Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Matematik – Addition

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Addition

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll är kopplat till läroplanens mål för matematik årskurs 6, där det står: “Eleven ska ges möjlighet att… använda huvudräkning och räknesättet addition samt lösa problem.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav som grundar sig i betygsnivå E inkluderar att eleven “kan genomföra addition och använda metoder för att lösa beräkningar i olika problemlösningssituationen.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är 45 + 36?
a) 81
b) **81**
c) 91
d) 71

2. Vad blir summan av 125 och 275?
a) 300
b) 400
c) **400**
d) 500

3. Vilket av följande är ett korrekt resultat för 58 + 34?
a) 82
b) **92**
c) 72
d) 94

4. Vad är 67 + 45?
a) **112**
b) 102
c) 122
d) 132

5. Vad blir summan av 150, 250 och 100?
a) 300
b) **500**
c) 400
d) 600

6. 33 + 67 = ?
a) **100**
b) 90
c) 110
d) 95

7. Vad är 142 + 58?
a) 210
b) **200**
c) 190
d) 220

8. Vilket av följande är en korrekt addition?
a) 23 + 77 = 101
b) **23 + 77 = 100**
c) 23 + 77 = 98
d) 23 + 77 = 99

9. Om du har 25 äpplen och får 15 till, hur många äpplen har du då?
a) 30
b) **40**
c) 45
d) 35

10. Vad blir 99 + 1?
a) 90
b) 100
c) 101
d) **100**

11. Vad är summan av talen 12, 15 och 18?
a) **45**
b) 42
c) 46
d) 50

12. 88 + 44 = ?
a) 120
b) 130
c) **132**
d) 140

13. Vilken är summan av 70 och 30?
a) 60
b) **100**
c) 110
d) 90

14. Vad är 150 + 50?
a) 200
b) **200**
c) 300
d) 100

15. Vilket tal får du om du adderar 21 och 19?
a) 39
b) **40**
c) 41
d) 42

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle lösa additionen 58 + 37. Vilka metoder kan du använda?
Syftet är att se hur eleverna tillämpar olika strategier, som huvudräkning och uppställning.

2. Tänk på ett verkligt problem där du skulle behöva använda addition, förklara situationen och hur du skulle lösa det.
Denna fråga ger möjlighet att visa förmågan att koppla matematik till verkliga situationer.

3. Jämför metoderna att addera två tal direkt och att dela upp dem i tiotal och ental. Vilket tycker du är mest effektivt och varför?
Frågan ger insikt i elevens förståelse för olika strategier och deras fördelar.

4. Om du har 50 kronor och köper två saker som kostar 25 kronor var, hur mycket har du kvar efter köpet?
Här kan eleverna visa förståelse för att kombinera addition och subtraktion.

5. Skriv en kort berättelse där du använder addition för att lösa ett problem. Förklara stegen i din lösning.
Eleverna ges möjlighet att visa sin kreativa förmåga samt matematiska förståelse.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng där:

– Faktafrågor ger max 15 poäng (1 poäng per korrekt svar).
– Resonerande frågor ger max 15 poäng (3 poäng per fråga).

För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×