Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Religionskunskap – Förberedelse inför nationella provet

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Religionskunskap

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för centrala aspekter av olika religioner och livsåskådningar, samt deras förmåga att analysera hur dessa påverkar människors liv och sociala normer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen i religionskunskap ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om centrala aspekter av olika religioner och livsåskådningar. De ska också förstå hur religion påverkar människors liv och sociala normer, samt kunna analysera och diskutera moraliska och livsfrågor.

Kunskapskrav

Eleven ska visa grundläggande kunskaper om religioner och livsåskådningar och kunna beskriva likheter och skillnader mellan dem. Eleven ska också kunna reflektera över vad religion och livsåskådning kan betyda för olika människor.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar kristendomen?

A) Enbart tro på Gud

B) Enligt skrifterna i Koranen

C) Användning av ikoner

D) En tro på Jesus som Guds son

2. Vad är de centrala tankarna i islam?

A) Reinkarnation

B) Tro på en Gud och profeten Muhammed

C) Flera högtider med offer

D) Enbart heliga böcker

3. Vad firas under högtiden Ramadan inom islam?

A) Fasta och bön

B) Jul och påsk

C) Nyårsfirande

D) Tack för skörden

4. Vilken av följande är en viktig ritual inom hinduismen?

A) Puja

B) Riter av bön

C) Återfödelse

D) Sekulära högtider

5. Vilka värderingar kan människor med olika livsåskådningar ha?

A) Endast materiella värden

B) Etiska och moraliska värderingar

C) Inga värderingar

D) Enbart subjektiva uppfattningar

6. Vad är skillnaden mellan religiösa och sekulära perspektiv på moral?

A) Religiösa perspektiv grundas på tro

B) Ingen skillnad

C) Sekulära perspektiv är alltid överlägsna

D) Religiösa perspektiv följer lagar

7. Hur påverkar religion traditioner och kultur?

A) Religion saknar påverkan

B) Genom riter och sedvänjor

C) Enbart genom lagar

D) Enbart i skolan

8. Vad är syftet med en religiös rit?

A) Att uttrycka tro och tillhörighet

B) Att skapa konflikt

C) Att motverka traditioner

D) Ingen funktion

9. Vem var Siddhartha Gautama?

A) En kristen profet

B) Buddha, grundare av buddhismen

C) En hinduisk gud

D) En islamsk mystiker

10. Vad fokuserar konfucianismen på?

A) Enbart religiösa skrifter

B) Moral, etik och samhällsnormer

C) Barndomens värderingar

D) Sekulära livssyn

11. Vilken av följande är en högtid jämförbar med jul inom judendomen?

A) Eid al-Fitr

B) Chanukka

C) Diwali

D) Nyårsfirande

12. Vilken roll spelar minnen av historiska händelser i judendomen?

A) Inga minnen är viktiga

B) De används i högtider och traditioner

C) De glöms bort

D) Endast personliga minnen

13. Vilken av följande livsåskådningar förespråkar humanism?

A) Nonsens och etik bortom religion

B) Trosbekännelser

C) Kristdom

D) Buddhism

14. Vad är en sekulär livsåskådning?

A) En livsåskådning utan böcker eller traditioner

B) Enbart fokuserad på tro

C) Enbart om livets slut

D) Religiösa traditioner involverade

15. Vad innebär tolerans i relation till religioner?

A) Att respektera olikheter och mångfald

B) Att ignorera olika kulturer

C) Enbart att ge efter

D) Ingen betydelse

Resonerande frågor

1. Diskutera vilken påverkan religion kan ha på en individs liv.
Syftet är att eleverna ska reflektera över personliga upplevelser och observerade effekter av tro och tradition i samhället.

2. Vilka etiska dilemman kan uppstå mellan olika religioner?
Frågan ger elever möjlighet att analysera och jämföra olika moraliska synsätt och deras konfliktpunkter.

3. Hur kan religiösa ritualer påverka gemenskapen i en kultur?
Denna fråga uppmuntrar till reflektion kring hur traditioner bidrar till social samhörighet och identitet.

4. På vilket sätt kan livsåskådningar fungera som en vägledning i svåra beslut?
Syftet är att eleverna ska kunna koppla sina resonemang till konkreta situationer där övertygelser spelar in.

5. Jämför traditioner från två olika religioner och deras betydelse.
Denna fråga kräver att elever kopplar traditioner till deras kulturella och sociala betydelse, vilket visar förståelse av bredden av religion.

6. Hur kan kunskap om olika religioner bidra till ökad tolerans i samhället?
Frågan öppnar upp för diskussion om vikten av förståelse och respektering av olikheter.

7. Reflektera över hur sekularisering påverkar dagens samhälle.
Syftet är att uppmana till kritisk analys av hur religion och sekularism interagerar.

8. Diskutera vikten av religiös frihet i ett demokratiskt samhälle.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring värdet av pluralism och respekt för olika livsåskådningar.

Bedömning

Provets faktafrågor ger högst 15 poäng och de resonerande frågorna ger högst 16 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp