.
Eleverna får reflektera över utvecklingen inom simning och dess konsekvenser.
8. Resonera om jämförelsen mellan simning och andra sporter. Vad gör simning unikt?
Frågan uppmanar eleverna att identifiera och diskutera simningens särdrag i relation till andra sporter.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan man få 15 poäng från faktafrågorna.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välgrundad svar ger 3 poäng. Totalt kan man få upp till 24 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg E krävs 8 poäng (varav minst 1 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).