Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Kort division
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Taluppfattning och tals användning, samt grundläggande aritmetik, däribland enklare beräkningar med naturliga tal.”
– Eleven ska kunna genomföra beräkningar med naturliga tal.
– Eleven ska kunna tillämpa strategier för att lösa matematiska problem.
– Eleven ska kunna redogöra för och lösa uppgifter med hjälp av olika räknestrategier.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är resultatet av \( 36 \div 6 \)?
– A) 6
– B) 5
– **C) 6**
2. Vilket av följande är resultatet av \( 81 \div 9 \)?
– **A) 9**
– B) 8
– C) 10
3. Hur många gånger går 7 in i 49?
– A) 5
– **B) 7**
– C) 6
4. Vad är \( 45 \div 5 \)?
– A) 10
– **B) 9**
– C) 8
5. Vilket av följande tal är resultatet av \( 64 \div 8 \)?
– A) 7
– **B) 8**
– C) 6
6. Om du delar 64 med 4, vilket resultat får du?
– **A) 16**
– B) 15
– C) 14
7. Vad är \( 30 \div 5 \)?
– A) 5
– **B) 6**
– C) 7
8. Utför \( 55 \div 11 \).
– **A) 5**
– B) 6
– C) 4
9. Vad är resultatet av \( 72 \div 9 \)?
– A) 6
– **B) 8**
– C) 7
10. Hur många gånger går 6 in i 54?
– A) 8
– **B) 9**
– C) 7
Resonerande frågor
1. Förklara hur du skulle lösa uppgiften \( 96 \div 8 \) med kort division.
– Syftet är att bedöma elevens förmåga att beskriva och motivera sina processer.
2. Diskutera varför kort division kan vara en effektiv metod för att lösa divisioner med större tal.
– Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring strategiers effektivitet.
3. Hur skulle du kunna använda kort division för att dela upp en klass i grupper? Ge ett exempel.
– Frågan testar elevens förmåga att tillämpa matematiska begrepp i praktiska situationer.
4. Beskriv ett scenario där du skulle behöva använda kort division i ditt dagliga liv.
– Genom denna fråga kan eleverna visa att de kan koppla teori till praktik.
5. Tänk dig att du har 100 träningsbollar och vill dela dem jämt mellan 5 lag. Hur går du tillväga med kort division för att räkna ut hur många bollar varje lag får?
– Syftet är att pröva elevens förmåga att tillämpa division i en konkret situation.
Bedömning
Faktafrågor: 10 poäng totalt (1 poäng per korrekt svar)
Resonerande frågor: 8 poäng totalt (2 poäng per korrekt och väl motiverad svar)
– **E-nivå**: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor)
– **C-nivå**: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
– **A-nivå**: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)