Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: NO
Tema: Proteiner
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om proteiner, deras funktioner och betydelse för kroppen. Provets frågor kommer att testa både faktakunskaper och förmågan att resonera kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Vad proteiner är och deras funktioner i kroppen, samt hur proteiner bildas.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven avser att eleverna ska kunna:
- Beskriva proteiners funktioner i kroppen.
- Förklara hur proteiner bildas.
- Redogöra för livsmedel som innehåller proteiner och deras betydelse för hälsan.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en funktion av proteiner?
a) Energikälla
b) Bygga och reparera vävnader
c) Reglera blodtrycket
d) Sänka blodsockernivåerna - Vad består proteiner av?
a) Kolhydrater
b) Aminosyror
c) Fettsyror
d) Mineraler - Vilket av följande livsmedel är rikt på proteiner?
a) Kött
b) Bröd
c) Sockerbitar
d) Frukt - Hur bildas proteiner i kroppen?
a) Genom att sätta ihop aminosyror
b) Genom att bryta ner kolhydrater
c) Genom att absorbera näringsämnen
d) Genom att tillverka vitaminer - Vilken process hjälper till att bryta ner proteiner i kroppen?
a) Fotosyntes
b) Fermentering
c) Matsmältning
d) Respiration - Vad kallas det proteinsyntesprocess där mRNA används?
a) Transkription
b) Translation
c) Proteinsyntes
d) Replikation - Hur många olika aminosyror finns det som kroppen kan använda?
a) 10
b) 15
c) 20
d) 25 - Vilket påstående stämmer om vegetabiliska proteiner?
a) De är ofta ofullständiga i aminosyror
b) De innehåller mer protein än animaliska
c) De är alltid bättre för hälsan
d) De behöver alltid kombineras med kolhydrater - Vilken typ av protein är hemoglobin?
a) Enzymer
b) Hormoner
c) Transportprotein
d) Strukturprotein - Vilket av följande är en indikator på proteinbrist?
a) Ökad energi
b) Muskelförtvining
c) Förbättrad matsmältning
d) Ökad muskelmassa - Vilken av följande aminosyror är essensiell?
a) Glycin
b) Lysin
c) Alanin
d) Serin - Vad kallas en lång kedja av aminosyror som bildar ett protein?
a) Enzym
b) Polysackarid
c) Peptidkedja
d) DNA-sträng - Vilka av följande proteiner fungerar som enzymer?
a) Kolhydrater
b) Amylas
c) Lipider
d) Vatten - Vilken livsmedelsgrupp är naturligt rik på proteiner?
a) Grönsaker
b) Kött och fisk
c) Spannmål
d) Frukter - Hur bidrar proteiner till kroppens immunförsvar?
a) De lagrar energi
b) De transporterar syre
c) De bildar antikroppar
d) De bryter ner fett
Resonerande frågor
- Diskutera hur proteiner påverkar muskeltillväxt och reparation.
(Syftet är att undersöka elevens förståelse för proteinets roll i kroppens struktur och funktion.) - Förklara skillnaden mellan kompletta och ofullständiga proteiner.
(Denna fråga ger möjlighet att visa djupare kunskaper om proteiners kvalitet.) - Resonera kring vikten av att få i sig tillräckligt med protein som ungdom.
(Syftet är att analysera elevens förståelse för kostens betydelse för hälsa och tillväxt.) - Varför är det viktigt att variera sin proteinrika kost?
(Frågan syftar till att testa elevens förmåga att argumentera för kostens mångfald.) - Hur påverkar brist på protein kroppens funktioner?
(Denna fråga möjliggör en djupare analys av näringsintag och dess konsekvenser.) - Diskutera hur vegetariska källor kan komplettera proteinintaget.
(Syftet är att undersöka elevens kunskap om olika protein källor och deras egenskaper.) - På vilket sätt fungerar proteiner som en del av kroppens signalsystem?
(Denna fråga testar elevens förmåga att koppla proteiner till kroppens övergripande funktioner.) - Hur skiljer sig proteinernas roll i olika livsmedel som kött jämfört med växtbaserade livsmedel?
(Syftet är att uppmuntra eleverna att jämföra och kontrastera proteiners ursprung och kvalitet.)
Bedömning
Provets totala poäng är 30.
- För betyg E krävs totalt 8 poäng.
- För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).