Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Religionskunskap – Introduktion till världsreligionerna

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Religionskunskap

Tema: Introduktion till världsreligionerna

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av de fem stora världsreligionerna samt deras förmåga att jämföra centra tankegångar och riter inom dessa religioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll riktar sig mot att beskriva och jämföra de fem stora världsreligionerna: kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism. Eleverna får en grundläggande förståelse för deras ursprung, centrala begrepp och praktiker.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på centrala tankegångar och riter inom de olika religionerna och kan göra enkla jämförelser mellan dem.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en av de fem stora världsreligionerna?
    1. Hinduism
    2. New Age
    3. Paganism
    4. Kristendom
  2. Vilken text är helig inom islam?
    1. Torah
    2. Koranen
    3. Boken Mormons
    4. Bibeln
  3. Vad kallas de fem grundpelarna av islam?
    1. Trosbekännelsen, bönen, allmosan, fastan, pilgrimsfärden
    2. De fyra ädla sanningarna
    3. De tio budorden
    4. De heliga skrifterna
  4. Vilken av följande högtider firas inom judendomen?
    1. Yom Kippur
    2. Diwali
    3. Ramadan
    4. Påsk
  5. Vad står ordet “Sabbath” för inom judendomen?
    1. En vilodag
    2. En festdag
    3. En bönedag
    4. En kärleksdag
  6. Vad kallas Jesus lärjungar?
    1. Profeter
    2. Apollonister
    3. Disciplar
    4. Kardinaler
  7. Vad kallas den viktigaste heliga skriften inom hinduismen?
    1. Koranen
    2. Bibeln
    3. Veda
    4. Tora
  8. Vilken bön utförs fem gånger om dagen inom islam?
    1. Brahman
    2. Salah
    3. Shabbat
    4. Havdalah
  9. Vilken är en av de viktigaste hinduistiska traditionerna?
    1. Diwali (ljusfest)
    2. Ramadan
    3. Jul
    4. Pesach
  10. Vad är den centrala tanken inom buddhismen?
    1. Övertygelsen om en gud
    2. Buddha och lidandet
    3. Den heliga texten
    4. Riter i templet
  11. Vem anses vara grundaren av buddhismen?
    1. Jesus
    2. Mohammed
    3. Buddha
    4. Krisna
  12. Vad kallas den judiska tron på en enda gud?
    1. Polyteism
    2. Monoteism
    3. Ateism
    4. Panteism
  13. Vad symboliserar ringen i äktenskapet inom judendomen?
    1. Evighet
    2. Oföränderliga löften
    3. Lycka
    4. Kraft
  14. Vilket av följande är en praktisk del av hinduismen?
    1. Fasta
    2. Bön
    3. Puja (offerrit)
    4. Tillbedjan av gudar

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur de centrala tankarna inom kristendomen, islam och judendom skiljer sig från varandra.

    Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa djupgående förståelse och förmåga att jämföra centrala begrepp inom religionerna.

  2. Vad betyder det att förstå innebörden av olika ritualer i en religion, och hur kan detta påverka interkulturell förståelse?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera och skapa kopplingar mellan religion och samhälle.

  3. Diskutera vilken betydelse traditioner har inom en religion och hur de påverkar troende i deras vardag.

    Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt på de större konsekvenserna av traditioner inom religion.

  4. Hur kan en persons tro påverka deras identitet och samhällsengagemang?

    Genom denna fråga kan eleverna resonera kring religionens roll i individens liv och samhället.

  5. Reflektera över vikten av att förstå andra religioner i en globaliserad värld.

    Syftet är att ge eleverna en plattform för att diskutera mångfald och tolerans i samhället.

  6. Vad kan religion bidra med i förhållande till etik och moral i samhället?

    Denna fråga öppnar för diskussioner om religionens roll i att forma normer och värderingar.

  7. På vilket sätt kan dialog mellan olika trosinriktningar leda till ökad förståelse och samarbete?

    Eleverna får möjlighet att tänka på interreligiös dialog och dess samhällsnytta.

  8. Vilken roll spelar individens frihet att välja tro i dagens samhälle?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att kämpa med begrepp som frihet och ansvar inom religion.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng för varje rätt svar). De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng för en grundläggande reflektion, 2 poäng för djupare analys). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp