En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Religionskunskap – Hinduismens mångfald och gudar

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Religionskunskap

Tema: Hinduismens mångfald och gudar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om hinduismens mångfald, viktiga gudar samt centrala begrepp såsom reinkarnation och karma, i enlighet med lektionsplaneringen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Hinduismens mångfald, viktiga gudar, heliga skrifter och de centrala begreppen reinkarnation och karma.”

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på centrala tankegångar och riter inom hinduismen samt reflektera över deras betydelse och skillnader i tro och praktik.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar hinduism som religion?

  • A: Den har en helig skrift.
  • B: Den utövas av en enskild person.
  • C: Den har många gudar och en rik tradition av ritualer.
  • D: Den har bara en gud.

2. Nämn en av de tre viktigaste gudarna inom hinduismen.

  • A: Brahma.
  • B: Jesus.
  • C: Muhammad.
  • D: Abraham.

3. Vad är karma?

  • A: En helig plats.
  • B: Idén att handlingar påverkar framtida livet.
  • C: En typ av ritual.
  • D: Ett förbud mot att något görs.

4. Vad betyder reinkarnation?

  • A: En typ av bön.
  • B: Återfödelse av själen i en ny kropp.
  • C: En traditionell fest.
  • D: En symbol för döden.

5. Vilken helig skrift är central inom hinduismen?

  • A: Koranen.
  • B: Bhagavad Gita.
  • C: Bibeln.
  • D: Tao Te Ching.

6. Vad representerar Brahma inom hinduismen?

  • A: Förstöraren.
  • B: Skaparen.
  • C: Bevararen.
  • D: En helig skrift.

7. Vad innebär polyteism?

  • A: Trosbekännelse i flera gudar.
  • B: Endast en gud.
  • C: Förbud mot gudar.
  • D: Att tro på djur som gudar.

8. Vad är Veda?

  • A: En gud inom hinduismen.
  • B: En helig skrift.
  • C: En ritual.
  • D: En traditionell dans.

9. Vilken roll spelar Vishnu i hinduismen?

  • A: Skaparen.
  • B: Bevararen.
  • C: Förstöraren.
  • D: En helig skrift.

10. Vilken av följande är en aspekt av hippnas tro?

  • A: De tror på flera gudar.
  • B: De tror på karma.
  • C: De tror på bara en gud.
  • D: De tror inte på några gudar.

11. Vilken guden symboliserar förstöring?

  • A: Brahma.
  • B: Vishnu.
  • C: Shiva.
  • D: Krishna.

12. Vad menas med “purusha” inom hinduismen?

  • A: En djurart.
  • B: En allsmäktig ande.
  • C: En ritual.
  • D: En platsnamn.

13. Vilket av följande är inte en hindugud?

  • A: Jesus.
  • B: Shiva.
  • C: Vishnu.
  • D: Brahma.

14. Vad är en avatar?

  • A: En plats för tillbedjan.
  • B: En inkarnation av en gud.
  • C: En helig skrift.
  • D: En typ av fest.

15. Vad sig enligt hinduismen att “moksha” innebär?

  • A: Återfödelse.
  • B: Befrielse från livets cykel.
  • C: En ny gud.
  • D: En symbol för döden.

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur begreppen reinkarnation och karma påverkar hinduer i deras vardag.

Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att koppla teorin till praktiska exempel utifrån hinduers liv.

2. Diskutera skillnaderna mellan de tre hinduiska gudarna (Brahma, Vishnu och Shiva) och deras betydelse.

Denna fråga ger eleverna chans att jämföra och kontrastera olika aspekter av gudasystemet inom hinduismen.

3. Vilken betydelse har de heliga skrifterna för hinduer och deras tro?

Genom denna fråga kan eleverna visa förståelse för den kulturella och religiösa rezonansen av skrifterna.

4. Hur påverkar mångfalden inom hinduismen dess praktiserande och syn på gudar?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring komplexa samband inom religionens mångfacetterade natur.

5. Vilken roll spelar traditioner och ritualer inom hinduismen för troende?

Genom att reflektera över traditioners betydelse kan eleverna visa djupare förståelse för religiösa praktiker.

6. Diskutera hur tro på karma kan påverka individens val och beteende.

This question will allow students to demonstrate an understanding of moral and ethical implications within the belief system.

7. Hur skiljer sig hindus syn på livet och döden från andra religioners uppfattningar?

Denna fråga uppmanar eleverna att jämföra och analysera andra religioner och deras perspektiv på liv och död.

8. Vad betyder mångfald för tolkningen och förståelsen av hinduismen idag?

Här kan eleverna reflektera över samtida frågor och utmaningar inom den hinduiska traditionen och den moderna världen.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, varav minst 0 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg C krävs totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg A krävs totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.


×