Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Musik – Musikaliska stilar

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med detta prov är att eleverna ska få möjlighet att visa sin kunskap om olika musikaliska stilar och genrer genom tiderna, deras kännetecken samt historiska betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om olika musikaliska stilar och genrer genom tiderna. Detta inkluderar att förstå deras kännetecken, historiska kontext och betydelse för kulturen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för grundläggande kännetecken och utveckling av olika musikaliska stilar. Eleven kan också jämföra och diskutera samtida och historiska musikaliska verk.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande stilar är typisk för jazz?

  • A) Rock
  • B) **Blues**
  • C) Klassisk
  • D) Folkmusik

2. Vad kännetecknar popmusik?

  • A) Långa låtstrukturer
  • B) **Tillgängliga melodier**
  • C) Improvisation
  • D) Användning av akustiska instrument

3. Vilken tidsepok förknippas ofta med musikstilen barock?

  • A) 1900-talet
  • B) **1600-1700-talet**
  • C) Medeltiden
  • D) Antiken

4. Vilka instrument är vanliga i en rockband?

  • A) **Elgitarr och trummor**
  • B) Violin och piano
  • C) Flöjt och saxofon
  • D) Harpa och cello

5. Vilken av följande är en känd jazzmusiker?

  • A) Beethoven
  • B) **Louis Armstrong**
  • C) Mozart
  • D) Elvis Presley

6. Vilket av följande verk är ett typiskt exempel på folkmusik?

  • A) Vivaldis “De fyra årstiderna”
  • B) **”Skånevals”**
  • C) Beethovens “Månskenssonat”
  • D) “Bohemian Rhapsody”

7. Hur definieras en musikstil?

  • A) En enda låt av en artist
  • B) **En uppsättning kännetecken som definierar en typ av musik**
  • C) En viss typ av instrument
  • D) En musikaliskt verk skrivna av en kompositör

8. Vilken musikstil har starka rötter i afroamerikansk kultur?

  • A) Folkmusik
  • B) Klassisk
  • C) Rock
  • D) **Jazz**

9. Vad är ett typiskt kännetecken för klassisk musik?

  • A) **Komplexa kompositioner**
  • B) Tänkta för dans
  • C) Låtar skrivna för radio
  • D) Långa refränger

10. Vilken typ av musik betonar improvisation?

  • A) Klassisk
  • B) Pop
  • C) **Jazz**
  • D) Rock

11. Vilken stil föddes som ett svar på kommersialiseringen av musik?

  • A) **Punk**
  • B) Jazz
  • C) Klassisk
  • D) Folkmusik

12. Vilken är en av de mest kända låtarna inom rockgenren?

  • A) “Yesterday”
  • B) **”Stairway to Heaven”**
  • C) “Fur Elise”
  • D) “Jingle Bells”

13. Vilket århundrade präglades av världens första stora musikaliska stilar som operan?

  • A) 1500-talet
  • B) **1600-talet**
  • C) 1700-talet
  • D) 1800-talet

14. Vilken stil består ofta av akustiska instrument och berättande texter?

  • A) Rock
  • B) Klassisk
  • C) **Folkmusik**
  • D) Jazz

15. Vilket av följande påstående är sant om blues?

  • A) Den utvecklades bara i städer.
  • B) **Den har rötter i afrikansk-amerikansk kultur.**
  • C) Den har alltid använt elektriska gitarrer.
  • D) Det är en form av klassisk musik.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur musikstilar kan påverka varandra vid skapandet av ny musik.

Syftet med frågan är att undersöka elevens förståelse för musikaliska influenser och hybridisering mellan stilar.

2. Reflektera över din egen musikaliska stil och hur du kan integrera influenser från andra genrer.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera personlig kreativitet och inspiration i deras musikskapande.

3. Jämför en historisk musikstil med en samtida musikstil. Vilka likheter och skillnader finns?

Genom denna fråga kan eleverna visa sin analysförmåga och sin kunskap om musikens utveckling.

4. Hur tror du att samhället, politik och ekonomi kan påverka musikaliska stilar?

Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring musik och dess relation till större sociala fenomen.

5. Argumentera för värdet av att studera musikaliska stilar i dagens samhälle. Varför är det viktigt?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kring kulturens roll i samhället och musikens påverkan.

6. Hur kan du som musiker bli inspirerad av musikstilar från andra kulturer?

Syftet är att låta eleverna tänka på kulturell mångfald och hur det kan berika deras musikaliska uttryck.

7. Reflektera över hur teknologiska förändringar har påverkat utvecklingen av musikaliska stilar.

Denna fråga utmanar eleverna att se samband mellan teknologi och musikproduktion genom historien.

8. Vilket ansvar tror du en musiker har när det gäller att representera sin musikaliska stil och dess kultur?

Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring autentitet och ansvar inom musikskapande.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För betyget E krävs 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×